Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
10:59 24 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Obiectele de decor vor fi mutate din faţă de la Miga Lucrările „de artă” din kilometrul 0 al Constanţei aparţin unor „artişti mari”, dar necunoscuţi (galerie foto)

ro

14 May, 2013 00:00 2933 Marime text
În centrul Constanţei, chiar la kilometrul 0, pe locul fostului Hotel Continental, în faţă la Miga sunt expuse patru lucrări. Obiectele decorative au atras, de-a lungul anilor, numeroase critici. Constănţenii de rând (dar nu numai) se întreabă în continuare ce reprezintă „fierătăniile astea” şi de ce au fost ele amplasate fix în „buricul târgului”. De ce s-a decolorat vopseaua de pe ele şi, nu mai puţin important, vor fi ele mutate?

„Nu că n-au valoare...”. Dar?

Povestea celor patru lucrări începe în urmă cu aproximativ zece ani. Obiectele decorative au fost realizate într-o tabără de creaţie condusă de artistul plastic Ion Tiţoiu. Interesant, ele nu pot fi identificate, fiindcă nu poartă nicio plăcuţă cu numele lucrării şi cu autorii. Fapt pentru care l-am întrebat pe Ion Tiţoiu de cine anume au fost create. „Sunt realizate de nişte studenţi care au fost într-o tabără de creaţie de-a mea şi care, acum, sunt artişti mari”. Cum se numesc aceşti „artişti mari”? Ei bine, asta nu ne-a putut spune Ion Tiţoiu, motivând că nu se află în Constanţa şi că... nu are la el agenda pe care şi-a notat numele foştilor studenţi, actuali „artişti mari”. E greu de crezut că un artist plastic, oricare ar fi acela, nu îşi poate aminti numele unor artişti consacraţi. Dacă, desigur, aceştia chiar sunt consacraţi, „artişti mari”, aşa cum i-a numit Tiţoiu.
Întrebat ce valoare artistică au lucrările, Ion Tiţoiu a afirmat: „Nu că n-au valoare, dar nu s-a trecut printr-o comisie. Dar ăsta nu este un motiv de controversă”. N-ar fi, probabil, niciun motiv de controversă dacă n-am vorbi, totuşi, despre nişte lucrări amplasate, de zece ani, în centrul municipiului Constanţa şi care au atras mai ales priviri dezaprobatoare şi critici. Sunt ele reprezentative pentru centrul Constanţei, pentru locul pe care se află? „Da, sunt reprezentative, de-aia le-am şi pus acolo. Au o deschidere şi o expunere fantastică”, a replicat Tiţoiu.

Valoarea experimentală

Despre lucrările respective, oameni de cultură şi artişti din Constanţa au susţinut, de-a lungul timpului, că ele n-ar avea decât valoare experimentală. Cel mult, valoarea lor, a creaţiilor artiştilor contemporani, va fi confirmată, dacă va fi confirmată, în timp. Au trecut, însă, zece ani şi despre aceste lucrări n-au prea apărut cronici pozitive.
Un minim simţ estetic şi o educaţie artistică de bază ar impune ca lucrările cu pricina să fie amplasate într-un ambient specific, care să aibă legătură cu mesajul creaţiilor. Ceea ce, după toate evidenţele, nu se întâmplă în cazul de faţă. Lucrările au un aspect neplăcut, vopseaua de pe ele s-a decolorat, iar piesele creaţiilor au început să ruginească. Per ansamblu, imaginea e dezolantă.

Unde vor fi mutate lucrările

Deşi lucrările se află în imediata apropiere a Muzeului de Artă Constanţa, ele nu au avut nicio legătură cu niciun proiect derulat de această instituţie.
Conform declaraţiilor lui Ion Tiţoiu, cele patru lucrări vor fi însă mutate fie anul acesta, fie la anul, urmând să fie amplasate în faţa clubului Doors, situat pe strada Traian, în spatele sediului Băncii Comerciale Române. Artistul plastic a spus că asta depinde însă de o maşină care ar urma să fie pusă la dispoziţie de Primăria Constanţa, instituţia care a ajutat, susţine el, la amplasarea lor şi în urmă cu zece ani.

Cine e Ion Tiţoiu. Maestrul Ion Tiţoiu

Ion Tiţoiu a absolvit, în 1978, Academia de Arte Plastice „N. Grigorescu” din Bucureşti. Potrivit CV-ului său, a fondat, în 1978, prima Şcoala de Grafică din Dobrogea. În 1992 devine membru AAIAP - Unesco, Paris. În 1996, el organizează Simpozionul de pictură, sculptură şi grafică de la Midia. Un an mai târziu, este organizator al Simpozionului de Artă „Iedera”, Moreni, prima ediţie. În 1998, 1999, 2000 şi 2001, Tiţoiu organizează Simpozionul de Artă Techirghiol. De asemenea, în 1999, este organizator al primului Muzeu de Gravură şi Tipar, în Techirghiol.
Aşa cum se menţionează în CV, în 2002 devine managerul revistei culturale „Tomis”. Al „răposatei” reviste „Tomis”.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • faqyou 14 May, 2013 19:32 luati, ma, alea!! Trebuie sa fii extrem de ... ca sa ai tupeul sa-ti expui asemenea gunoaie in centrul unui oras mare. Acel asa zis artist poate avea un cv ce pare impresionant, dar eu doar il compatimesc. Iubesc arta foarte mult, dar genul asta de creatii sunt pur si simplu niste aiurelei personale