De-ale iernii
Evenimentele iernii in Constanta
23:25 19 01 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Raportul calitate-preţ la apă, în favoarea abonaţilor Costul serviciilor de alimentare cu apă, diminuat de RAJA SA

ro

30 Aug, 2016 00:00 911 Marime text
 

Tariful la apa potabilă este un subiect care atrage atenţia tuturor cetăţenilor, indiferent de vârstă sau de categoria socială, mai ales în contextul în care vorbim de un serviciu vital, aşa cum este asigurarea apei potabile.
 
SC RAJA SA este un operator regional ce asigură serviciile de alimentare cu apă şi canalizare în 152 de localităţi din şapte judeţe: Constanţa, Ialomiţa, Ilfov, Călăraşi, Dâmboviţa, Braşov şi Prahova. Cu alte cuvinte, ca orice alt furnizor, SC RAJA SA produce, transportă şi livrează un produs, adică vinde apă la peste trei milioane de consumatori. Dezvoltarea teritorială şi socială impune investiţii noi, de anvergură, tocmai pentru a răspunde afirmativ nevoilor consumatorilor. Mai mult, RAJA SA (sau orice alt agent economic) este obligată să respecte legislaţia în vigoare privind calitatea apei. Toate acestea se regăsesc în preţul perceput, dar, având în vedere impactul social al acestuia, politica tarifară a companiei RAJA SA a avut drept scop final calitatea şi satisfacerea cerinţelor abonaţilor, la un cost cât mai redus.
 
De fapt, toate investiţiile şi activităţile derulate de compania RAJA SA în ultimii ani pentru producţia, tratarea şi distribuţia apei au avut ca scop eficientizarea acestor etape, care, în final, au dus la respectarea dezideratului de păstrare a tarifului în limita suportabilităţii pentru populaţie.  
 
Comparativ cu ceilalţi operatori, care asigură alimentarea cu apă din sursele de suprafaţă şi prin cădere liberă, serviciul furnizat de RAJA implică: extragerea apei de la adâncimi cuprinse între 120 şi 700 de metri; exploatarea a aproape 450 de puţuri/foraje de extragere a apei de subteran, amplasate pe cele 114 surse şi zeci de staţii de repompare; transportul apei potabile pe conducte cu o lungime însumată de aproape 3.700 km. Toate acestea implică cheltuieli foarte mari cu energia electrică, mentenanţa, investiţiile şi resursele umane, în condiţiile în care tarifele la energie şi la celelalte materiale de exploatare cresc periodic, iar în ultimii ani aproape s-au triplat. Mai mult, conform legislaţiei în vigoare, SC RAJA SA este obligată să plătească Administraţiei Naţionale Apele Române un tarif pentru fiecare metru cub de apă extras din sursele de subteran sau de suprafaţă, în condiţiile în care investiţiile şi mentenanţa sistemelor de extragere a apei de subteran cad tot în sarcina companiei de apă. Anual, RAJA plăteşte către administraţiile bazinale Apele Române din cele şapte judeţe în care operează zeci de milioane lei. 
 
Vorbind de calitate, procesul în sine de monitorizare implică anual sute de mii de analize efectuate în laboratoare acreditate RENAR şi un supracontrol pe care RAJA îl plăteşte din partea reprezentanţilor direcţiilor de sănătate publică de la nivelul fiecărui judeţ. Toate acestea se realizează cu costuri considerabile, având în vedere aparatura, reactivii şi personalul necesar, pentru ca RAJA SA să respecte normele legislative impuse.
 
Dar calitatea serviciilor oferite de RAJA depinde foarte mult şi de starea sistemelor operate. Nu mai este un secret pentru nimeni că, în mare parte, reţeaua de distribuţie de la nivel naţional are o vechime de peste 50 de ani. Sistemul de canalizare şi staţiile de epurare sunt pentru multe comunităţi, deşi obligatorii, doar un vis. Intrarea în Uniunea Europeană a României a deschis noi oportunităţi de investiţii, cu fonduri nerambursabile în cea mai mare parte. Dar, şi în această situaţie, cofinanţarea şi aparatul administrativ necesar implementării proiectelor europene reprezintă o piedică pentru mulţi operatori în implementarea şi finalizarea programelor cu finanţare europeană. SC RAJA SA a înţeles şi a anticipat nevoia acestor investiţii şi a făcut toţi paşii necesari pentru ca astăzi să ajungă operatorul care realizează proiectele cu cea mai mare finanţare europeană.
 
SC RAJA SA a reuşit să implementeze cu succes Programul Operaţional Sectorial de Mediu (POS Mediu), ce a cuprins sisteme reabilitate şi extinse pe o lungime de peste 1.000 km, 13 staţii de epurare noi sau modernizate şi sute de staţii de pompare şi puţuri. Valoarea acestor proiecte europene se ridică la peste 278 de milioane de euro, din care SC RAJA SA asigură prin cofinanţare aproape 49,5 milioane de euro. Cofinanţarea realizată printr-un împrumut BERD - Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare alături de mentenanţa noilor sisteme operate se regăsesc în tariful practicat de RAJA. Dar investiţiile nu se opresc aici. Compania de apă dezvoltă în această perioadă Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014 - 2020, cu o valoare aproximativă de peste 604 milioane de euro, cu proiecte ce vizează 91 de localităţi din cinci judeţe: Constanţa, Ialomiţa, Dâmboviţa, Călăraşi şi Braşov. Toate aceste investiţii sunt mai mult decât necesare, în contextul în care nici autorităţile centrale şi nici cele locale nu au investit în Constanţa mai nimic în sistemele de apă şi canalizare în ultimii ani.
 
Și totuşi, într-o perioadă în preţurile cresc, SC RAJA SA a reuşit, practic, să diminueze costul serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare. Încă din anul 2013, SC RAJA SA a devenit unicul operator care nu mai percepe taxă pentru apa meteo. Astfel, valoarea facturilor abonaţilor a scăzut în medie cu aproximativ 10%. Luând în considerare acest aspect, preţul practicat pentru apa potabilă de SC RAJA SA se situează la ora actuală pe locul 15 la nivel naţional, cu o diferenţă în minus de peste 1 leu/metru cub faţă de alţi operatori. În plus, conducerea companiei constănţene s-a implicat activ în scăderea TVA-ului pentru apa potabilă de la 24% la 9%. De fapt, ideea şi primele acţiuni au plecat de la Constanţa, sub forma a zeci de adrese şi întâlniri atât cu parlamentarii, care puteau să iniţieze un proiect de lege, cât şi cu autorităţile centrale (ministere şi Guvern).
 
Pe lângă toate acestea, ştim cu toţii că preţul unei sticle de apă de doi litri din comerţ este aproximativ cât preţul unui metru cub de apă potabilă - 1.000 de litri, deşi din punct de vedere calitativ se situează la acelaşi nivel, fără să mai luăm în calcul drumul până la magazin, efortul şi timpul pierdut cărând produsele în casă. Mai mult, conform statisticilor, consumul lunar al unei persoane se ridică la 4 mc -17 lei, aproximativ cât costă un pachet de ţigări. Cu alte cuvinte, un fumător îşi plăteşte apa potabilă consumată într-o lună dacă reduce fumatul cu doar o jumătate de ţigară pe zi.

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Remus 30 Aug, 2016 10:22 Cei de la RAJA au uitat să mai adauge încă 15 lei, prețul pe canalizare, pentru cei 4 mc de apă consumați. Așa că avem două pachete de țigări și nu unul. Pentru că, pentru 4 mc, prețul real al apei consumate plus canalizare se duce la peste 32 de lei.