Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
16:21 17 10 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Situația pensionărilor din MAI. Ce propuneri au angajaţii

ro

22 Sep, 2017 13:18 341 Marime text
Purtătorul de cuvânt al Ministerului Afacerilor Interne, comisar șef de poliție Monica Dajbog, a susținut astăzi, 22 septembrie, la sediul MAI, o declarație de presă referitoare la situația pensionărilor din MAI și la propunerile pentru întărirea autorității personalului MAI.

 
”În urma centralizării, s-a constatat că de la începutul anului până la data de 14 septembrie a.c., data până la care s-au aplicat prevederile legii pensiilor militare, care permiteau ca pensia să fie mai mare decât salariul, au ieșit la pensie aproximativ 7.200 de angajați MAI, față de 12.500 în anul 2016.
Dintre  cei  7.200,  4.000 sunt de la Poliția Română, 1.100 de la Jandarmerie, 700 de la Poliția de Frontieră, 680 de la Pompieri, iar restul de la alte structuri ale MAI.
Deficitul de personal s-a accentuat constant încă din 2015, ajungând la acest moment la 23.000 de oameni. Practic, funcționăm cu 85% din numărul de funcții – din 150.000 de posturi, fiind în plată aproximativ 127.000.
Pentru a vă face o idee, vreau să aveți în vedere următoarele:
În anul 2015 – au intrat în sistem 1.700 de angajați și au ieșit aproape 3.000
În anul 2016 – au intrat 5.000 și au ieșit 12.500
Anul acesta – au intrat 5.300 și au ieșit 8.000 (dintre care 7.200 cu drept la pensie).
Este evident că orice pierdere de personal, în condițiile unui deficit consistent, deja existent în sistem, se reflectă în activitatea ministerului.
Însă asta nu înseamnă că instituțiile din MAI – Poliția, Jandarmeria, Poliția de Frontieră sau Pompierii nu își desfășoară misiunile de zi cu zi cu responsabilitate și eficiență.", declară Monica Dajbog.


Măsuri pentru reducerea deficitului de personal

Pe termen scurt și mediu, ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan, a aprobat un pachet de măsuri pentru reducerea deficitului de personal și întărirea autorității polițistului.

Unele dintre aceste măsuri sunt deja în aplicare:
Astfel, au fost suplimentate locurile din școlile de agenți și subofițeri într-o modalitate în care vom putea pregăti 2 promoții în fiecare an, alternând perioadele de scoală cu cele de practică.

În acest fel vom avea anual între 2.800 și 5.600 de agenți și subofițeri care vor termina școlile noastre, față de 1.500 în prezent.

Cele două promoții se vor afla în școală și în practică în mod alternativ. Astfel, când o promoție se află în școală pentru pregătirea teoretică, cealaltă se va afla în practică la unitățile operative.

Creșterea cifrei de școlarizare va permite ca încadrarea din sursă externă să se facă doar pentru ocuparea acelor funcții specializate pentru care nu asigurăm pregătire în școlile MAI.

De asemenea, perioada de școlarizare în școlile de agenți de poliție și subofițeri a fost redusă de la 2 ani la 1 an.

Primul efect va fi acela că promoția de agenți 2017-2018 va absolvi mai devreme, respectiv în decembrie anul acesta, iar din ianuarie 2018 aproape 1.500 de noi angajați vor intra în serviciu.

Următorul examen de admitere pentru școlile de agenți și subofițeri va fi organizat în luna ianuarie 2018.

Consolidarea nivelului de pregătire al polițiștilor

După finalizarea școlii, absolvenții vor putea urma cursuri de pregătire tactică, așa cum au fost cele organizate în ultimele 3 luni la nivelul Poliției Capitalei și care au privit pregătirea agenților de ordine publică și de poliție rutieră referitor la principalele proceduri polițienești: legitimarea, încătușarea sau blocarea în trafic. Aceste module de pregătire tactică sunt în desfășurare și la nivelul județelor.

Pachet pentru întărirea autorității personalului MAI
Alte propuneri care vizează întărirea autorității polițistului au fost deja prezentate sindicatelor și sunt în prezent în consultare internă la nivelul ministerului.
 
Cu referire la:
  • Transparentizarea unor proceduri prin introducerea lor în legea de funcționare și organizarea a Poliției, pentru a fi cunoscute și de cetățeni și pentru a evita astfel interpretările sau suspiciunile de abuz.
  •  Susținem, de asemenea, sancționarea mai drastică a refuzului de legitimare, în condițiile în care vom preciza clar care sunt situațiile în care polițiștii au dreptul să legitimeze un cetățean.
  • Împiedicarea polițistului de a pune în aplicare o procedură legală precum legitimarea sau conducerea la secție a unui cetățean, propunem să devină infracțiune.
  • De asemenea, propunem să devină infracțiune întrebuințarea de cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa polițiștilor!
  • În proiectul propus de MAI este prevăzută și introducerea unui mecanism prin care repetarea comiterii unor fapte, cu ignorarea avertismentului polițiștilor în cazul situațiilor în care se tulbură liniștea locatarilor din blocuri, să devină infracțiune.
  • Clarificăm, de asemenea, situațiile în care se poate utiliza forța, inclusiv prin folosirea mijloacelor neletale. 
În urma propunerilor primite din partea angajaților MAI, ministerul supune atenției publicului o serie de măsuri care au ca scop întărirea autorității polițistului, astfel:

1. Stabilirea precisă şi la nivel de lege a regulilor de intervenție ale poliţistului
Foarte puține persoane știu ce drepturi și obligații are polițistul român. Asta pentru că procedurile de intervenţie nu sunt accesibile cetățenilor. Fără a face foarte clare și cunoscute drepturile şi obligațiile poliţistului, dar şi ale cetățeanului în raport cu acesta, vor exista întotdeauna suspiciuni de abuz.

De aceea, o serie de proceduri cum ar fi: legitimarea, încătușarea, conducerea la sediul poliției, vor fi introduse în Legea de organizare şi funcţionare a Poliției Române.

2. Stabilirea unor instrumente de protecție fizică şi juridică a poliţiştilor
În orice procedură de intervenție, activitatea polițistului trebuie să se desfășoare în siguranță; acest lucru implică și existența cadrului normativ necesar, care să prevină o posibilă agresiune. Astfel, urmează a fi reglementate, cu mai mare precizie, regulile de utilizare a forței fizice şi a mijloacelor din dotare.
 
3. Împiedicarea polițiștilor de a pune în aplicare o măsură polițienească ar putea deveni infracțiune
Vedem tot mai des în spațiul public situații în care polițiștii încearcă să imobilizeze un agresor, iar acesta este ajutat, chiar scos din mâinile polițiștilor de prieteni sau oameni de pe margine. Am văzut cu toții filmări cu intervenții ale polițiștilor comentate de diverși indivizi de pe margine, care stabilesc dacă e bine sau nu ce face polițistul. E dreptul cetățenilor să comenteze, însă nu e normal ca aceste persoane de pe margine să intervină în acțiunea poliției și să împiedice punerea în aplicare a legii. Interacțiunea dintre cetățean și polițist nu trebuie să se transforme niciodată într-o negociere a legii. Propunerea este ca acele persoane care obstrucționează un polițist să aplice o procedură legală să fie sancționate penal.

4. Continuarea comiterii unor fapte, cu ignorarea avertismentului polițiștilor, în cazul scandalurilor, propunem să devină infracțiune
În cazul acelor scandaluri, petreceri în bloc sau nunți care se fac pe stradă și prin care se tulbură liniștea locatarilor și ordinea publică, vrem să dăm eficiență intervenției polițistului.

Sunt situații când un bloc întreg sună la 112 pentru a interveni polițiștii, iar după ce aceștia constată o contravenție și aplică o amendă, scandalul continuă. În astfel de cazuri, oamenii care au apelat la poliție au convingerea că autoritatea statului nu se poate impune în fața unora care nu au nicio jenă de a-i deranja pe toți ceilalți. Mulți dintre cei care organizează petreceri sau nunti în stradă preferă aplicarea repetată a unor amenzi, în locul încetării activității; din punctul lor de vedere, câteva sute sau mii de lei sunt nesemnificative și sunt chiar mulțumiți că răspund doar contravențional!

Vrem ca în asemenea situații, după ce Poliția constată un astfel de scandal și aplică o amendă dacă persoana continuă să deranjeze locatarii prin aceleași acțiuni ilegale, ignorând avertismentul Poliției, fapta să fie sancționată penal. Ignorarea acțiunii legitime a polițistului, refuzul de a înceta acțiunea care afectează pe ceilalți cetățeni, trebuie să fie sancționată mai drastic decât o face legea în prezent.

5. Creșterea cuantumului amenzilor contravenționale pentru refuzul de legitimare
Prin conduita sa, persoana desconsideră şi duce în derizoriu autoritatea poliţistului, care reflectă de fapt autoritatea statului şi interesul comunității. Refuzul de a da date cu privire la identitate obligă statul să consume resurse suplimentare (logistice, financiare şi umane) pentru identificarea persoanei; în acest timp, poliţistul nu poate interveni în alte situații care, cu adevărat, reclamă prezența sa.
 
6. Sancționarea prin instrumente de drept penal a celor care folosesc cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa polițiștilor în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu.
La acest moment Codul Penal sancționează ultrajul, care se referă la amenințări sau violenţe fizice. Considerăm că trebuie să introducem în sfera de protecţie a dreptului penal și violenţa non-fizică, ce constă în folosirea de cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa polițiștilor, în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu. Este o faptă gravă, ce afectează deopotrivă autoritatea statului, ordinea şi liniştea publică şi demnitatea şi reputația poliţistului, motiv pentru care trebuie pedepsită ca atare. De reținut că o conduită similară a poliţistului este sancționată penal, ca purtare abuzivă așa cum prevede articolul 296 din Codul Penal.

7. Creșterea sancțiunilor pentru ultraj și pentru uciderea unui polițist
MAI a trimis deja Ministerului Justiției o propunere de modificare a Codului Penal prin creșterea pedepselor pentru ultraj, ultraj judiciar, tulburarea ordinii și liniștii publice. De asemenea, pentru uciderea unui polițist, aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu, MAI a propus sancționarea cu detențiunea pe viață.

8. Achiziționarea de echipamente de protecție pentru polițiști
După tragedia de la Suceava majoritatea polițiștilor au acuzat lipsa unor elemente de protecție. Acum, după rectificarea bugetară, vom discuta cu polițiștii care sunt cele mai eficiente mijloace de protecție – vestele anti-înjunghiere, pistoale cu electroșocuri sau alte astfel de mijloace.

9. Introducerea unor module de pregătire fizică și tactică pentru polițiștii care acționează în stradă
Suntem conștienți că autoritatea nu se consolidează doar prin modificări legislative şi dotări tehnice, ci și prin modul în care este aplicată legea de către polițiști. De aceea, în programele de pregătire ale polițiștilor vom acorda prioritate pregătirii fizice și tactice a celor care acționează în stradă. Iar acest tip de programe de pregătire au început deja în București și în unele județe din țară.

Toate aceste propuneri, dar și altele venite din partea sindicatelor vor fi discutate începând de luni în grupuri de lucru alcătuite din specialiști din MAI și reprezentanți ai sindicatelor.

Ti-a placut articolul?

Comentarii