Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
21:49 17 12 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Problemele reclamate de crescătorii de animale din cele 86 de asociații membre ale Federației Oierilor de Munte

ro

10 Mar, 2016 14:11 701 Marime text
Adunarea Generală a Federațiilor Oierilor de Munte din România  - F.O.M. și-a desfășurat lucrările în perioada 27-28 februarie 2016 și a adus în discuție ca principale probleme ale crescătorilor de ovine ai asociațiilor membre ale Federației următoarele:
1.         Subvențiile pentru animale și pășuni să fie date în timp util, în așa fel ca fermierii să se poată folosi de ele atunci când au nevoie, nu după ce ajung sa-și vândă animalele pe nimic, sau sa le sacrifice, ca sa evite falimentul. Promisiunile de plată de azi, pe mâine, întârzierea acestora peste limita suportabilului, duce la neplata la timp a chiriilor pentru pășuni și a impozitelor, duce la penalizări, la blocarea activității fermelor și chiar la executări silite de către ANAF și alți creditori. Toate explicațiile și motivațiile  autorităților în aceste situații… sunt doar povesti;
2.         Implicarea abuzivă a politicului (prin intermediul primarilor), prin presiuni asupra membrilor consiliilor directoare, în deciziile asociațiilor, prin distribuirea pășunilor pe criterii preferențiale, pur și simplu doar la cei agreați de primari, sau prin refuzul de a organiza licitații pentru pășuni, fapt care duce la haos și un pășunat necontrolat, așa cum poate  și găsește loc, fiecare crescător de animale;
3.         Nerespectarea legilor cu privire la pășuni, în ceea ce privește stabilirea chiriilor, fără a se ține cont de procentul de 50% din valoarea masei verzi/ha;
4.         Necesitatea implementării unui program național de ameliorare genetică pentru creșterea rezistenței naturale la SCRAPIE și facilita exportul. Prin acest program se va crește rezistența genetică naturală a ovinelor în vederea obținerii unei evaluări pozitive de la O.I.E. Acest lucru  va crește gradul de predictibilitate a riscului de apariție a scrapiei în România. Ca o consecință a îmbunătățirii riscului de țară și predictibilității rezistenței naturale la scrapie, va conduce la creșterea încrederii terților și la deschiderea  exportului către țările arabe, fără a mai avea probleme la tranzitarea Turciei;
5.         Să se revină la subvențiile pentru zona defavorizată la animale, sau la o alta modalitate de acordare de subvenții pentru zonele unde creșterea animalelor implică o valoare ridicată a costurilor. Se propune bonitarea berbecilor de către A.N.Z. și atribuirea unui nucleu de 30 de ovine pe fiecare reproducător, iar efectivele bonitate să fie incluse în secțiunea secundară din Registru Genealogic și să se dispună implementarea masurilor necesare pentru a intra la sprijinul cuplat zootehnic. Acest lucru se impune pentru evitarea consangvinizarii care a ajuns la stadii alarmante de 80% din efectivele de ovine din România și va avea repercusiuni grave daca nu se iau masuri;
6.         S-au cerut lămuriri cu privire la stadiul Proiectului de modificare a legii vânătorii. Se solicită permiterea pășunatului în păduri, cu excepția plantațiilor, regenerărilor și parcelelor monitorizate silvic;
 
7.         Respectarea obligației ca Direcțiile Agricole să nu stabilească norma anuală de venit și  cantitatea  și valoarea pentru masa verde la hectar fără consultarea majorității asociațiilor reprezentative din județ;
8.         Probleme cu forța de munca… este foarte greu de găsit;
9.         Transhumanta, este o tradiție, care este necesar sa fie protejata la nivel guvernamental      și care, ar trebui să aibă reguli clare, stabilite de autorități, împreuna cu reprezentanții crescătorilor de ovine;
10.       Să nu se desființeze asociațiile, deoarece nu avem o lege validă în acest scop. În acest moment transformarea asociaților în cooperative este practic imposibilă, și foarte multe  asociații au contracte și investiții în derulare și tot ceea ce timp de 20 de ani s-a făcut, cu foarte multa greutate, pur și simplu se va distruge și membrii asociaților își vor pierde iremediabil încrederea în ideea de asociere;
11.       Analizarea și clarificarea situației create de neconcordanța dintre Ordinul 619/2015, Ordinul 234/2016 și Legea 104/2015, cu privire la cine depune cerere pentru pășunile închiriate de asociații;
12.       Până la apariția unei legi și a unor reglementari clare și care pot fi puse în practică, asociațiilor să li se permită să depună cererea de încasare a subvențiilor pe pășunile contractate, deoarece, chiar prin statut ele au înscris că pot face activitate agricolă și automat pot fi FERMIERI activi. În acest moment mutarea patrimoniului asociației, într-o cooperativa nou înființată, legal nu este posibilă și trebuie ținut cont și de faptul că niciodată toți membrii asociației nu vor fi de acord cu transformarea în cooperative. În acest caz ce vom face? De ce s-a pus carul înaintea boilor, de ce se desființează asociațiile înainte de adoptarea modificărilor la legea cooperativelor. Totodată autoritățile (MADR, APIA, ANSVSA) trebuie sa explice clar și concret  în media și în teritoriu cum se vor trece în folosință animalele pe cooperative fără a fi forțați să le treacă în proprietatea cooperative.
Se solicită cu vehementă prorogarea termenului de transformarea a asociațiilor crescătorilor de animale în cooperative la apariția legii cooperativelor cu modificările care se impun. Posibil ca singura soluție sa fie promovarea unei legi special care să poată reglementa corect problemele existente și să poată depune în condiții normale din 2017;
13.       Fărâmițarea suprafețelor pășunilor prin desființarea asociaților, va duce la pierderea investițiilor făcute de asociații pe pășuni și la neefectuarea lucrărilor de întreținere și igienizare a pășunilor. Din cauza asociațiilor care au lucrat defectuos și nu în interesul membrilor la închirierea pășunilor, nu trebuie să fie pedepsite toate asociațiile care și-au făcut datoria așa cum trebuie;
14.       Vitalitatea menținerii/reintroducerii adeverinței eliberate de asociații, care atestă statutul de crescător de animale, adeverința care nu este respinsă de Regulamentele U.E. Eliminarea acestei adeverințe va duce la dezmembrarea asociațiilor, activitate pentru care sau depus eforturi substanțiale. Românul nu are gena asocierii în sânge, nu conștientizează ca doar în colaborare cu alții va avea mai multe șanse de reușită în desfășurarea unei activități profitabile, iar situația va genera haos și conflicte care nu mai pot fi controlate. Daca au fost asociații/persoane care nu au respectat legea sa fie sancționate corespunzător, dar pentru o mică parte sa nu aibă de suferit și majoritatea care sunt corecți;
15.       Nu se vinde laptele, deoarece procesatorii, refuză să vină în zona de munte să-l colecteze, din cauza infrastructurii proaste;
16.       Probleme ridicate cu privire la costurile mari cu identificare animalelor, la faptul ca asociațiile care ne-ar ajuta sa avem costuri mai mici, nu pot face aceasta activitate, pentru ca statul nu subvenționează manopera decât în cazul efectuării identificării de către medicii veterinari concesionari;
17.       Să se renunțe la reglementările cu privire la monopolul medicilor concesionari , fiecare fermier sa fie liber să-și aleagă liber, medicul  veterinar;
18.       În SNIIA, fiecare fermier să aibă o parolă personalizată care sa-i permită să vizualizeze toate mișcările făcute de medicul veterinar și când constată neconformități, să fie anunțate medicului,  pentru a fi remediate urgent, după sistemul actual de la APIA, unde putem vizualiza fiecare exploatație pe care o deține;
19.       Sa se desecretizeze cererile depuse la APIA (așa cum a fost până în 2010), și să vadă oricine, în fiecare localitate, cine și pentru câte animale a depus cerere de subvenție, să se vadă cine și pentru câte hectare a depus cerere pentru pășuni, metoda prin care s-ar evita fraudele și multe alte nereguli;
20.       Legislația sa fie coerentă și stabilă, să nu se mai schimbe an de an. Înființarea camerelor agricole să se facă pe cerințe reale. Este o birocrația mare și inutilă pentru accesarea fondurilor europene;
21.       Renunțarea la data de referință pentru cererea de subvenție pentru bovine;
22.       Sa fie consiliați și ajutați fermierii să înțeleagă rolul COP si RG, să se acrediteze asociațiile pentru aceasta activitate, dacă vom considera ca este în folosul fermierilor. În 2015 nu s-a făcut nici o acțiune de informare de către APIA, înainte de depunerea cererii de subvenție, a fost un haos total, fermierilor le-a fost greu să știe despre ce este vorba, pentru a pricepe cei așteaptă în anul 2016;
23.       Să se dea ajutoare  de stat pentru cumpărare animale de rasă (MINIMIS), dar nu ca în anul 2014, când această activitate a fost făcută pentru a câștiga bani câțiva oieri cu influență, iar restul au fost păcăliți cu miei în loc de berbeci, sau să se blocheze softul la comandă. Pe principiul C.E. accesul la drepturi egale pentru fiecare fermier se propune MINIMIS pentru tineretul femel de înlocuire matcă;
24.       Conceperea unui program de organizare de târguri și expoziții pe zone, în mai multe perioade ale anului. Președinții de asociații să se întâlnească mai des, pentru discutarea și rezolvarea problemelor.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii