Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:55 29 09 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

2025- „Anul Hidrei”. Raportul ministrului Daniel David la aproape 10 luni de mandat (DOCUMENT)

ro

29 Sep, 2025 15:40 134 Marime text
 Raportul ministrului educației și cercetării, disponibil  aici, oferă o perspectivă detaliată asupra primelor zece luni de mandat, perioadă marcată de o criză fiscal-bugetară în România. 

În acest document, ministrul Daniel David subliniază importanța fundamentală a integrării celor două domenii, educația și cercetarea (CDI), ca motor al dezvoltării țării într-o societate bazată pe cunoaștere. 
Obiectivul major rămâne implementarea reformelor din Raportul QX, context în care ministrul educației și cercetării propune un pact pentru Deceniul Educației și Cercetării în România (2026 - 2036), care include creșterea anuală a bugetului pentru cele două domenii, menținerea acestora în aceeași autoritate și alinierea lor la practicile UE/OECD.

Date despre raport 

Despre „Anul Hidrei” pentru țară (dar posibil de învins), catastrofe anunțate în educație-cercetare (dar care nu au mai venit) și șansa spre o nouă modernitate!  Motto: Sapere Aude 1. Anul 2025 este probabil cel mai dificil și periculos an pentru țară după Revoluția din 1989. Dacă în prima jumătate a anului 2025 ne-am confruntat cu o criză politică majoră (legată de alegerile prezidențiale – deci la nivelul celei mai înalte poziții din stat – și opțiuni vitale ale direcției țării), în condiții de austeritate economică, din a doua jumătate a anului 2025 am intrat direct într-o criză fiscal-bugetară, cu risc de blocaj al țării. Au mai fost ani dificili pentru țară – atât economic, cât și politic –, dar în 2025, crizele interne politice și economice vin puternic combinate, pe fondul unui război la granița țării și al unor crize internaționale legate de reașezarea arhitecturii ordinii mondiale. Dar, abordate corect, crizele sunt și oportunități de progres!

L-am numit aici „Anul Hidrei”, deoarece într-o societate aflată încă în paradigme sistemice nereformate, care, în condiții de criză, ne pun la risc țara și dezvoltarea acesteia, rezolvând o problemă, apar sau reapar mai multe, astfel că soluțiile trebuie să fie bazate pe determinare, dar și ingeniozitate!

2. Pentru mine, Ministerul Educației și Cercetării este cel mai important minister al unei țări, deoarece aici se generează cunoașterea prin cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) și se diseminează apoi prin educație, astfel încât poate să fie utilizată de toți ceilalți, pentru a avea o societatea bazată pe cunoaștere, cu impact asupra bunăstării și calității vieții noastre. În plus, este antidotul vremurilor noastre la atacul pseudocunoașterii asupra civilizației și democrației. Așadar, integrarea celor două domenii este fundamentală, pentru a rămâne o societate bazată pe cunoaștere cu impact pozitiv asupra bunăstării personale.

Fără cercetare, devenim o colonie științifică/tehnologică!

Fără educație, devenim o civilizație eșuată sub obscurantism!

3. În primul mandat (23 decembrie 2025 – 23 iunie 2025), pentru a prelua portofoliul de ministru, am solicitat reintegrarea celor două domenii în același minister, iar pentru educație am obținut la început de mandat cel mai mare buget în termeni nominali de după Revoluția din 1989 (și probabil între primele ca procent din PIB – vom ști mai precis și după execuția bugetară).


Am acceptat să devin ministru al educației și cercetării în 23 decembrie 2024, într-o criză politică cu risc major pentru țara noastră, dublată de condiții de austeritate economică, angajamentul meu cu factorul politic fiind: o Să intru ca specialist/tehnocrat (susținut de PNL, fiind invitat de președintele acestuia, domnul Ilie Bolojan, iar apoi asumat și de liberalii clujeni); o Să întăresc profilul și traiectoria euroatlantică a țării, amintind, însă, că eu sunt un democrat care respectă opțiunile diverse, dacă se exprimă într-un cadru legal- se arată în raport. 


În secțiunea Document a materialului poate fi consultat raportul integral.


Citește și: 

Ministerul Educației lansează proiectul MIAF pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii