Noile criterii de risc fiscal pentru firme, publicate în Monitorul Oficial (DOCUMENT)
Noile criterii de risc fiscal pentru firme, publicate în Monitorul Oficial (DOCUMENT)
01 Aug, 2025 11:52
ZIUA de Constanta
345
Marime text

Noul act normativ aduce modificări anexei Ordinului 417/1.204/2025, care stabilește criteriile pentru identificarea operatorilor economici cu risc fiscal ridicat. Printre principalele modificări se numără: operatorii economici cu istoric fiscal inadecvat: cei care, în ultimii cinci ani, au avut obligații fiscale restante pentru care s-a dispus executarea garanției, cei care, în ultimele 12 luni, au depus declarațiile fiscale cu o întârziere mai mare de cinci zile, cei care, în ultimii cinci ani, au beneficiat de eșalonări sau restructurări la plată, dar nu au respectat termenele de plată sau au pierdut valabilitatea acestora.
Sunt vizați și cei care au asociați majoritari sau administratori care, în ultimii 10 ani, au deținut funcții similare în societăți cu autorizații de produse accizabile revocate și care, la radiere, aveau obligații fiscale restante sau au intrat în insolvență, cei care au solicitat restituiri de bani de la buget, iar în urma controalelor, s-a constatat că cel puțin 25% din sumă nu era justificată și cei care nu dețin fonduri financiare la nivelul achizițiilor lunare de produse accizabile.
Alte criterii de risc fiscal includ: operatorii economici cu domiciliul fiscal la un cabinet de avocatură și operatorii economici care au obținut autorizații în domeniul produselor accizabile în ultimele 12 luni, cu excepția celor care le-au reînnoit.
De asemenea, ordinul introduce un nou articol, 11, care prevede că, dacă un operator economic, inițial neîncadrat în categoria de risc fiscal ridicat, îndeplinește ulterior unul dintre criterii, ANAF va fi informată în maximum cinci zile.
În plus, ordinul modifică termenele de analiză a riscului fiscal. Autoritatea vamală teritorială solicită analize de risc pentru noii destinatari înregistrați în termen de două zile de la emiterea autorizației. ANAF are la dispoziție maximum 30 de zile lucrătoare pentru a comunica rezultatul acestei analize.
Ordinul a fost semnat de Adrian Nicușor Nica, președintele ANAF, și de Marcel Simion Mutescu, președintele Autorității Vamale Române.
Firmele în situații de conformare fiscală
„În forma sa actuală, textul art. 1, pct. 7 alin. (3) nu reflectă în mod explicit toate situațiile de neconformare relevante în contextul eşalonărilor şi/sau restructurărilor la plată. Astfel, pentru a evita interpretările neunitare și pentru a permite încadrarea corectă a contribuabililor care nu respectă în mod real condițiile de conformare fiscală, se impune o reformulare mai clară și mai detaliată”, explică reprezentanții Ministerului Finanțelor, potrivit termene.ro.
Cum se schimbă:
c) care în ultimii 5 ani au beneficiat de eşalonări şi/sau restructurări la plată și care se încadrează în una dintre următoarele situații:
i) nu au respectat termenele stabilite prin graficul de eşalonare/graficul de plată, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
ii) nu au achitat obligațiile fiscale declarate după data acordării eşalonării şi/sau restructurării, în termenul prevăzut de lege, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar reglementat prevăzut de lege;
iii) care înregistrează obligații fiscale/bugetare altele decât cele prevăzute la lit. i) și ii) și care reprezintă condiție de menținere a valabilității eşalonării şi/sau restructurării la plată;
iv) au pierdut valabilitatea eşalonării şi/sau restructurării la plată, iar ulterior au solicitat menținerea valabilității acesteia, potrivit legii.
„Această modificare contribuie la o aplicare clară și echitabilă a criteriilor de risc fiscal, reflectând mai fidel comportamentul fiscal efectiv al contribuabililor și evitând interpretările contradictorii care pot afecta uniformitatea administrativă”, scrie în document.
Acționarii și administratorii cu istoric negativ
Având în vedere prevederile Ordinului comun ANAF și Autoritatea Vamală Română nr. 417/1204/2025, se propune modificarea art. 1 pct. 7 alin. (4) pentru a reflecta mai precis riscul fiscal asociat cu istoricul asociaților și/sau administratorilor operatorilor economici în domeniul produselor accizabile.
„Analiza efectuată asupra unui eșantion de 67 de operatori economici mari contribuabili a evidențiat că 59 dintre aceștia se încadrează în criteriul prevăzut la art. 1 pct. 7 alin. (4), deși nu prezintă alte riscuri fiscale conform punctelor 1–6. Această situație indică o aplicare excesivă a criteriului actual, care nu face distincție între societățile autorizate și cele neautorizate în domeniul produselor accizabile”, explică specialiștii Ministerului Finanțelor.
Propunere de modificare, la art. 1, pct 7, alin. (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„d) care au asociați majoritari și/sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociați sau administratori în societăți care au fost autorizate și/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile ale căror autorizații/atestate, au fost revocate și care se încadrează într-una dintre următoarele situații:
i) la data radierii sau cesionării părților sociale/acțiunilor, societățile respective înregistrau obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală;
ii) a fost deschisă procedura insolvenței, respectiv perioada de observație, reorganizare judiciară sau faliment.
Nevoia modificărilor
Proiectul de ordin comun al ANAF și AVR este explicat astfel:
Concentrarea evaluării riscului fiscal asupra comportamentului fiscal anterior al asociaților și/sau administratorilor în cadrul societăților autorizate și/sau înregistrate în domeniul produselor accizabile;
Stabilirea unei perioade de referință de 10 ani, corespunzătoare termenului general de prescripție a faptelor penale, pentru a asigura relevanța informațiilor analizate;
Evitarea penalizării nejustificate a operatorilor economici actuali pentru situații fiscale din trecut care nu mai reflectă comportamentul fiscal curent.
Această modificare are ca scop asigurarea unei evaluări mai precise și echitabile a riscului fiscal, concentrându-se pe comportamentele relevante din punct de vedere fiscal și evitând penalizarea nejustificată a operatorilor economici care nu prezintă riscuri semnificative.
Calcularea datoriilor
„În urma constatărilor efectuate de structurile antifraudă fiscală, s-a identificat o vulnerabilitate în aplicarea art. 157 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Conform acestui articol, nu se consideră că un contribuabil înregistrează obligații fiscale restante în situația în care suma obligațiilor fiscale datorate este mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit pentru care există cerere în curs de soluționare”, explică Ministerul Finanțelor.
Această prevedere a fost exploatată de anumiți operatori economici care au depus cereri de restituire nejustificate, cu scopul de a reduce artificial obligațiile fiscale restante și, astfel, de a evita măsurile de executare silită sau suspendarea/revocarea autorizației de operator economic în domeniul produselor accizabile.
Totodata, având în vedere specificul aferent comertului cu produse energetice, produse alcoolice și produse din tutun prelucrat, conform căruia achizitiile implică sume importante de bani, sa constatat lipsa fondurilor financiare proprii necesare achizitiilor de produse accizabile.
Propunere de completare: pentru a preveni astfel de practici și a asigura integritatea sistemului fiscal, se propune introducerea a două noi criterii de risc fiscal, în Ordinul comun ANAF – AVR nr. 417/1204/2025, la art. 1, pct. 7, după cum urmează:
e) care au solicitat restituire sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar în urma acțiunilor de control ale organelor fiscale, se constată că pentru cel puțin 25% din suma solicitată nu are drept de restituire;
„f) care nu au fonduri financiare necesare achizitiilor de produse accizabile.”
Aceaste completari vor permite autorităților fiscale să identifice și să monitorizeze mai eficient contribuabilii care utilizează în mod abuziv procedurile de restituire, contribuind la consolidarea disciplinei fiscale și la protejarea resurselor bugetare.
Raportatea la Antifraudă
2. După articolul 1, se introduce un nou articol, articolul 1¹, cu următorul cuprins:
”Art. 1¹. În situația în care în urma acțiunilor de control ale organelor fiscale se constată faptul că un operator economic autorizat și/sau înregistrat, care nu a fost încadrat inițial în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează, ulterior, într-unul dintre criteriile de risc prevăzute la art. 1, în termen de maxim 5 zile se comunică Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Antifraudă Fiscală – Structura Centrală, riscul fiscal identificat, în vederea analizării și informării autorității vamale teritoriale competente.”
3. La articolul 4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
Excepțiile
Având în vedere aplicarea practică a prevederilor Ordinului comun ANAF – AVR nr. 417/1204/2025 privind stabilirea operatorilor economici cu risc fiscal ridicat, a fost identificată o situație neacoperită de actuala reglementare. Referitoare la contribuabilii care nu se încadrează inițial în niciunul dintre criteriile de risc prevăzute la art. 1, dar care, ulterior, în urma controalelor efectuate de structurile competente din cadrul ANAF sau al Autorității Vamale Române, dovedesc un comportament fiscal neconform.
Pentru a acoperi acest vid normativ și pentru a asigura un mecanism de reacție adecvat la riscurile identificate post-analiză, propunem completarea Ordinului cu un nou articol – art. 1^1, cu următorul conținut:
Art. 1^1 În situația în care în urma acțiunilor de control ale organelor fiscal se constată faptul că un operator economic autorizat și/sau înregistrat, care nu a fost încadrat inițial în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează ulterior, într-unul dintre criteriile de risc prevăzute la art. 1, în termen de maxim 5 zile se comunică Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Antifraudă Fiscală – Structura Centrală, riscul fiscal identificat, în vederea analizării și informării autorității vamale teritoriale competente.”
Această completare va permite încadrarea corectă și promptă a operatorilor economici care, deși au trecut inițial neobservați, au manifestat ulterior un comportament fiscal cu risc semnificativ, consolidând eficiența și capacitatea de reacție a instituțiilor în domeniul fiscal și vamal.
În secțiunea Document a materialului, puteți consulta ordinul 1826.
Citește și:
Val de scumpiri de la 1 august! TVA și accize mai mari în România. Iată ce se scumpește
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii