Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
06:41 20 04 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Respins la ITP?! Cele mai intalnite 11 motive

ro

05 Mar, 2021 16:07 928 Marime text

Cu siguranta una dintre cele mai mari griji pentru posesorii de masini este inspectia tehnica periodica, pe care o cunoastem cu totii sub numele de ITP. ITP-ul mașinii se realizează cu o recurență de2 ani pentru mașinile noi de 12 și 1 an pentru mașini mai vechi 12 ani, deoarece acestea din urma au tendinta de a se deteriora sau defecta mai rapid. Vehiculele destinate transportului de persoane, cum sunt TAXI, UBER, BOLT sau orice alt sistem de ride sharing si masinile de inchiriat, vor realiza verificarea ITP la un interval de 6 luni. Prezentarea la ITP este obligatorie, iar rezultatul verificării poate însemna fie ITP admis, fie ITP respins.


Ce inseamna ITP respins?

Atunci cand mașina are probleme din punct de vedere al funcționarii, ITP-ul este respins. Practic, masina ta va trece printr-o serie de verificari ample la nivel de caroserie, jante si sasiu, iar la momentul prezentarii la statia ITP masina trebuie sa fie curata, iar anvelopele trebuie sa fie umflate conform utilizarii normale, pentru a facilita astfel controlul. Daca totul este in ordine, mașina va fi avizată ITP, iar dacă nu, aceasta va primi calificativul ITP respins.

ITP Butic’s va prezinta cateva dintre motivele pentru care poti primi calificativ ITP respins si cum poti remedia situatia.
Elemente de caroserie care lipsesc, deformări sau coroziune la nivelul elementelor de caroserie
Aceasta verificare se face la nivel vizual, constatandu-se aceste defectiuni care dealtfel sunt inscrise raportul de inspectie.  Rugina este unul dintre motivele care poate duce la un ITP respins, mai ales in conditiile in care masina este neingrijita, iar o mare parte din caroserie este afectata de rugina.


Cabluri rupte, deteriorate sau roase de soareci

Pericolul rozatoarelor este unul real asa ca daca sti ca ai acest gen de situatie apeleaza la un expert in deratizare.  Iar in cazul in care vrei sa incerci singur trebuie sa ai in vedere aplicarea unui  spray repelent sau spuma cu efect raticid, astfel incat sa poti nu doar sa rezolvi problemele, ci si sa previi aparitia rozatoarelor care sa iti deterioreze masina. Daunele pe care acestea le fac sunt ireversibile, asa ca ia in calcul acest aspect inainte sa mergi sa faci ITP-ul la masina si sa primesti un ITP respins.


Defecțiuni la nivelul sistemelor de iluminare

Sistemele de iluminare ale masinii sunt foarte importante la nivel de interactiune in trafic, iar din acest motiv apare si nevoia considerabila ca acestea sa functioneze ireprosabil. Farurile, lampile de franare si lampile de semnalizare joaca un rol foarte important atat in siguranța ta cat si a celorlati participanti la trafic, iar din acest motiv ar trebui sa iti aloci timpul necesar pentru a face verificarile de rigoare si pentru a remedia problemele, astfel incat sa nu primești un calificativ de ITP respins, atunci cand te vei prezenta la inspectia periodica.
In aceeasi situatie intra si aplicarea de folii, tratamente sau elemente care pot distorsiona efectele luminoase ale masinii, deoarece scopul sistemelor de iluminare este cel functional si nimic nu ar trebui sa influenteze in vreun fel modul in care aceste elemente lucreaza.


Martori de bord aprinși sau erori

Martorii de bord iti indica de cele mai multe ori faptul ca un anumit ansamblu al masinii necesita verificari. Aprinderea martorilor de bord este adesea un motiv pentru ITP respins, mai ales daca problemele sunt de natura mecanica, la nivelul ansamblelor si subansamblelor masinii.

Sisteme de franare cu eficienta scazuta

Sistemul de franare este foarte important pentru mentinerea sigurantei in trafic, iar exact acesta este principiul pe care il respectă verificarea ITP. Verifica așadar mașina, eventual pe o platforma cu elevator, pentru a vedea daca sistemul de franare este in regula. Ai grija sa schimbi placutele de frana, discurile si verifica orice defectiune inainte de a te prezenta la verificarea ITP.
Crapaturi la nivelul parbrizului
O crapatura a parbrizului nu inseamna obligatoriu si un nivel redus de vizibilitate, chiar daca aceasta este pozitionata pe partea soferului, insa verificarea ITP ia in calcul faptul ca orice potential factor perturbator reprezinta o problema care poate pune siguranta participantilor la trafic in pericol. Se accepta insa o singura fisura, neramificata, daca aveasta nu se afla in zona de actiue a stergatoarelor.
Neconcordante cu privire la numarul de identificare al autovehiculului

Inainte de a te prezenta la verificarea ITP ar trebui sa iti aloci timp pentru a pune la punct toate lucrurile ce tin de datele de identificare ale masinii. Numarul de inmatriculare, actele si toate celelalte detalii ce tin de identificarea masinii trebuie sa fie verificate si actualizate astfel incat sa nu primesti calificativ ITP respins doar pentru neconcordante cu documentatia masinii.


Probleme la sistemul de evacuare

Evacuarea gazelor este o problemă importanta atunci cand vine vorba despre ITP. Testarea emisiilor unei mașini are in vedere gradul de poluare al unei masini, iar acest lucru poate fi influentat de foarte multi factori, printre care si modul in care este ingrijita masina. In general masinile noi intampina mai putine dificultati la acest test, in vreme ce la masinile vechi se vede din ce in ce mai des mentionat ITP respins, tocmai pentru compozitia gazelor rezultate prin teava de esapament. Daca tevile sunt rupte sau crapate, acest lucru poate modifica de asemenea aceasta compozitie gazoasa, iar daca tipul combustibilului nu este bun, acest lucru de asemenea va influenta tipul si cantitatea de noxe rezultate.
Anvelope deteriorate

Anvelopele sunt foarte importante si de cele mai  multe ori acesta este motivul pentru care multe masini au ITP respins. Trebuie sa ai grija intotdeauna ca anvelopele de pe masina sa fie aceleasi cu cele mentionate in cartea tehnica a masinii. Este necesar ca anvelopele sa fie omologate pentru a nu primi ITP respins.
Seria motorului care nu este in concordanta cu seria din acte

Inainte de orice verificare, este lesne de inteles faptul ca inspectia va porni de la seria motorului, care in acest caz va trebui sa fie aceeasi cu cea inscrisa in acetele masinii. In cazul in care numarul nu este identic, vei fi unul dintre cazurile de proprietari de masina cu ITP respins.
 

Directia/ sistemul de directie al masinii.

O masina trebuie sa fie perfect echilibrata si sa raspunda la comenzi in timp real. Nu ar trebui sa aiba devieri flagrante nici spre dreapta, nici spre stanga, iar pentru aceasta ar trebui sa verifici inainte aceste aspecte care tin de conlucrarea volanului cu ansamblul masinii. Zgomotele de orice tip care nu ar trebui sa existe la masina sunt un semn clar ca exista o problema, ca ceva este uzat si trebuie inlocuit. O vizita la mecanic ar trebui sa rezolve aceste probleme, in caz contrar, vei avea un ITP respins si mult timp pierdut inutil.
Inspectia periodica a masinii nu trebuie sa reprezinte un test greu de trecut. Practic, tot ceea ce ai nevoie este sa acorzi masinii tale importanta cuvenita, dar nu doar la nivel de caroserie si aspect al tapiteriei. Este nevoie sa fii preocupat in permanenta de cabluri, de motor si sisteme adiacente, dar si de celelate componente care ar putea sa conduca catre un ITP respins. Respecta cerintele si vei vedea ca inspectia periodica ITP va fi trecuta cu brio si ca vei sti ce ai de facut si la verificarile urmatoare.

Ti-a placut articolul?

Comentarii