Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:16 24 10 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Dialog între MAI și federațiile sindicale privind reconfigurarea și eficientizarea instituției

ro

23 Oct, 2025 19:51 261 Marime text
sursa foto: Facebook/ Cătălin Predoiu

Pe 22 octombrie 2025, la sediul MAI, ministrul Afacerilor Interne Marian-Cătălin Predoiu a discutat cu reprezentanții sindicatelor despre planurile de reorganizare și eficientizare a aparatului central MAI și structurilor subordonate.

În cadrul discuțiilor, au fost abordate patru teme principale: reorganizarea structurii MAI, îmbunătățirea siguranței rutiere, modernizarea sistemului 112 și consolidarea securității frontierei în context Schengen. Sindicatele pot trimite propuneri până pe 29 octombrie.
 
Comunicatul oficial al Sindicatului Național al Polițiștilor și al Personalului Contractual
 
„În cursul zilei de ieri, 22.10.2025, între orele 15.00-18.20, la sediul MAI, la invitația vicepremierului, ministru al Afacerilor Interne,  Marian-Cătălin Predoiu, a avut loc a doua întrevedere între M.A.I. si federațiile sindicale reprezentative, pe subiectul reconfigurării și eficientizării Aparatului central al M.A.I., Armelor și unităților subordonate.                       
    
Ministrul Afacerilor Interne a precizat următoarele (în linii mari):
  • ce se intenționează în prezent, în M.A.I., nu este o reformă în sine, ci stabilirea unor principii pentru o recalibrare a resurselor umane, financiare și logistice, astfel încât să se obțină o eficientizare financiară pe linia diminuării deficitului bugetar, dar și o îmbunătățire a serviciilor oferite de M.A.I., totul fără disponibilizarea (concedierea) personalului;
  • deficitul bugetar este real și trebuie diminuat prin eficientizarea oricărei cheltuieli. În contextul în care opinia publică afirmă că presiunea financiară ar fi doar pe mediul privat, politicul discută și de un efort general în vederea diminuării deficitului bugetar. Aici, FSNPPC a intervenit și a întrebat simplu: politicul discută de tăieri de venituri la bugetari în mod oarecum similar cu ce s-a întâmplat în 2010? Răspunsul a fost: deocamdată, NU!
  • deficitul de personal este foarte mare, școlile de agenți abia fac față să acopere plecările anuale din sistem, dar nu pot acoperi tot deficitul!
  • Academia de poliție A.I. Cuza trebuie reformată;
  • o eventuală reformă a MAI ar putea dura câțiva ani;
  • a cerut dialog social civilizat, fără manipulări, precizând că M.A.I. va comunica rapid orice veste, fie bună, fie rea.
Ministerul Afacerilor Interne a stabilit ca termen pentru transmiterea propunerilor, din partea organizațiilor sindicale, data de 29 octombrie a.c., urmând ca procesul de reconfigurare să fie finalizat până la 15 decembrie 2025.

Au fost prezentate 4  aspectele legate de viitoarea reconfigurare/eficientizare a M.A.I.:

1. RECALIBRAREA STRUCTURALA ȘI FUNCȚIONALĂ A  APARATULUI CENTRAL AL M.A.I., ARMELOR ȘI STRUCTURILOR DIN M.A.I. ( IGPR, IGPF, IGI, cu structurile lor)


- în acest moment, se discută de concept, principii, teze, urmând să se ajungă la detalii;
- recalibrarea se va răsfrînge și pe verticală, în jos, pînă la nivel teritorial;
- la 10.10.2025 a fost emis OMAI privind constituirea grupului de lucru;
- la 21.10.2025 - prima ședință de lucru, care a  stabilit repere importante, inclusiv la nivelui I.G.P.R., I.G.P.F., I.G.I., I.S.U., I.G.A.V., I.G.J.R;
- se are în vedere inclusiv modificarea legislației, acolo unde va fi nevoie;
- la 15.12.2025 - toate structurile trebuie să fie gata  cu documentele organizatorice, documentația, inclusiv eventuale propuneri legislative legate de această recalibrare.

Astfel:


1. fiecare conducător de unitate trebuie să efectueze o inventariere și evaluare a atribuțiilor și sarcinilor astfel încât să se elimine atribuțiile/sarcinile/competențele comune;

2. se vor stabili, în principiu, 3 nivele de management la fiecare palier, în vederea liminării birocrației și timpului pierdut cu aprobări/avize;

3. fiecare nivel ierarhic va fi reevaluat și eficientizat, astfel încât îndeplinirea atribuțiilor/sarcinilor să nu fie afectată;

4. vor avea loc comasări de structuri.

5. se va avea în vedere o dimensionare adecvată a personalului, pentru a se elimina cât mai mult birocrația. Multe activități vor fi digitalizate, ceea ce va duce la relocarea unor angajati către structuri operative, fără ca cineva să fie concediat/disponibilizat!

6. recalibrarea  structurilor suport va produce consecințe pe verticală, în jos, până la nivel teritorial.  

Exemplu: raportarea datelor. Există aplicații informatice, dar încă facem noi implementarea dintr-o bază în alta; se vor efectua interconectări de baze de date, astfel încât o aplicație să tragă automat date din altă aplicație.

2. SIGURANȚA RUTIERĂ

- fluidizarea traficului. Se dorește extinderea la nivel de țară a ceea ce am văzut în ultima lună în București;
- intervalul orar de 3 ore este în dinamică, în funcție de intensitatea traficului, dimineața și după-amiaza,
- se dorește creșterea siguranței pe drumurile publice și reducerea cu 50% a deceselor și răniților grav în accidente rutiere;
 - se va implementa conceptul de viteză medie pe anumite tronsoane de drum pe care se poate face acest calcul;
- mecanism simplificat de răspundere contravențională a proprietarului, inclusiv diminuarea timpului în care acesta trebuie să răspundă la interpelarea: ”cine a condus auto la data, ora?”;
- simplificarea procedurii la tamponări (accident fără victimă): se vor putea încărca foto pe HUB MAI, cu formular online și tamponarea va fi soluționată online, fără a mai fi nevoie de prezența conducătorilor auto la sediul poliției rutiere;
- reglementarea și apoi respectarea codurilor înscrise pe permisele de conducere;
- s-a prezentat și o situație privind evenimente rutiere în care au fost implicate auto ale MAI. În primele 9 luni ale anului, au fost 1.933 evenimente, dintre care 45% au fost din vina cadrelor M.A.I. (nerespectarea distanței, neacordare prioritate, viteza excesivă). Se dorește o atitudine mai bună față de pregătirea profesională, cunoașterea legislației rutiere și respectarea sa de către cadrele M.A.I. Nimeni nu are dreptul să ceară aplicarea legii prin...încălcarea legii. Să nu uităm că putem folosi lumini si sonor de circulatie în regim prioritar, dar dacă se întâmplă o tamponare/un accident, tot noi putem fi vinovați.

3. INTERVENȚIA LA 112  

- se dorește digitalizarea M.A.I., prin informatizarea, raportare-centralizare prin simplificarea modurilor de colectare a datelor (interconectare a bazelor de date). Dezvoltarea Sistemului național de urgență 112 - termen de implementare, 3 ani.

Oniective:

1. transformarea vorbirii în text;
2. reducerea timpului de intervenție cu 10-20%;
3. mecanism evaluare locație/intervenție;
4. facilitatea accesului dispeceratului la bazele de date ale M.A.I.
5. colectare date din teren și transpunerea lor ca atașare prin fișiere (documente scanate, fotografii, filmări etc.);
6. cât mai puțini intermediari între cetățeanul care solicită intervenția și polițistul care intervine;  
7. fișa de caz să poată fi completată automat cu informații din bazele de date despre locație, persoanele implicate, eventuale alte tipuri de intervenții (salvare, pompieri, jandarmi, poliția locală), dar și cu transcrierea convorbirii între solicitant și dispecer, eventual fișier audio cu acestă convorbire;
8. completarea automată a fișelor de eveniment.       
     
4. SECURITATEA FRONTIEREI IN CONTEXT SCHENGEN ȘI EFICIENTIZAREA IN DOMENIUL COMBATERII MIGRAȚIEI ILEGALE

La I.G.P.F.:
- în 2025, migrația ilegală s-a diminuat  cu 83 % față de anul 2023;
- după aderarea totală la Spațiul Schengen, pe frontiera internă (Ungaria, Bulgaria) se folosesc acțiuni hot-spot și blitz în colaborare cu poliția,  vama, structuri similare din Ungaria sau Bulgaria;
- în ultimii  2 ani, resursa umana provenită  din școli a fost direcționata pe frontiera externă și aeroporturi;
- frontiera interna este acoperită în proporție de 70%. Nu se mai face control sistematic, controalele în sistem blitz sau hot-spot putând fi efectuate cu personalul existent.
- nu se pune problema de concedieri/disponibilizări (dar nici nu s-a precizat câți polițiști trebuie să rămână sau dacă trebuie  diminuat numărul politistilor de frontieră de pe frontiera internă);
- vor avea loc comasări de structuri/compartimente. Exemplu SPF Corabia, SPF Orlea si STPF OLT funcționează în aceeași clădire, dar au dispecerate separate. Va avea loc o comasare, parte din oamenii de la dispecerate urmând să lucreze în teren;
- pe frontiera internă folosirea câinilor de serviciu este un succes!
- de asemenea, folosirea LPR-urilor, dronelor, pe frontiera internă, ajută foarte mult la eficiența supravegherii frontierei în context Schengen;
- am trecut cu bine evaluarea Schengen, observatorii fiind foarte mulțumiți (ar fi luat notițe pentru lecții de bune practici ce urmează să fie implementate la toată frontiera externă Schengen);
- există atribuții comune cu I.G.I., ceea ce va duce la comasări, fără ca cineva să își piardă locul de muncă;
- IGPF afirmă că poate absorbi IGI!

Inspectorul General pentru Imigrări (IGI):
1. s-a împotrivit absorției IGI de către IGPF, argumentând  cu elemente de modernizare și eficientizare a  activității IGI din ultima perioadă;
2. a menționat digitalizarea activității cu publicul, că IGI are activități pe întreg teritoriul României, nu numai la frontieră;
3. deficit personal de aproximativ 20%;
4. probleme cu administrarea patrimoniului imobiliar;
5. dorește eficientizarea IGI;
6. se opune desființării IGI;
7. eficientizarea structurilor operative din teritoriu, prin suplimentarea structurilor județene;

Concluzie: absorția IGI de către IGPF ....pare că se va înfăptui, dar cu o structură pe migrație distinctă, în cadrul IGPF.    
                         
M.A.I. dorește să trimitem propuneri, care să fie incluse în proiectele  care vor face obiectul unor noi consultări, pe care le așteaptă de la sindicate până la data de 29 oct. 2025.”
 
Citește și:
Întrevedere între premierul Ilie Bolojan și vicepremierul Cătălin Predoiu
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii