04:08 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Un Univers mai bătrân cu 80 de milioane de ani (video)

25 Mar, 2013 08:59 2031 Marime text
Așa cum vă anunțam pe 21 martie, ESA a publicat primele date, referitoare la Universul timpuriu, obținute cu ajutorul telescopului Planck. Acestea confirmă în bună măsură modelul cosmologic acceptat în prezent, dar îi pun, în același timp, un mare semn de întrebare, care ar putea să oblige la o profundă corectare a acestuia.

Pare paradoxală fraza de mai sus. Dar, așa cum veți vedea, paradoxul este numai unul aparent.

Mai întâi să vorbim pe scurt despre misiunea Planck a ESA. Telescopul spațial Planck are drept sarcină cartografierea Universului la 380.000 de ani după Big Bang, moment în care temperatura acestuia a scăzut sub 2700 grade Celsius, iar fotonii au căpătat libertate de mișcare. În acest moment Universul devine transparent. Fotonii din acea perioadă reprezinta cea mai veche lumină pe care o putem observa, sub forma unui fond de radiații cu temperatura de circa 2,7 K. Acesta poartă numele de fond cosmologic de radiații (Cosmic Microwave Background - CMB) și a fost descoperit, în 1964, de către fizicienii Penzias și Wilson. În acea vreme părea că acest fond de radiații este perfect uniform, dar studierea sa cu ajutorul unor instrumente mai perefecționate (dintre care amintim telescoapele spațiale COBE și WMAP, ale NASA) au arătat că acesta prezintă mici fluctuații de temperatură.  Tocmai obținerea unei imagini precise a acestui ”fundal”, reprezintă obiectivul telescopului spațial Planck. Trebuie să mai spunem că imaginea fondului cosmologic de radiații, obținută cu ajutorul telescopul spațial Planck are o rezoluție și o sensibilitate cu mult mai bune decât cele ale telescopului WMAP, care l-a precedat, permițând astfel obținerea unei imagini mult mai detaliate a Universului timpuriu.

Articolul integral aici: stiintasitehnica.com