Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
15:11 17 11 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ce se întâmplă cu cei din fruntea instituţiilor subordonate ministerelor, în lipsa unui guvern

ro

12 Oct, 2019 00:00 376 Marime text
Întrebarea care circulă acum printre cei din conducerea instituţiilor deconcentrate aflate în subordinea ministerelor este: „Ce se întâmplă cu noi?”
 
O întrebare cu două tăişuri, mai ales când vine vorba de schimbarea culorii politice din fruntea Executivului. Totuşi, directorii şi preşedinţii instituţiilor care şi-au câştigat locul prin concurs nu ar trebui să aibă de ce să se teamă, fiind protejaţi de legislaţia în vigoare.
 
Totuşi, sunt situaţii în care cei din fruntea instituţiilor au fost numiţi prin detaşare sau interimari. Aceştia nu ştiu dacă vor mai rămâne sau nu pe funcţiile actuale, până la organizarea concursurilor.
 
La Constanţa, mai mulţi lideri de instituţii nu îşi fac griji în legătură cu funcţiile deţinute, ci aşteaptă desemnarea unui nou prim-ministru pentru a-şi putea forma o idee în legătură cu ceea ce urmează.
 
Ordonanța de urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice este cea care îi protejează pe cei aflaţi în funcţii publice, prin concurs. Directorii regiei autonome sunt numiți de consiliul de administrație. Consiliul de administrație poate decide să fie asistat sau ca selecția să fie efectuată de un expert independent, persoană fizică sau juridică, specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate în condițiile legii. Anunțul privind selecția directorilor se publică în două ziare economice și/sau financiare de largă răspândire și pe pagina de internet a întreprinderii publice. Anunțul include condițiile care trebuie să fie întrunite de candidați și criteriile de evaluare a acestora. Selecția va fi efectuată cu respectarea principiilor liberei competiții, nediscriminării, transparenței și asumării răspunderii și cu luarea în considerare a specificului și complexității activității regiei autonome.
 
Contractul de mandat este acordul de voință încheiat între regia autonomă, reprezentată de consiliul de administrație, și directorul general/directorii regiei autonome, care are ca obiect îndeplinirea unor obiective și criterii de performanță, aprobate de consiliul de administrație. În contractul de mandat, alături de criteriile de performanță specifice, se prevăd în mod obligatoriu obiective cuantificate privind reducerea obligațiilor restante, reducerea pierderilor, creșterea profiturilor, a cifrei de afaceri, creșterea productivității muncii.
 
În cazul societăților administrate potrivit sistemului unitar, consiliul de administrație este format din 5-9 membri, persoane fizice sau juridice, cu experiență în activitatea de administrare/management a/al unor întreprinderi publice profitabile sau a/al unor societăților comerciale profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii publice. Cel puțin unul dintre membrii consiliului de administrație trebuie să aibă studii economice și experiență în domeniul economic, contabilitate, de audit sau financiar de cel puțin 5 ani.
 
Nu pot fi selectați mai mult de 2 membri din rândul funcționarilor publici sau al altor categorii de personal din cadrul autorității publice tutelare ori din cadrul altor autorități sau instituții publice. Membrii consiliului de administrație sunt desemnați de adunarea generală a acționarilor, la propunerea consiliului de administrație în funcție sau a acționarilor.
 
Candidații propuși de consiliul de administrație sunt selectați/evaluați în prealabil și recomandați de comitetul de nominalizare din cadrul consiliului de administrație. Prin decizie a consiliului de administrație se poate stabili că în procesul de evaluare comitetul de nominalizare este asistat de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate de societate în condițiile legii.
 
În cazul societăților administrate potrivit sistemului unitar, consiliul de administrație deleagă conducerea societății unuia sau mai multor directori, numind pe unul dintre ei director general. Directorii pot fi numiți dintre administratori, care devin astfel administratori executivi, sau din afara consiliului de administrație. Președintele consiliului de administrație al societății nu poate fi numit și director general.
 
Directorii sunt numiți de consiliul de administrație, la recomandarea comitetului de nominalizare. Consiliul de administrație poate decide să fie asistat sau ca selecția să fie efectuată de un expert independent, persoană fizică sau juridică, specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate în condițiile legii.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii