Comisia Europeană propune modernizarea infrastructurii energetice a UE pentru a reduce facturile
Comisia Europeană propune modernizarea infrastructurii energetice a UE pentru a reduce facturile
198
Marime text

Potrivit unui comunicat al Comsiei Europene, infrastructura rețelelor energetice va fi modernizată și extinsă pentru a-i valorifica întregul potențial.
Pachetul Comisiei privind rețelele europene și inițiativa privind autostrăzile energetice, propuse astăzi, vor permite circulația eficientă a energiei în toate statele membre, integrând energia curată mai ieftină și accelerând electrificarea. Acest lucru va contribui la scăderea prețurilor la energie și va sprijini un trai la prețuri accesibile pentru toți europenii. De asemeneea va asigura o aprovizionare sigură și fiabilă pe măsură ce Europa se îndepărtează de importurile de energie din Rusia pentru a obține independența energetică.
„Pachetul privind rețelele marchează o nouă abordare a infrastructurii energetice, aducând o perspectivă cu adevărat europeană asupra planificării infrastructurii, accelerând în același timp procedurile de autorizare și asigurând o repartizare mai echitabilă a costurilor în ceea ce privește proiectele transfrontaliere. Noua abordare va permite utilizarea optimă a infrastructurii noastre energetice existente și, în paralel, va accelera dezvoltarea rețelelor și a altor infrastructuri energetice fizice în întreaga UE”, precizează CE.
Pentru a adapta infrastructura rețelei la exigențele viitorului, Comisia propune modalități suplimentare de finanțare. Împărțirea costurilor și gruparea sunt astfel de exemple: infrastructura energetică transfrontalieră din ce în ce mai integrată aduce beneficii dincolo de teritoriile în care este construită. Acest lucru face ca partajarea echitabilă și transparentă a costurilor să fie esențială pentru a evita sarcinile disproporționate asupra consumatorilor locali. Pentru a aborda acest aspect, pachetul privind rețelele europene urmărește să asigure o mai mare transparență și echitate în ceea ce privește modul în care sunt evaluate costurile și beneficiile. De asemenea, gruparea proiectelor de infrastructură poate facilita finanțarea, de exemplu prin crearea de vehicule cu scop special, atrăgând astfel investiții suplimentare.
Anunțate de președinta Ursula von der Leyen în discursul său privind starea Uniunii în 2025, cele 8 autostrăzi energetice răspund celor mai urgente nevoi de infrastructură care necesită sprijin și angajament suplimentar pe termen scurt pentru punerea în aplicare. Acestea au fost selectate pe baza importanței lor strategice pentru finalizarea uniunii energetice și a nivelului de sprijin politic din partea UE necesar pentru punerea lor în aplicare cu succes.
Comisia se angajează să accelereze imediat realizarea autostrăzilor energetice printr-o coordonare politică consolidată, bazându-se pe grupurile regionale la nivel înalt, mobilizând sprijinul coordonatorilor europeni și colaborând îndeaproape cu Grupul operativ pentru uniunea energetică, extinzând raza de acțiune dincolo de statele membre ale UE, acolo unde este necesar. Fiecare proiect va avea prioritate la nivelul UE, iar Comisia va sprijini statele membre să le acorde aceeași prioritate la nivel național.
Propunerile legislative vor fi transmise Parlamentului European și Consiliului în cadrul procedurii legislative ordinare. În paralel, Comisia va continua să colaboreze îndeaproape cu statele membre și cu toate părțile interesate relevante pentru a pune în aplicare proiecte-cheie de infrastructură energetică transfrontalieră – astfel cum au fost publicate recent în cadrul celei de a doua liste a Uniunii privind proiectele de interes comun și proiectele de interes reciproc.
„O astfel de colaborare va fi esențială pentru realizarea rapidă a inițiativei privind autostrăzile energetice, precum și pentru accelerarea autorizării proiectelor privind energia din surse regenerabile, a proiectelor de stocare și a stațiilor de reîncărcare.
În pofida progreselor înregistrate în actualul cadru juridic al UE, UE nu a atins nivelul de interconectivitate între statele membre care ar permite o veritabilă uniune energetică, deoarece mai multe state membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul de interconectare de 15 % până în 2030. Costul lipsei de acțiune este uluitor: în 2022, combustibilii fosili au avut cea mai mare pondere a consumului brut disponibil de energie (70 %) în UE, 98 % din totalul petrolului și gazelor utilizate în statele membre fiind importate. Acest lucru expune UE la volatilitatea prețurilor și la riscuri geopolitice”, se mai arată în document.
Informații de context
În 2024, prețurile energiei electrice industriale în UE au ajuns la 0,199 EUR/kWh, comparativ cu 0,082 EUR în China și 0,075 EUR în SUA. În prima jumătate a anului 2025, prețul mediu al energiei electrice pentru consumatorii din UE a variat de la 0,3835 EUR/kWh în Germania la 0,1040 EUR/kWh în Ungaria, în timp ce prețurile energiei electrice pentru consumatorii necasnici au variat de la 0,2726 EUR/kWh în Irlanda la 0,0804 EUR/kWh în Finlanda. Un motiv-cheie pentru această disparitate este nivelul insuficient de investiții în infrastructura noastră și de integrare a acesteia.
Citește și
Comisia Europeană amendează platforma X cu 120 milioane euro! Iată motivul
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


