Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
08:37 18 11 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Porumbelul manios

ro

29 Jul, 2013 20:47 1180 Marime text
                                                                               In oglinda lui Iona vedem tot ce se petrece cu noi ...
                                                                                                Parabola lui Iona, Carlos Fracisco Orfino.
 
Cartea lui Iona este una  dintre cele mai neobisnuite din Biblie. Desi se afla asezata in inima cartilor sfinte, parca ar fi o poveste desprinsa din cartile bunicii.  Refuzul de-a asculta porunca divina, furtuna din senin, pestele care inghite pe Iona, rugaciunea in burta pestelui, catecul, mania toate sunt ciudate   in lumea de astazi.   Michelangelo la pictat pe Ioana pe Cappella Sistina ca un tanar care se cearta cu Dumnezeu.  Correggio a reluat istoria e  cupola din San Giovanni Evangelista la Parma iar Rubens il picteaza batran si cu barba...  Arabii vorbesc si ei despre Iona (Yunus care inseamna „cel din peste. El  este prezentat in  Coran (Cor., XXI,87) ca unul dintre profetii lui  Allah, iar Mahomed il numeste intre apostoli lui Dumnezeu.
Numele lui Iona in ebraica inseamna “porumbel.” Porumbelul este un simbol al pacii.  Iona este un porumbel. El este un mesager al pacii si trebuie sa duca mesajul lui Dumnezeu  
 
Porumbelul il gasim si in alte locuri in Scripturi. Dupa potop Noe timte un porumbel sa vada daca au scazut apele.    In Cantarea cantarilo prumbelul este folosit de  tei ori ca sa descrie gingasia miresei: “porumbita mea este intre crapaturile stancii”  (2:14); “deschice-mi soro, scumpa porumbita,  neprihanita mea” (5:2); “numai una singura este porumbita mea, neprihanita mea” (6:9). La plural Iona este ionim. Iata textele cu forma de plural :   “uite ce frumoasa esti iubito cu ochii tai de porumbite”- “Hinnac iafa enaic ionim” (1:15), sau “Ochii tai sunt ca niste porumbei pe marginea ivoarelor (5:12). Apare insa ceva ciudat, Participiul prezent feminin al verbului “iana“  inseamna “apasare” . Porumbelul iubirii se transforma prin nescultare in “porumbelul apasarii” sau mai bine zis in “porumbelul manios”.    
 
“Ridica-te si mergi la Ninive cetatea de mare”. Iona asculta doar jumatate din porunca, se ridica, apoi pleaca spre Tars, “departe de fata Domnului”    Tarshish era o colonie feniciana in Spania, in directa exact opusa Ninivei.   Cuvantul cheiee in pasaj este “departe de Domnul” . Iona nu vra sa auda de Dumnezeu. L-a deranjat din somn si acum cauta un loc unde sa poata dormi mai departe. Gasimm aceleasi cuvinte in istoria lui Cain  ucigasul care a “iesit din prezenta lui Dumnezeu”Gen. 4:16  . Friedrich Nietzsche  spunea in cuvinte dure: "Gott ist tot"-Dumnezeu a murit”    
 
Fuga.Cuvantul ebraic folosit este jrd si  indica ca este vorba de o “fuga in jos”-“s-a coborat cu ei”(1:4). Atunci cand  fugim din prezenta lui Dumnezeu, incepem coborarea. Iona coboara prima data spre port, apoi   in barca coboara pentru a II-a oara in fundul barcii, si asa cum era obisnuit adoarme. Doarme dus.   In ebraica sunt doua cuvinte pentru somn: “shena” este somnul nostru de toate zilele si  “tardema /nirdam”- somnul prfund , echivalent cu anestezia. Este somnul in care a fost cufundat Adam atunci cand Dumnezeu a creat-o pe Eva din coasta lui.  Coma.  Departe de Dumnezeu Iona pierde toate simturile.  O adevarata coma spirituala.  Asta il duce la ultima mare "coborare" in adancul apelor.
Desi Iona fuge se intampla un lucru neobisnuit: Dumnezeu fuge impreuna cu el. Nu-l abandoneaza.  In Psalmul 139  spune: “Unde as putea sa fug departe de fata Ta Doamne? “ 
 
 
“Porumbelul manios”“Iona s-a supart foarte tare si s-a maniat” (4:1), “ Domnul l-a intrebat: Este drept sa te manii?”(4:5). Nici un profet al istorie sfinte nu si-a permis sa il refuze pe Dumnezeu. Cei care au indraznit, precum  Moise sau Ieremia au prezentat scuze, Iona nu. El intoarce spatele lui Dumnezeu pur si simplu.Fara sa spuna un cuvant.  O face de doua  ori odata cand il trimite la Ninive si o face a dou-a oara cand iese din Ninive.  Este plin de manie ca Dumnezeu nu a nimicit pe locuitorii cetatii.  Nicaieri in istoria biblica nu gasim o scena asemantoare: La intrebarea lui Dumenzeu : “Faci bine ca te manii?” vers. 4,  Iov tace si intoarce spatele. In vers  5 este spus: “Iona a iesit din cetate” Intre cele doua texte nu este nimic. Liniste de mormant. Tacearea cea mai profunda pe care Creatorul a putut sa o primeasc de la om. 
Iona  capricios este simbolul unei lumi suparate pe Dumnezeu. Este simbolul unei generatii mele care fuge de Dumnezeu, care coboara tot mai mult spre profunzimile pierzarii. Dar acelasi Dumnezeu care l-a urmarit pe Iona, “alearga” si astazi in urma acestei lumi.  
 
“A doua-a oara”.  In aceste trei cuvinte sta toata cartea lui Ioan si putem spune istoria mantuirii: Iona 3:1 “Cuvantul Domnului a vorbit a doua oara lui Iona”  Acest text se afla exact in centrul cartii. Dumnezeu vorbeste a doua oara. Dupa cum iona i-a inotrs spate de doua ori tot asa Dumnezeu ii vorbeste de doua ori. Dumnezeu da lui Iona o a dou-a sansa. Si in aceasta sansa Iona a gasit salvare. Dumnezeu este Dumnezeul celei de a doua sanse . El a vorbit a doua oara lui Adam, lui Avraam, lui David, lui Petru… El a vorbit a doua oara mie… Mai da o sansa. In ciuda maniei, a injuraturilor, El da inca o sansa.  Si nu se stie poate este ultima.

Ti-a placut articolul?

Comentarii