Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:29 19 09 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Accident tragic la "Luna Parc" Navodari

ro

12 Aug, 2002 00:00 9509 Marime text

Moartea vine la miezul noptii

In urma desprinderii de pe partea metalica a unui trenulet dintr-un parc de distractii din Navodari, un tanar a murit pe loc, alti trei fiind grav raniti * Acesta este cel mai tragic accident de acest fel cunoscut in tara * Vagonetul care s-a desprins de pe sasiu era primul din coloana, iar specialistii spun ca, daca din intamplare acesta s-ar fi aflat pe la mijlocul trenuletului, acolo ar fi fost un adevarat macel * Oficiul pentru Protectia Consumatorului a aplicat proprietarului instalatiei o amenda de un miliard de lei, aceasta fiind cea mai mare sanctiune aplicata in tara de aceasta institutie de la infiintare * Legislatia actuala nu include reguli privind siguranta parcurilor de distractii

Un accident unic in felul sau a avut loc, vineri noaptea, in Tabara "Lebada" din Navodari. Aproape de miezul noptii, in timp ce se plimbau cu un trenulet "montagne rousse", patru tineri au fost pur si simplu proiectati, cu caroseria vagonetului cu tot, in afara caii de rulare a instalatiei de agrement care apartine parcului de distractie "Luna Parc" din acest perimetru. Vagonetul ucigas era primul intr-o coloana de alte 15 asemenea utilaje de agrement. In urma caderii de la o inaltime de peste patru metri, la o viteza ametitoare, Valentin Mitu, in varsta de 21 de ani, din Brasov, care locuia fara forme legale in localitatea Oltina, a decedat pe loc in urma impactului cu solul, iar ceilalti trei au fost raniti grav. Ionut Robert Mitu, in varsta de 15 ani, din Navodari, varul lui Valentin Mitu, a fost internat cu plaga taiata in spate si operat in aceeasi noapte, in jurul orei 03.00, iar surorile Tatiana si Alexandra Butca, de 15 si, respectiv, 17 ani, din localitatea Pucioasa, judetul Dambovita, aflate la rude in Navodari, au fost internate in Urgenta Spitalului Judetean Constanta, starea celor trei fiind foarte grava si in prezent.

Vagonetul zburator

Tragedia a fost provocata de smulgerea din prezoanele de prindere a caroseriei, fabricata din fibra de sticla, de sasiul vagonetului si azvarlirea sa cu oamenii aflati la bord peste parapeturile instalatiei de distractie, toate acestea din cauza neverificarii tehnice a vagonetului. Chiar fara sa fie specialist, oricine ar fi vazut caroseria vagonetului si-ar fi dat seama ca acesta nu fusese verificat de multa vreme. Prin locurile pe unde treceau suruburile de prindere a caroseriei de sasiu se vedeau, in masa de fibra de sticla, urme ca portiuni din vagonet erau rupte partial de mult prea multa vreme ca sa mai reziste la greutatea oamenilor aruncati, ca dintr-o centrifuga, la o viteza de zeci de kilometri pe ora. Multe dintre gaurile din care se smulsese vagonetul erau proaspete, semn ca acestea fusesera rupte in noaptea cu ghinion, dar din intamplare erau cele mai mici, care practic contribuiau mai putin la tinerea acestuia pe partea metalica. Vagonetul zburator era primul dintr-o coloana a trenului de 15 vagoane, iar specialistii spun ca, daca din intamplare s-ar fi smuls unul din mijlocul coloanei, acolo ar fi avut loc un adevarat macel. Si asa, din fericire, nu a avut loc o tragedie mai mare, vagonetul fiind pur si simplu aruncat in afara convoiului, si nu peste cei care veneau in urma sa. Imediat dupa accident, politistii din Navodari, procurori, inspectori ai Inspectoratului Teritorial de Munca, ai Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului au demarat actiunea de verificare a modului in care a fost posibila o asemenea tragedie. Acesta este cel mai tragic accident de acest fel petrecut vreodata in Romania, pana acum avand loc doar incidente minore, soldate cu raniri sau sperieturi ale celor aflati pe aceste utilaje. Parcul este administrat de un cetatean ceh, care a inchiriat terenul, pe baza de contract, de la Asociatia Familiala "Marius Maruseac", care de fapt il inchiriase de la Societatea Comerciala "SindRomania". Proprietarul parcului de distractii "Luna Parc", cetateanul ceh Karel Vokasek, in varsta de 50 de ani, a fost cautat de politisti, dar acesta nu a fost de gasit, fiind dat in consemn la frontiera, pentru ucidere din culpa. Au fost retinuti Karel Vokasek, fiul proprietarului, in varsta de 22 de ani, si mecanicul masinilor, Jan Slutca, in varsta de 28 de ani, care au fost audiati de procurorii Parchetului de pe langa Tribunalul Constanta. Din primele cercetari rezulta ca proprietarul parcului de agrement va fi acuzat de ucidere din culpa si risca o pedeapsa privativa de libertate cuprinsa intre unu si cinci ani. Pentru clarificarea situatiei, procurorii au dispus efectuarea unei expertize in urma careia se va vedea care este starea tehnica a utilajelor din dotarea parcului de distractii "Luna Parc". Directorul OJPC Constanta, Eugen Voineagu, a declarat ca a dispus, sambata dimineata, inchiderea parcului de agrement si i-a amendat pe proprietarii acestuia cu suma de un miliard de lei, aceasta fiind cea mai mare sanctiune aplicata in Romania de aceasta institutie de la infiintarea sa. Totodata, sambata si ieri, OPC Constanta a verificat noua astfel de parcuri de pe litoral, oprind opt utilaje de acest gen, considerate ca ar putea pune in pericol viata doritorilor de senzatii tari.

Legislatie doar dupa drame

Potrivit unei informatii a Agentiei de stiri Mediafax, surse din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului au declarat ca, in lipsa unor reglementari legale, inspectorii OPC nu pot sa intervina si sa sanctioneze decat foarte rar societatile care administreaza parcurile de distractii. Totodata, actiunile preventive derulate in parcurile de distractii de inspectorii OPC nu au avut rezultatele scontate, echipele de control constatand lipsa de siguranta a instalatiilor, deoarece administratorii acestora au contestat decizia de suspendare a activitatii parcurilor. "Motivul invocat de patronii respectivi a fost tocmai lipsa acestui act normativ care sa reglementeze activitatea acestor parcuri de distractii", a mai spus sursa citata. Pe de alta parte, inspectorii OPC nu dispun de personal tehnic specializat care sa verifice calitatea acestor instalatii, pentru aceste controale fiind nevoie de ingineri. Activitatea societatilor care administreaza parcurile de distractii va fi reglementata printr-o ordonanta aflata in curs de elaborare. Propunerea Autoritatii se refera la introducerea unui caiet standard privind calitatea tehnica a instalatiilor folosite de societatile care administreaza parcurile de distractii. Pentru a functiona, in prezent, un parc are nevoie de o autorizatie din partea autoritatilor locale, pentru a carei eliberare primaria verifica, in principal, documentele societatii organizatoare si mai putin starea instalatiilor.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii