Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
22:31 26 01 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Iohannis și Orban, după finalizarea gazoductului BRUA „Felicit compania Transgaz pentru finalizarea primei faze a celui mai ambițios proiect din domeniul energiei”

ro

02 Dec, 2020 15:18 705 Marime text
  • Klaus Werner Iohannis si Ludovic Orban, au participat la ceremonia care a marcat finalizarea proiectului BRUA – faza 1, respectiv a conductei în lungime de 479 kilometri si a celor 3 stații de comprimare.
  • Evenimentul a avut loc, cu respectarea tuturor normelor sanitare in contextul pandemiei COVID-19, la Statia de Comprimare Jupa, judetul Caras-Severin.
Președintele Romaniei, Excelenta Sa Klaus Werner Iohannis si Prim-Ministrul Romaniei,  Ludovic Orban, au participat la ceremonia care a marcat finalizarea proiectului BRUA – faza 1, respectiv a conductei in lungime de 479 kilometri si a celor 3 statii de comprimare. Din delegatia oficiala au mai facut parte domnul Marcel Vela, Ministrul Afacerilor Interne, domnul Virgil Daniel Popescu, Ministrul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri si domnul Cosmin Marinescu, Consilier Prezidential.

Din partea SNTGN TRANSGAZ SA a participat Directorul General al companiei, domnul Ion Sterian, reprezentanti ai conducerii executive si administrative ai acesteia, Prefectul judetului Caras-Severin, domnul Cristian Gafu, precum si reprezentanti ai administratiei publice locale.

Locatia a fost aleasa simbolic, avand in vedere faptul ca Statia de Comprimare Gaze Naturale de la Jupa a fost primul obiectiv de investitii aferent proiectului BRUA – faza 1 care a fost finalizat, inaugurarea Statiei avand loc pe 30 septembrie 2019.

TRANSGAZ a inceput lucrarile la cele 3 statii de comprimare aferente proiectului in data de 14 aprilie 2018. Ulterior, statiile de comprimare au fost puse in functiune in septembrie 2019 (STC Jupa), octombrie 2019 (STC Podisor) si august 2020 (STC Bibesti). Lucrarile la gazoduct au inceput in data de 4 iunie 2018 si au fost finalizate la 22 noiembrie 2020.

Președintele Romaniei, Excelenta Sa Domnul Klaus Werner Iohannis, a declarat:

“In primul rand, felicitari! Felicit compania Transgaz si conducerea acesteia pentru finalizarea primei faze a celui mai ambitios proiect din domeniul energiei. Atentie! Cel mai ambitios proiect din domeniul energiei. Este gazoductul BRUA, proiect realizat in buna masura si cu fonduri europene. Este o realizare deosebita, cu o incarcatura simbolica si prin faptul ca pentru ca marcheaza in pragul zilei nationale indeplinirea unui obiectiv extrem de important pentru Romania. Anul trecut cu ocazia inaugurarii unei alte statii de comprimare din cadrul proiectului BRUA am decorat compania Transgaz pentru rezultatele sale.

Vizita de astazi reprezinta inca o confirmare a ceea ce am spus anul trecut. Si anume ca Transgaz este o companie matura, aflata pe drumul dezvoltarii la scara regionala si capabila de rezultate valoroase.

BRUA nu este insa singurul proiect de dezvoltare finalizat in decursul acestui an de catre Transgaz. Doresc sa mentionez si gazoductul Ungheni-Chisinau, un alt proiect major de investitii, strategic pentru Romania si pentru Republica Moldova, proiect prin care ne bucuram sa fim inca o data aproape de romanii de peste Prut. Iata ca Romania isi dovedeste capacitatea de a valorifica in mod corect pozitia geostrategica, mixul energetic diversificat si resursa umana calificata.

Va felicit, Domnule Director, pe dumneavoastra si intreaga echipa Transgaz! Va doresc mult succes in continuare si astept vesti la fel de bune si despre alte initiative care sa apropie Romania de statutul de hub energetic regional.


Dezvoltarea Sistemului National de Transport de gaze pe coridorul BRUA este o etapa esentiala a intaririi securitatii energetice atat a tarii noastre, cat si a Uniunii Europene, dar si a securitatii energetice in regiunea Marii Negre. Astfel, prin interconectarea BRUA pe Coridorul Vertical, prin materializarile exploatarilor offshore din Marea Neagra, care speram sa debuteze cat mai curand, Romania are atuuri veritabile pentru a deveni un important jucator in regiune pe piata gazelor. In acest sens, am convingerea ferma ca fondurile investite in infrastructura de transport de gaze vor genera mai mult decat o pozitionare competitiva a Romaniei pe piete de profil sau o reafirmare a credibilitatii tarii noastre ca partener etalon in cresterea securitatii energetice in intreaga regiune.

Aprovizionarea cu gaze naturale din noi surse va satisface mai bine cererea pe piata interna si va conduce la un nivel sporit de predictibilitate si securitate in aprovizionare pentru consumatorii din Romania. Sa nu uitam ca, in Romania, desi suntem al doilea mare producator de gaze naturale din Uniunea Europeana, jumatate din gospodarii se incalzesc in continuare cu lemne de foc, utilizand instalatii invechite, neperformante, care afecteaza sanatatea si polueaza mediul. Programul National de Racordare la Sistemul de Distributie al Gazelor Naturale initiat de guvernul liberal in vara acestui an are ca obiectiv tocmai rezolvarea acestor probleme. Conectarea comunitatilor din Romania in ritm accelerat la resursele de gaze naturale reprezinta o prioritate guvernamentala asumata, care se materializeaza pe zi ce trece. Romanii trebuie sa beneficieze cu adevarat de resursele pe care tara noastra le are, care trebuie sa fie exploatate inteligent, corect si eficient. In acelasi timp doresc sa incurajez, in contextul provocarilor asociate Pactului Green Deal, si orientarea spre investitii in capacitati de transport pentru combustibilul viitorului: hidrogenul.

Suntem aproape de finalul unui an greu, marcat puternic de efectele pandemiei de COVID-19. Criza inca nu a luat sfarsit, insa avem speranta ca daca ramanem hotarati in eforturile noastre de pana acum, vom depasi totul cu bine. Astazi suntem aici pentru a marca finalizarea unei investitii strategice in infrastructura de transport de gaze naturale. Am certitudinea ca in perioada viitoare vom saluta impreuna si alte reusite.

Planul National de Investitii si Relansare Economica lansat de guvernul liberal in aceasta vara, Planul National de Redresare si Rezilienta aflat deja in consultare publica sau Acordul de Parteneriat pentru fondurile structurale si de coeziune sunt documente pragmatice al caror numitor comun il reprezinta investitiile.

Dupa 30 de ani de promisiuni, Romania de astazi este nu doar mai bine condusa, chiar in conditii dificile, dar are o viziune clara despre dezvoltare economica, accesul la fondurile europene si proiectele de investitii concrete.

Cred cu tarie ca aceasta este sansa Romaniei, o sansa pe care nu avem voie sa o irosim si cand spun <>, ma refer deopotriva la decidenti politici, manageri de companii si salariati, functionari si cetateni in general. Romania Normala nu poate fi decat rezultatul unui efort comun de redresare, precum si al unei vointe comune de a avansa cat mai rapid pe directii sanatoase pentru dezvoltarea tarii noastre.

Va felicit inca o data! Va multumesc tuturor!”


Domnul Ludovic Orban, Prim-Ministrul Romaniei, cu prilejul evenimentului, a declarat:

“Ma bucur ca putem sa marcam finalizarea unei investitii extrem de importante nu numai pentru Romania, ci unei investitii extrem de importante pentru Europa. Se stie ca proiectul gazoductului BRUA – care vine de la initialele Bulgaria – Romania – Ungaria – Austria - are rolul de a diversifica sursele de aprovizionare cu gaz natural ale Uniunii Europene, in special cu legarea la conducta TAP care aduce gaz din Azerbaidjan. De asemenea, exista mai multe conexiuni posibile care pot sa permita aceasta diversificare a surselor de aprovizionare cu gaz natural de care are atata nevoie Romania. De asemenea, gazoductul BRUA este extrem de important, alaturi de alte investitii care urmeaza sa fie realizate si pentru fructificarea optima a zacamintelor de gaz natural de care dispune Romania. Este o investitie mare. Initial, fusese prevazuta investitia, evaluata, la aproape 480 milioane de euro. S-a vazut ce inseamna procedurile de achizitie derulate corect si s-a vazut ce inseamna un control strict, un management foarte bun al acestui proiect, din costul final, care este 423 de milioane de euro care este cam cu peste 11% mai mic decat costul initial. Acest proiect a beneficiat de finantare europeana nerambursabila in valoare de aproape 180 milioane de euro din cadrul Connecting Europe Facilities, restul finantarilor fiind asigurate de Transgaz prin intermediul unor credite obtinute in conditii foarte bune, care au fost negociate cu Banca Europeana de Investitii si cu Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare.

Sigur, asta este prima faza a BRUA. Sigur ca noi ne-am indeplinit obligatiile asumate fata de partenerii europeni. Pentru finalizarea BRUA mai sunt necesare, evident, si cateva lucruri care nu depind de noi, depind de partenerii bulgari si partenerii ungari si suntem incredintati, ca pana la urma, o politica ce este stabilita la nivel european va fi pusa in practica de toti partenerii nostri de la nivel european.

As vrea sa mentionez cu aceasta ocazie proiecte extrem de importante pe care le dezvolta Transgaz. Stiti foarte bine ca am lansat un Plan National de Dezvoltare, care este, practic, Planul care reuseste sa adune toate programele de care beneficiaza Romania. Planul National de Reconstructie si Rezilienta, finantarea din bugetul multianual al Uniunii Europene, celelalte tipuri de finantari de care beneficiaza Romania, de asemenea, finantarile pe care le avem din partea unor parteneri institutionali precum BERD, BEI, Banca Mondiala, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei si asa mai departe.

Primul obiectiv de investitii care va fi realizat in urmatoarea perioada este asigurarea legaturii dintre BRUA si zacamintele de gaz natural de la Marea Neagra prin intermediului gazoductului Podisor-Tuzla, care practic face legatura intre zacamantul de gaz natural de la Marea Neagra si gazoductul BRUA pentru o valorificare superioara a acestor zacaminte de gaz. De asemenea, sunt in curs de derulare, sau urmeaza sa inceapa foarte multe magistrale de gaz natural. Aici, de exemplu, suntem la Jupa. Se realizeaza studiul de fezabilitate pentru legatura intre Jupa-Caransebes-Herculane-Orsova pana la Prunisor, care va realiza o conducta prin care se va permite conectarea la gazul natural a foarte multor localitati din Caras-Severin si din Mehedinti. Se lucreaza la conducta Onesti-Gheraesti. Se lucreaza la conducta Craiova-Segarcea-Calafat, deja cred ca este terminat Craiova-Segarcea. Se lucreaza la magistrala din nord care va face legatura intre Vatra Dornei-Borsa-Viseu de Sus. Peste tot aproape se construiesc astfel de tronsoane de magistrale care au rolul de a permite accesul la aceasta resursa de care dispune Romania pentru cat mai multi romani. Gazul romanesc trebuie sa ajunga in casele romanilor si trebuie sa creasca calitatea vietii pentru fiecare dintre romani si noi garantam lucrul asta, pentru ca in afara de investitiile Transgaz deja am alocat peste un miliard de euro: 234 de milioane de euro din actualul exercitiu financiar si 800 de milioane de euro din viitorul exercitiu financiar pentru infiintare de distributii de gaz in localitatile care nu beneficiaza de conectarea la reteaua de gaz. De asemenea, sustinem, atat din fonduri europene cat si din fonduri de modernizare investitii extrem de importante de utilizare a gazului natural in producerea, in sistem de cogenerare cu randament de peste 95%, producerea de energie electrica si energie termica. Se stie ca sistemul de termie din Romania a suferit enorm in ultimii 20 si ceva de ani, ca are nevoie de investitii masive, ca trebuie sa introducem randamente foarte mari, trebuie sa aducem eficienta, trebuie sa reducem pierderile, atat pierderile pe retele, cat si pierderile din cladiri. De asemenea, avem finantari extrem de importante inclusiv pentru izolarea termica a cladirilor.

Inchei prin a spune ca vom cauta sa sustinem acele proiecte care valorifica aceasta resursa pe care o avem – gazul natural, intr-un mod superior. Sa nu uitam ca am avut o industrie petrochimica dezvoltata si care poate sa fie recladita bizuindu-ne pe aceasta resursa importanta.

Felicitari domnule Director General! Felicitari echipei Transgaz si tuturor companiilor care au fost implicate in realizarea acestui proiect si sunt convins ca in anii care vor veni acest proiect se va multiplica si va aduce noi si noi beneficii pentru romani!”

La randul sau, domnul Ion Sterian, Directorul General al SNTGN Transgaz SA, a declarat:

“Prin finalizarea primei faze a Proiectului BRUA, proiect inclus pe lista actualizata a proiectelor de interes comun ale Uniunii Europene, Transgaz si-a indeplinit misiunea de a creste si dezvolta nivelul de securitate energetica a Romaniei, si-a indeplinit obligatiile fata de Uniunea Europeana in ceea ce priveste cresterea nivelului de interconectare a Romaniei. Interconectorul BRUA reprezinta o etapa esentiala in dezvoltarea Sistemului National de Transport gaze naturale. Odata cu punerea lui in functiune, Romania se conecteaza la culoarele regionale de transport si va putea sa-si asigure aprovizionarea cu gaze naturale din noi surse, ceea ce va satisface intr-o masura mai mare cererea existenta pe piata interna si va conduce la un nivel mai ridicat de predictibilitate si securitate energetica pentru consumatorul roman. In acelasi timp, BRUA va insemna si o cale de acces la pietele europene pentru viitoarea productie de gaze naturale extrase de Romania din Marea Neagra.

In urma finalizarii executiei conductei BRUA a rezultat o lungime de 484 km. Valoarea bugetata a proiectului a fost de 479 milioane euro iar valoarea de realizare a proiectului de 423 milioane euro. Transgaz a reusit implementarea proiectului BRUA faza 1 cu o economie de 11% fata de valoarea bugetata initial, in principal ca urmare a incheierii contractelor prin proceduri de achizitie transparente, intr-un mediu concurential, fapt ce a condus la atribuirea contractelor sub valoarea estimata. Cu titlu de exemplu, doar din achizitia de material tubular, Transgaz a inregistrat o economie de 40 milioane EUR comparativ cu valoarea estimata de lansare a licitatiei.

Totodata, prin asigurarea managementului proiectului cu personal din cadrul Transgaz, personal cu inalta expertiza profesionala, management bazat pe principii de eficienta si bune practici de guvernanta corporativa, compania a inregistrat economii semnificative la categoria cheltuieli de management.

Valoarea pe km ( inclusiv cu statiile de comprimare) este de 4 mil.lei/km ceea ce in echivalent euro inseamna  875 mii euro/km. Valoare pe km (doar pentru fir conducta cu obiectele speciale aferente) este de 3 mil lei/km, echivalent in euro, 633 mii euro/km.

Vreau sa subliniez faptul ca ne-am indeplinit si obligatiile asumate fata de Comisia Europeana prin lucrarile de dezvoltare ale interconectarii SNT – T1 si reverse-flow Isaccea, in speta lucrarile de modernizare si dezvoltare ale Statiei de Comprimare de la Silistea, lucrari care si ele faceau parte Proiectele de Interes Comun (PCI) ale Uniunii Europene, asa cum este si proiectul BRUA-faza 1. Sunt mandru de aceasta reusita si vreau sa felicit pe aceasta cale toti angajatii Transgaz si toti constructorii implicati in proiect, pentru ca stiu ca pentru implementarea sa au fost necesare importante realizari ingineresti. Transgaz s-a ridicat intotdeauna si se va ridica si pe viitor la inaltimea misiunilor incredintate! Mai vreau sa subliniez un lucru foarte important: BRUA nu este o autostrada fara descarcari.

Gazoductul va face parte din SNT si va permite dezvoltarea Sistemului National de Transport Gaze (SNT), crescand astfel calitatea vietii cetatenilor si oferind noi oportunitati de dezvoltare comunitatilor locale, care vor deveni mai atragatoare pentru investitori odata ce vor avea acces la reteaua de gaze naturale. BRUA faza 1 va fi parte integranta din Sistemul National de Transport gaze naturale, un factor de securitate energetica si un motor de dezvoltare economica nationala.

Gazele naturale vor ajunge in Europa prin gazoductul TAP din terminalele de gaz natural lichefiat din nordul Greciei, si mai departe, prin Coridorul Vertical Grecia-Bulgaria-Romania, asigurand capacitati de transport bidirectional de 1,5 miliarde mc/an in/din directia Bulgaria si 1,75 mld.mc/an in/din directia Ungaria. Iata de ce trebuie sa avem incredere in proiectul BRUA faza 1! Odata cu finalizarea gazoductului Tuzla-Podisor, vom putea prelua in SNT si gazele provenite din exploatarile off-shore din Marea Neagra.”

Gazoductul BRUA reprezinta un motiv de mandrie nationala si de continuitate a traditiei pe care Romania o are in domeniul energetic. Este un proiect la care, au luat parte toti factorii de decizie si executie implicati, si care prin seriozitate, profesionalism, responsabilitate, printr-o mobilizare exemplara a tuturor resurselor angrenate, asigurarea unui management eficient, competitiv pe intreg parcursul proiectului, a reusit sa depaseasca toate constrangerile si provocarile intalnite si sa fie realizat cu succes la termenul asumat, chiar si in contextul actual marcat de pandemia COVID 19.

Nu a fost deloc usor, dar forta si determinarea de a contribui la dezvoltarea economica a tarii noastre si de a lasa generatiilor viitoare o mostenire in acest domeniu, ne-au ajutat sa ducem la bun sfarsit aceasta misiune si nu ne vom oprim aici pentru ca avem in fata un program de dezvoltare a infrastructurii de transport a gazelor naturale din Romania pe urmatorii 10 ani cuprinzand proiecte de investitii estimate la peste 4 miliarde euro.

Acest comportament pro-activ si responsabil, alaturi de performanta manageriala care deja caracterizeaza toate lucrarile intreprinse de companie, va duce pe viitor la cresterea valorii actiunilor companiei si la consolidarea profilul public si investitional al societatii. Transgaz va continua sa investeasca in proiecte cu valoare adaugata mare, in conformitate cu angajamentele asumate fata de actionari, fata de statul roman, fata de Comisia Europeana si fata de partenerii institutionali externi."


Evenimentul a avut loc, cu respectarea tuturor normelor sanitare in contextul pandemiei COVID-19, la Statia de Comprimare Jupa, judetul Caras-Severin.

Ti-a placut articolul?

Comentarii