Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
05:45 04 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Factura la curent, în rate! Proiectul de ordin, în transparență decizională la ANRE

ro

30 Nov, 2022 09:39 1339 Marime text

În vederea respectării principiilor transparenței decizionale, stabilite prin dispozițiile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, ANRE supune procesului de consultare publică „Proiectul de Ordin pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali”.
 

Propunerile și observațiile la Proiectul de Ordin, însoţite de motivarea acestora, vor fi transmise atât în format electronic editabil (documente Word), la adresele de e-mail: anre@anre.ro şi spee@anre.ro şi în formă scrisă la numărul de fax: 021/312.43.65. Termenul de transmitere a propunerilor și observațiilor este data de 16 decembrie 2022.

Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare (Lege), prevede la

  • art. 7 1 :
    • (10) ANRE asigură creşterea gradului de informare şi conştientizare a drepturilor clienţilor finali de energie electrică în relaţia cu operatorii economici participanţi la piaţa de energie electrică şi întreprinde toate măsurile necesare pentru punerea la dispoziţia acestora de informaţii practice.
  • art. 20:
    • (1) Piaţa de energie electrică este concurenţială, iar tranzacţiile cu energie se fac angro sau cu amănuntul.
  • art. 21:
    • (1) Participanţii la piaţa de energie electrică trebuie să respecte regulile de funcţionare a acesteia emise de ANRE şi să efectueze plăţile pentru energia electrică şi serviciile de care beneficiază rezultate din tranzacţiile efectuate în conformitate cu aceste reguli, la termenele scadente prevăzute în contractele încheiate între părţi.
    • (2) Participanţii la piaţă sunt obligaţi să îşi asume responsabilitatea financiară pentru plata dezechilibrelor pe care le generează pe piaţa de energie electrică, să respecte prevederile licenţelor şi ale reglementărilor emise de ANRE.
    • (4) Clienţii au obligaţia plăţii contravalorii facturilor pentru energia electrică şi pentru serviciile de care beneficiază, la termenele scadente prevăzute în contractele încheiate între părţi, precum şi constituirea de garanţii financiare în vederea evitării riscurilor de neplată pe piaţa de energie electrică.
  • art. 23:
    • (1) Pe piaţa de energie electrică tranzacţiile comerciale se fac angro sau cu amănuntul, iar preţurile se formează în baza cererii şi ofertei, ca rezultat al unor mecanisme concurenţiale.
    • (8) Pe piaţa cu amănuntul, furnizorii vând energie electrică clienţilor finali prin contracte bilaterale, la preţuri negociate sau stabilite prin oferte-tip.
    • (12) Participarea la oricare piaţă de energie electrică este voluntară pentru participanţii la piaţă.
  • art. 45:
    • (10) În cazul clientului final casnic, în vederea emiterii facturii de regularizare, operatorul de distribuţie are obligaţia de a asigura citirea indexului grupului de măsurare al clientului la un interval de timp de maximum 3 luni.

De altfel, mai multe modificări puteți citi în secțiunea „Documente”.

Probabil, cea mai importantă modificare este următoarea: „Factura pentru energia electrică furnizată la locul de consum al clientului se emite de către furnizor pentru fiecare perioadă de facturare şi în intervalul de timp comunicat de către furnizor prin intermediul facturii. Perioada de facturare nu poate fi mai mare de 3 luni şi se stabileste prin contractul de furnizare. Prin derogare, în cazul clienţilor casnici precum şi în cazul clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă perioada de facturare este lunară”. Mai exact, factura ar trebui să fie emisă lunar - nu la două luni cum se întâmplă în multe cazuri, în prezent.

Totodată, în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii