Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:48 25 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Bilanțul activităților din primul an de mandat al președintelui ANPC, Horia Constantinescu

ro

26 Jan, 2023 16:06 1426 Marime text
Foto: ANPCPrimul an de mandat al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, s-a încheiat pe 21 ianuarie 2023, și a marcat  majoritatea domeniilor în care instituția are competențe conform legii, de la creșterea performanțelor activității de control, într-o manieră unitară, la nivel national – dinamică demonstrată de cifrele comparative ale ultimilor 3 ani -  la diverse aspecte de  organizare internă, care au influențat creșterea eficienței muncii, a gradului de perfecționare al angajaților, dar și implicarea continua în dezvoltarea cadrului legislativ în domeniu sau în completarea acestuia cu rodul armonizării legislației românești cu cea comunitară.

Potrivit unui comunicat al ANPC, pentru eficientizarea activității de control – pricipala atribuție a ANPC -, în acest an, a fost introdusă normarea activității comisarilor, prin completarea raportărilor zilnice și centralizarea acestora la nivelul fiecărui comisariat județean, astfel încât să se poată realiza compararea interpretărilor cuprinse de acestea.

Astfel, actul de control va avea o abordare unitară la nivelul întregii țări, fapt care nu a însemnat niciun moment normarea numărului de sancțiuni, ci supravegherea cu atenție a pieței, astfel încât să poată fi diminuat numărul cazurilor de încălcări ale legislației, în domenu.

Pentru ca activitatea de control să poată funcționa la un nivel superior, au fost luate, în cursul acestui an câteva măsuri importante de organizare internă, care să ducă inclusiv la optimizarea consumului resurselor de care dispune instituția, atât la nivel uman, cât și la nivel material, pentru a obține maximum de rezultate, în condiții similare de efort.

Efectul acestor măsuri, la nivelul fiecarui comisariat judetean, a fost ușor de urmărit,  înregistrându-sei o creștere semnificativă a activiățtii, după cum urmează:
 
Nume reper 2020 2021 2022
Procese verbale de constatare 31.600 32.000 22.000
Procese verbale de constatare a contravenției 32.000 37.000 46.500
Nr. sancțiuni aplicate 41.000 47.500 72.000
Nr. amenzi 18.000 21.000 40.000
Valoare amenzi aplicate 96,4 milioane lei 120,3 milioane lei 217,4 milioane lei
Valoare amenzi încasate 12,7 milioane lei 16 milioane lei 43,5 milioane lei
 
 
Pentru ca instituția să poată obține aceste rezultate, a fost reintrodus sistemul de monitorizare a autoturismelor prin GPS și de alimentare prin card, pentru a putea ține sub control modul în care mijloacele de locomoție de care dispune ANPC sunt utilizate, în mod eficient, în scopul realizării obiectivelor Autorității, în condițiile gestiunii superioare a bugetului anual.

Pornind de la o inițiativă implementată încă din primul mandat de președinte al ANPC, Horia Constantinescu a reintrodus conceptul de Cazier comercial – bază de date actualizată zilnic, menită să inventarieze neregulile înregistrate de echipele de control la operatorii economici și să poată face posibilă, în timp real depistarea abaterilor repetate ale acestora, fapt care sprijină activitatea de control și monitorizare a pieței printr-o apreciere mai exactă a sancțiunilor aplicate, în funcție de repetabilitatea unei deficiențe.

Mai mult, în anul care tocmai s-a încheiat, conceptul de Cazier comercial a fost introdus în transpunerea Directivei Omnibus în legislația națională.

Realizarea actului normativ prin care se introduc prevederile acestei Directive importante în legislația românească, la care ANPC a avut un aport substanțial, a creat posibilitatea luării unor măsuri, în premieră, de către instituția noastră, menite să sancționeze sau să semnaleze, la nivel european, cazuri grave de nerespectare a drepturilor consumatorilor:
  • aplicarea celei mai mari amenzi din istoria ANPC – 2 milioane euro – unei companii aviatice care a prejudiciat zeci de mii de consumatori, din România și din țările Uniunii Europene, timp de mai bine de un an, urmată de o a doua, în valoare de 200.000 euro, ambele ca urmare a transpunerii Directivei Omnibus în legislația națională
  • demararea, tot ca urmare a transpunerii acestei directive, a unui demers european de identificare a produselor care demonstrează practicarea dublului standard între țările membre UE.
O comunicare susținută, la nivelul întregii țări, realizată într-o manieră comodă, pentru a diminua distanțele fizice între diverse regiuni ale țării – întâlnirile online periodice, înregistrate  –, dar și grupurile de lucru între angajații instituției de pe întreg cuprinsul țării, pe diverse domenii, realizate cu o frecvență sporită, folosind tehnologia actuală de comunicare mobilă, prin whtsapp, au făcut posibile aceste schimbări în modul de lucru și în tipul rezultatelor înregistrate, pe care ANPC le-a adus, prompt, la cunoștința publicului, prin intermediul presei.
ANPC se apropie vizibil de momentul în care va deveni o instituție digitalizată, în urma finalizării unor proiecte europeane pe această temă
  • cel de digitalizare a instituției
  • cel de realizarea a unei platforme online de consolidare a capacității de reglementare, implementare, evaluare și derulare a activităților de soluționare alternativă a litigiilor
și, de aceea, a început, încă din anul care s-a încheiat, să se pregătească tehnic și la nivel de mentalitate de acest reper din evoluția sa.

În acest context, a fost introdusă în instituție utilizarea pe scară largă a semnăturii electronice, a corespondenței pe mail, în mod intensiv, fiind folosite mesaje standardizate de rîspuns, acolo unde este cazul, pentru a economisi timpul alocat activităților de rutină, dar și pentru a reduce drastic tipărirea documentelor pe hârtie.
 
Acte normative initiate de ANPC sau la care instituția a contribuit
  1. Directiva Omnibus (transpusă în legislația românească prin OUG 58/2022) este, în prezent, adoptată de Senat și se află în dezbatere la Camera Deputaților
 
Elementele noi pe care transpunerea Directivei le aduce: 
  • modificarea regimului sancționator prin majorarea minumului și maximului amenzilor (acum acesta este cuprins între 10.000 lei și 100.000 lei, pentru utilizarea practicilor comerciale incorecte, înșelătoare, agresive, iar în cazul în care aceste practici afectează un număr mai mare de 100 de consumatori, limita minimă și limita maximă a sancțiunilor prevăzute se dublează)
  • pentru încălcările pe scară largă și pentru cele cu o dimensiune specifică Uniunii Europene, stabilirea amenzilor poate ajunge la 0,1-4 % din cifra de afaceri anuală a profesionistului realizată în anul financiar anterior sancţionării, realizată pe teritoriul României sau 200.000-2.000.000 euro, în situația în care aceasta nu este disponibilă
  • eliminarea achitării a jumătate din minimul amenzii aplicate, în schimb, se poate achita jumătate din amenda aplicată 
  • reglementarea dublului standard 
  • realizarea cazierului comercial, pentru a putea fi constatate abaterile repetate.
 
  1. Proiect de lege privind protecția consumatorului, adoptată de Senat, aflată în dezbatere la Camera Deputaților
 
Sunt definiți termeni noi:
  • vor face parte din categoria operator economic - persoana fizică ce desfășorară activităţi independente, în mod repetat, în scopul obţinerii de venit, persoana fizică autorizată și persoana juridică care, în cadrul activităţii sale profesionale, fabrică, importă, transportă, depoziteaza sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii fără a fi limitative; 
  •  Persoanele juridice pot sesiza ANPC în legătură cu neconformitatea produselor sau serviciilor achiziționate, în scopuri din afara activităților profesionale, ce au ca destinație consumatorul final. Consumatorii pot formula sesizări și cu privire la produse sau servicii de care au beneficiat în mod indirect.
  •  Operatorii economici sunt obligați să dețină un reprezentant autorizat/mandatat pe terioriul României, astfel încât acesta să pună la dispoziția organelor abilitate toate documentele necesare în vederea încheierii documentelor de control și să răspundă solicitărilor autorităților și consumatorilor.
  • În cazul aplicării amenzii contravenționale pentru săvârșirea repetată se va propune și închiderea definitivă a activității operatorului economic, radierea codului CAEN și radierea punctului de lucru pentru activitatea pentru care a fost sancționat, fără a mai avea posibilitatea reluării aceleiași activități în acel spațiu.
 
  1. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, adoptată de Senat, aflată în dezbatere la Camera Deputaților
Propunerea ANPC este să se instituie ca obligație pentru operatorii economici, realizarea și ținerea unei evidențe clare atât pentru produsele ambalate, cât și pentru cele preparate, astfel încât să se poată verifica câte dintre acestea au fost vândute și câte au rămas în stoc (ex.din 50 porții de budincă, au fost vândute 10, ce s-a întâmplat cu restul de 40 de porții), precum și obligația deținerii unei evidențe a produselor ce urmează să iasă din termenul limită de consum, a distribuției acestora și a dovezii privind procesarea lor.
Trebuie specificată, de asemenea, obligația păstrării produselor procesate în condiții de siguranță alimentară.
 
  1. Proiect de Lege privind stabilirea competenţelor biroului unic de legătura şi a autorităţilor competente ȋn vederea asigurării implementării Regulamentului (UE) 2017/2394 al Parlamentului European şi al Consiliului, privind cooperarea dintre autoritățile naționale însărcinate să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004  - proiect adoptat de Senat și aflat în dezbatere la Camera Deputaților.
Regulamentul (UE) 2017/2394 introduce noi mecanisme de anchetă şi de asigurare a aplicării legislaţiei ȋn cazul ȋncălcărilor pe scară largă, precum și faptul că, în scopul exercitării supravegherii pieţei, inclusiv pentru a obține mijloace de probă, personalul din cadrul ANPC are competențe, inclusiv de a achiziționa bunuri sau servicii în scopuri de testare, dacă este necesar, sub o identitate ascunsă, inclusiv de a le inspecta, studia, dezasambla, este necesar ca aceste cerințe să fie transpuse în legislația națională la un nivel primar.
 
Dintre premierele instituției, în acest an, se numără și dezvoltarea activității instituției, la nivelul comandamentelor de vacanță – structură specială de control, care acționează în vârfurile de sezon, în locațiile preferate de turiști:
  • Înființarea a 4 comandamente noi de vacanță estivală, în afara celui tradițional dedicat Mării Negre și Deltei Dunării, în zonele Valea Prahovei-Brașov-Sibiu-Harghita, Moldova-Bucovina, Maramureș și Mehedinți, pentru a supraveghea piața, astfel încât turiștii care aleg să-și petreacă un concediu în România să întâmpine cât mai puține probleme:
  • Înființarea a nu mai puțin de 6 comandamente noi de iarnă, în afara celui traditional, de pe Valea Prahovei
Comandamentul de iarnă 2022-2023
 
Comandamentul de iarnă 2022-2023, s-a desfășurat, în acest sezon, în 7 regiuni preferate de turiști, în această perioadă a anului, respectiv:
  • Valea Prahovei
  • Brașov
  • Băile Herculane – județul Caraș-Severin
  • Rânca – județul Gorj
  • Bucovina
  • Maramureș
  • Băile Felix.
Cele aproximativ 1.700 de acțiuni de control, au fost derulate, timp de 5 săptămâni, în perioada 12.12.2022 – 13.01.2023, de 212 comisari ANPC, pentru deplasarea cărora Autoritatea a cheltuit circa 172.000 lei.
Defalcate pe zonele controlate, rezultatele Comandamentului de iarnă arată astfel:
Valea Prahovei – 289 acțiuni de control
Sancțiuni:
  • 234 amenzi contravenționale, în valoare de circa 1,45 milioane de lei (încasați 340.000 lei)
  • 216 avertismente
  • oprirea definitivă a produselor neconforme, în valoare de aproximativ 96.000 lei
  • oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 41 de operatori economici
  • propunerea încetării practicilor comerciale incorecte pentru 19 de operatori economici
  • propunerea închiderii temporare pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru 2 unități
  • propunerea închiderii temporare pentru o perioadă cuprinsă între 6 și 12 luni, pentru o unitate.
 
Maramureș – 187 acțiuni de control
Sancțiuni:
  • 181 amenzi contravenționale, în valoare de circa 1,65 milioane de lei (încasați 165.200 lei)
  • 71 avertismente
  • oprirea definitivă a produselor neconforme, în valoare de aproximativ 49.000 lei
  • oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 35 de operatori economici.
 
Băile Felix, județul Bihor – 65 acțiuni de control
Sancțiuni:
  • 56 amenzi contravenționale, în valoare de circa 329.000 lei (încasați 44.500 lei)
  • 31 avertismente
  • oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 21 de operatori economici.
 
Bucovina – 303 acțiuni de control
Sancțiuni:
  • 210 amenzi contravenționale, în valoare de circa 980.000 lei (încasați 175.000 lei)
  • 113 avertismente
  • oprirea definitivă a produselor neconforme, în valoare de aproximativ 71.500 lei
  • oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 34 de operatori economici
  • propunerea încetării practicilor comerciale incorecte pentru 2 de operatori economici.
 
Brașov – 443 acțiuni de control
Sancțiunile:
  • 490 de amenzi contravenționale, în valoare de circa 3 milioane de lei, ( încasați 600.000 lei)
  • 275 avertismente
  • oprirea definitivă a produselor neconforme, în valoare de aproximativ 240.000 lei
  • oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, pentru 86 de operatori economici
  • propunere de încetare a practicilor comerciale incorecte pentru 46 de companii
  • propunere de închidere temporară a activității pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru 2 operatori
  • propunere de închidere definitivă a 3 unități.
 
Băile Herculane, județul Caraș Severin – 151 acțiuni de control
Sancțiuni:
  • 130 de amenzi contravenționale, în valoare de circa 830.000 lei, (încasați 245.000 lei)
  • 40 avertismente
  • oprirea definitivă a produselor neconforme, în valoare de aproximativ 125.000 lei
  • oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, pentru 18 de operatori economici
  • propunere de încetare a practicilor comerciale incorecte pentru 3 de companii
  • propunere de închidere temporară a activității pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru 3 operatori
  • propunere de închidere temporară a activității pentru o perioadă de 6-12 luni, pentru un operator.
 
Rânca, județul Gorj – 229 acțiuni de control
Sancțiuni:
  • 203 de amenzi contravenționale, în valoare de circa 1,6 milioane lei, (încasați 226.500 lei)
  • 47 avertismente
  • oprirea definitivă a produselor neconforme, în valoare de aproximativ 158.000 lei
  • oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, pentru 55 de operatori economici
  • propunere de încetare a practicilor comerciale incorecte pentru 2 de companii
  • propunere de închidere temporară a activității pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru 3 operatori
  • propunere de închidere definitivă a 3 unități.
 
Principalele abateri constatate:
- folosirea unor produse și proceduri nesigure
- prestarea serviciilor de alimentație publică fără autorizație
- utilizarea unor produse alimentare cu data durabilității minimale/data limită de consum depășite,
- modificarea stării termice a produselor alimentare
- folosirea unor ustensile de bucătărie neconforme,
- lipsa afișării alergenilor în listele meniu
- folosirea unor produse de patiserie cu etichetare incorectă/incompletă
- lipsa afișării procentului de grăsime din brânzeturi și a țării de origine.precum și a calității legumelor și fructelor
- depozitare necorespunzatoare a produselor alimentare
- reutilizarea ambalajelor materiilor prime
- folosirea unor produse cu modificări organoleptice, a unora fără elemente de identificare și caracterizare
- depozitarea produselor direct pe paviment
- folosirea unor cântare fără verificare metrologică
- utlizarea, pentru cazare a unor camere cu neconformități (cu cearșafuri și perne neigienizate, cada cu mucegai, grătarul caloriferului sau capul de duș ruginite, fără protecție pentru saltea, cu prosoape și lenjerie colorate etc.)
- utilizarea unor blocuri alimentare neigienizate, cu aragazuri cu depuneri de grăsime arsă, spatii frigorifice cu rugină și negienizate, utilaje necurățate, cu aluat remanent, încăperi cu pereți, paviment și suprafețe necurățate, cu urme de coroziune, vopsea exfoliată, tăvi murdare, cu resturi grosiere aderente
-  utilizarea unor materii prime care nu sunt în concordanță cu cele declarate
- folosirea unor produse alimentare depozitate la temperaturi necorespunzătoare
- comercializarea unor jucării periculoase fără elemente de identificare și caracterizare în limba română, jucării posibil contrafăcute, fără certificat de autenticitate
- comercializarea unor produse textile fără traducerea compoziției fibroase în limba română
- utilizarea unor recipiente pentru colectarea deșeurilor neacoperite cu capac,
- nerespectarea dotărilor structurii de cazare conform categoriei de clasificare afișată.  
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii