Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:02 13 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Modificarea OUG ce prevede plafonarea prețurilor la energie, în dezbatere publică. Ce propune Ministerul Energiei

ro

15 Mar, 2024 16:40 611 Marime text
Foto: UnsplashMinisterul Energiei pune în dezbatere publică modificarea OUG 27/2022 privind plafonarea prețurilor la energie. Obiectivele sunt: preț corect pe facturile românilor, în contextul scăderii prețurilor la energie electrică și gaze naturale, și crearea cadrului pentru trecerea etapizată la o piață mai competitivă. În plus, se propune eliminarea  “taxei pe soare”
 
Potrivit unui comunicat oficial, Ministerul Energiei a analizat prin consultări succesive ale pieței, situația actuală a plafonării prețurilor la energie și a propus eliminarea taxei pe soare pentru prosumatori.

Schimbările preconizate sunt următoarele:
- abrogarea prevederilor art. 21 alin. (3) privind taxa pe soare din cuprinsul Ordonanței nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, ca urmare a punctului de vedere exprimat de COM la solicitarea autorităților române conform căruia neincluderea prevederii în legislația națională nu afectează transpunerea Directivei (UE) 2018/2001 privind promovarea utilizǎrii energiei din surse regenerabile.
- pentru claritate a fost introdusă obligația furnizorului de a defalca prețul final pe aceleași componente în oferta de furnizare, în contractul de furnizare și în prețul final facturat clientului final, în concordanță cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/1952 al Parlamentului European și al Consiliului privind statisticile europene referitoare la prețurile la gaze naturale și energie electrică, potrivit cărora prețul practicat în cazul clienților finali de gaze naturale/energie electrică pe tranșă de consum este suma celor trei componente principale: componenta referitoare la energie și la furnizare, componenta referitoare la sistem/rețea (de transport și distribuție) și componenta care cuprinde impozitele, comisioanele, taxele și tarifele
- luând în considerare evoluțiile costurilor pe care le înregistrază furnizorii de gaze naturale, este necesară actualizarea componentei de furnizare pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale și luarea în considerare a noii valori la stabilirea prețului final;
- se propune scăderea prețului gazelor naturale pe care producătorii de gaze naturale care desfăşoară atât activităţi de extracţie onshore şi/sau offshore, indiferent de data începerii acestei activităţi, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale au obligația să le livreze, începând cu data de 1 aprilie 2024, furnizorilor clienților casnici, furnizorilor producătorilor de energie termică sau direct către producătorii de energie termică și operatorului de transport şi sistem/operatorilor concesionari de distribuţie titulari ai unei licenţe de operare - operatori de reţea de la 150 lei/MWh la 120 lei/MWh;
- de asemenea, având în vedere scăderea prețurilor pe piețele de energie electrică, se propune reducerea plafonului pentru care se plătește taxa de solidaritate de către producătorii de energie electrică la 400 de lei/MWh în vederea asigurării sursei financiare necesare susținerii schemei de sprijin; pe baza acelorași considerente, se propune reducerea valorii de tranzacționare prin Mecanismul de achiziție centralizată de la valoarea de 450 de lei/MWh la 400 de lei/MWh, această măsură asigurând reducerea impactului bugetar, în procesul de compensare, și fluidizarea circuitelor financiare în sensul că furnizorii vor avea sume mai mici blocate în desfășurarea activității;
- se propune reducerea perioadei de aplicare a Mecanismului de achiziție centralizată de la data de 31 martie 2025 la data de 31 martie 2024, participarea voluntară la acest mecanism începând cu data de 1 aprilie 2024, precum și posibilitatea tuturor producătorilor de energie electrică de a participa în mod voluntar la acest mecanism pentru a se putea relua tranzacțiile pe baza mecanismelor concurențiale și pentru a se stimula creșterea lichidității, astfel încât să se permită furnizorilor achiziția de energie necesară prin contracte pe termen mediu și lung;
- se propune creșterea marjei prevăzută în cadrul art. 5 din cuprinsul anexei nr. 6.1 de la 2% la 10% în vederea stimulării reluării cumpărării și vânzării pe piața angro care va avea ca efect:
  • i.        Crearea de surse pentru susținerea schemei de compensare
  • ii.       Creșterea lichidității în piața concurențială, ceea ce va conduce la prețuri de referință relevante și la restabilirea echilibrului în piețele de energie.
- introducerea unor clarificări cu privire la aplicarea unora dintre prevederile OUG nr. 27/2022,  având în vedere solicitările de clarificare primite din partea furnizorilor de energie electrică și gaze naturale, pentru asigurarea funcționării schemei de sprijin prin instituirea unor norme de aplicare clare și neechivoce; astfel, a fost clarificată prevederea referitoare la prețul din ofertele-tip de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale elaborate și publicate de către furnizori,  în sensul că acesta nu poate depăși valoarea prețului final facturat doar pentru perioada de aplicare a prețurilor maxime plafonate, respectiv 1 ianuarie 2023-31 martie 2025, precum și prevederea referitoare la modalitatea de stabilire a prețului final facturat, în sensul că aceasta se aplică tuturor clienților finali până la data de 31 martie 2025, fiind cuprinse și contribuțiile aferente schemei de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficiență pe baza cererii de energie termică utilă, precum și contravaloarea certificatelor verzi aferente sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile;
- având în vedere importanța asigurării în plan economic și social a unui nivel ridicat de protecție a clienților finali de energie electrică/gaze naturale, autoritatea de reglementare a propus etapizarea măsurilor de ieșire din schema de sprijin, în sensul introducerii unei perioade de tranziție de 1 an de zile, începând de la data de 1 aprilie 2025 și până la data de 31 martie 2026, în care:
          i. este stabilită valoarea maximă a componentei de achiziție a energiei electrice/gazelor naturale din prețul aferent ofertelor de furnizare, aplicabil în perioada de tranziție, pe baza unei formule, luând în considerare media ponderată a prețurilor rezultate din toate tranzacțiile cu produse standardizate pe termen mediu și lung realizate pe piețele la termen și media ponderată a prețurilor de închidere a PZU, la care se aplică un coeficient de 1,1, care acoperă eventuale dezechilibre/profilare. Din analiza datelor disponibile, pentru energie electrică, ca exemplu, în anul 2021, când piața era complet liberalizată, PZU avea o pondere de aprox. 46%, și astfel, în vederea stimulării tranzacționării pe piețele la termen se propune o pondere de 40%, iar pentru gaze naturale, ponderea PZU este între 5-10%;
          ii. este stabilită valoarea maximă a componentei de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale din prețul aferent ofertelor de furnizare, aplicabil în perioada de tranziție, și din prețurile realizate;
          iii. este stabilită obligația furnizorilor de energie electrică/gaze naturale de a elabora oferte pentru perioade subsecvente de cel puțin 3 luni;
          iv. prețul energiei electrice/gazelor naturale din contractele cu clienții finali aferent fiecărei perioade subsecvente pentru perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026 este stabilit ca sumă a componentei de achiziție și a componentei de furnizare;
          iv. prețul energiei electrice/gazelor naturale realizat aferent fiecărei luni din perioada de tranziție se determină ca sumă a componentei de furnizare și a componentei de achiziție a energiei electrice/gazelor naturale determinată pe baza cantităților achiziționate și a prețurilor aferente acestor tranzacții;
          v. la calculul prețul final facturat pentru consumul realizat în perioada de tranziție este stabilit va fi luat în considerare minimul dintre prețul energiei electrice/gazelor  naturale din contract și prețul energiei electrice/gazelor naturale realizat.
- totodată, începând cu data de 1 aprilie 2024, operatorii piețelor centralizate au obligația de a publica aceste prețuri/cantități, astfel încât la elaborarea ofertelor toți furnizorii, dar și piața, să aibă la dispoziție informații transparente și unitare, în condițiile în care, pentru energie electrică, OPCOM publică deja prețurile din contractele bilaterale pentru piețele la termen de energie electrică și rapoarte lunare cu preț PZU;
- de asemenea, se are în vedere crearea unei baze legale pentru emiterea de către ANRE a unei reglementări prin care să introducă în sarcina furnizorilor de energie electrică/gaze naturale a unor obligații de informare a clienților finali cu privire la eliminarea schemei de sprijin și cu privire la modul de stabilire a prețurilor de furnizare din oferte/contracte după eliminarea acesteia, precum și a unor obligații de a transmite noi oferte elaborate conform prevederilor aplicabile în perioada de tranziție;
- date fiind evoluțiile înregistrate cu privire la prețurile la energie electrică, din ultimele luni, se va propune scăderea valorii maxime a prețului mediu ponderat al energiei electrice la care ANRE calculează sumele de decontat de la bugetul de stat, de la 900 lei/MWh la 700 lei/MWh.
- abrogarea unor prevederi din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu  modificările și completările ulterioare, în vederea punerii în acord cu legislația europeană și clarificări privind prescrierea dreptului ANRE de aplica sancțiuni contravenționale.
- abrogarea prevederilor art. 21 alin. (3) privind taxa pe soare din cuprinsul Ordonanței nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, ca urmare a punctului de vedere exprimat de COM la solicitarea autorităților române conform căruia neincluderea acestuia în legislația națională nu determină un risc de infringement prin netranspunerea Directivei (UE) 2018/2001 privind promovarea utilizǎrii energiei din surse regenerabile.

Citește și: 

Marcel CiolacuOrdonanța privind plafonarea adaosurilor comerciale la alimentele de bază va fi prelungită cu 60 de zile
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii