Pentru perioada Paştelui
informaţii utile, tradiţii, program magazine
01:41 26 09 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

UPDATE 5. Se încing spiritele Se discută Raportul de Mediu pentru Master Planul Portului Constanţa

ro

03 Jun, 2016 16:14 970 Marime text
În aceste momente, are loc o dezbatere publică a Raportului de Mediu pentru Master Planul Portului Constanța.
 
Observațiile și sugestiile vor fi transmise în scris la sediul Agenției pentru Protecția Mediului Constanța până astăzi. 
 
„Masterplanul a fost conceput din nevoia de a avea o strategie de dezvoltare pe termen lung. De ce este important acest masterplan? Pentru a putea să avem o dezvoltare coordonată pe termen lung, iar pe de altă parte este foarte important în obţinerea finanţărilor de la fondurile europene", a declarat un reprezentant al CNAPMC.

Cornel Martincu, director general al companiei IPTANA, a declarat următoarele: „Am trecut prin numeroase exerciţii de master plan. În cadrul acestui exerciţiu, Iptana s-a ocupat de partea de mediu. Raportul de mediu - am parcurs toate fazele de analiză, s-au făcut observaţii, aceste observaţii s-au luat punctual de către noi”, a spus Martincu.

UPDATE 5, ora 17.59
 
Discuţia a fost preluată de un operator, care întreabă: „Ce avem cu masterplanul? Avem, pentru că nu am fost întrebaţi şi noi. APC-ul nu a realizat o procedură cum trebuie pentru acest document, importat pentru noi. Stăteam cu toţii la masă şi ne chemaţi la discuţii, nu se ajungea în momente ca acum cu probleme pe care le aveam pe suflet şi nu mai aveam întrebări la care nu puteţi răspunde!", a spus un operator.
 
Un alt operator, care s-a prezentat Muntoiu, a spus: „La utima dezbatere publică aţi văzut ce a ieşit. Dacă ne întâlneam de atunci şi până acum se rezolvau peste jumătate din probleme. Datele concrete le luaţi de la noi, noi ştim ce este acolo! Rezolvarea este în instanţă. Ducem un proiect pe fonduri europene într-o direcţie greşită!”, a precizat acesta.

A intervenit din nou Martincu, care a spus: „Masterplanul este un document ce se actualizează periodic, din cinci în cinci ani. Important este ca cele 20 de proiecte pe timp scurt să fie realizate", a declarat Martincu.

UPDATE 4, ora 17.45
 
O persoană din sală a ridicat problema traficului rutier, iar Martincu a dat o soluţie:

„Dacă doriţi o soluţie pentru traficul rutier, aceasta este următoarea: să se ajungă la cât mai puţin trafic. Acele mijloace de transport rutiere să nu ajungă acolo. Cea mai bună soluţie ar fi ca marfă să ajungă naval sau pe tren”, a precizat Martincu.

 
UPDATE 3, ora 17.34
 
În cazul în care se respinge Raportul de Mediu, acesta trebuie reluat de la început. Acest raport face parte din masterplan, fiind ultimul document care încheie masterplanul.

UPDATE 2, ora 16.55
 
Urmează întrebările operatorilor:
 
  • „Îmi pare rău de IPTANA pentru că a ajuns să facă un plan de mediu şi nu masterplanul. Atunci când a făcut un raport de mediu pe un masterplan prost şi slab, normal că raportul de mediu nu iese bine pentru că nu ai informaţiile necesare. Nu s-a schimbat nimic faţă de dezbaterea trecută. Dacă s-ar fi discutat cu operatorii ar fi fost mai bine. Corelarea cu planul naţional de transport este normală, dar cred că ne cârpim. Acesta este un raport cosmetizat. La ora actuală noi nu avem lucruri noi. Faţă de documentul emis de Agenţia de Mediu, multe lucruri nu s-au realizat. Trebuia să vă legaţi şi de un studiu de risc. Dacă întrebaţi pe locuitorii din Poarta 5 sau Poarta 6 despre pulberele de suspensie o să aveţi surprize foarte mari. Trebuia să faceţi şi asta. Nimeni nu a venit să se certe. Trebuie să ne daţi soluţii pentru ca acest masterplan să fie benefic pentru constănţeni. În ultima vreme facem totul pe repede, iar rezultatele sunt vai de noi. Consider că raportul trebuie respins pentru că este cosmetizat!", a spus Petrescu Traian. „Induceţi oamenii în eroare", a mai adăugat acesta.
  • În replică, un reprezentant Iptana a spus: „Agentul de Mediu prezintă Administraţiei nişte documente pe baza cărora funcţionează”.
 
  • Un operator a întrebat: „S-a făcut o simulare a ceea ce înseamnă să le mutăm pe toate într-un loc, a acestei situaţii pe care o promovaţi? Vreţi zone imobiliare! Am înţeles. Unde ajungem? Se reduce poluarea astfel?”
  • „În clipa de faţă vorbim de o serie de poiecte, unele au studiu de fezabilitate, altele sunt doar în faza de concept. Pentru fiecare proiecte există măsuri alternative", a răspuns Martincu.
 „APC-ul a recunoscut că sunt aspecte false în acest masterplan. Administraţia Portuară nu poate să facă ceva în curtea vecinului. Cereţi o aprobare de mediu pentru un masterplan întocmit incorect!", a spus un alt operator.
„V-am întrebat dacă s-a respectat legislaţia de mediu în acest domeniu?", o întrebare la care nimeni nu a răspuns.
 
Operatorii devin mai nervoşi. 

„Dacă nu aveţi răspunsul la această întrebare, atingeţi trei locaţii: Midia, Constanţa şi Mangalia. Este o dezbatere publică. Unde sunt Midia şi Mangalia? Omorâm Mangalia?";
„Cum să nu aveţi datele concrete când se prezintă planul?", alte întrebări adresate. 

Decebal Şerban spune: „În acest masterplan se găsesc planurile tuturor. Nu pot să vă controlez dacă din punct de vedere al mediului sunteţi în concordanţă. La fel sunt şi eu. Ce prerogative are administraţia în privinţa mediului?", întreabă retoric acesta.

„Nu administraţia a făcut masterplanul. Dacă făceam ce voiam, noi nu mai dădeam bani. Doar nu suntem cu capul! Nu e masterplanul meu! Nu e semnat!", a mai adăugat Decebal Şerban.
 
De asemenea, un inginer de la Iptana spune:

„Am venit aici pentru mediu. Mărul discordiei în tot masterplanul se pare că sunt aceste realocări, care nu sunt neapărat demolări. Poate însemna tehnologizare. Şi e un lucru bun. Pe baza unui rezultat iei o decizie şi nu înseamnă că de mâine mă apuc şi demolez”, spune inginerul.


UPDATE 1, ora 16.19
 
Menţionăm că spiritele se încing la dezbatere din cauza procedurii legale de mediu. Operatorii cer explicaţii cu privire la procedura legală, dacă s-a respectat sau nu.

„Vă rog să vă calmaţi, să aşteptaţi să facem prezentarea şi după să întrebaţi punctual", le-a spus Matincu.
 
Iată informaţii din prezentarea care este susţinută astăzi.
  • „Raportul de mediu cuprinde informaţii privind planul analizat, evaluarea situaţiei curente, strategia de dezvoltare a Portului Constanţa, probleme de mediu.
  • În prezent Portul Constanţa dispune de avantaje strategice: excelente conexiuni rutiere, feroviare sau taxe portuare competitive"
  • Au fost analizate şi evaluate reţeua interioară de drumuri, accesul feroviar şi reţele de utilităţi - energie electrică, alimentare cu apă, reţele de canalizare, staţii de tratare a apelor uzate".
 
 
Sursa foto: ZIUA de Constanţa

Ti-a placut articolul?

Comentarii