Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
09:33 16 12 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Dan Cojocaru, inițiatorul proiectului „Puterea memoriei” „Avem atâta istorie aici în Dobrogea, pe care putem s-o folosim turistic și pentru elevii noștri!” (galerie foto)

ro

01 Dec, 2017 11:43 931 Marime text
Secția de distribuție și exploatare a filmelor din cadrul Centrului cultural „Th. Burada” a derulat, de-a lungul acestui an, un proiect foarte interesant, intitulat „Puterea memoriei”, căruia i s-au dedicat, în principal, doi oameni iubitori de istorie: Dan Cojocaru și dr. Costin Scurtu.

Până acum, peste 2.000 de elevi constănțeni din mediul rural, din localități precum Adamclisi, Negru Vodă, Pantelimon, Castelu, Nisipari, Mircea Vodă - au avut șansa de a fi părtași la o lecție deschisă de adevărată istorie.

Proiectul, realizat în colaborare cu Muzeul Militar Național „Regele Ferdinand I”, este desfășurat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Constanța, cu sprijinul Arhivei Naționale de Filme, al Asociației culturale „Tomis” cu grupurile de reconstituire istorică și Asociația ASTRA Dobrogeană, iar drepturile de difuzare a filmelor au fost acordate de familia regizorului Sergiu Nicolaescu.
Duminică, 3 decembrie, de la ora 12.30, va fi punctul culminant al proiectului, la Muzeul Militar „Regele Ferdinand I”, când va fi programată proiecția filmului „Triunghiul morții”, urmată de o reconstituire istorică, la care vor participa 25 de soldați, îmbrăcați în uniformele din primul război mondial și care vor simula o luptă. Va fi prezent și actorul Cristian Șofron, căruia speră să i se alăture actorul constănțean Virgil Andriescu.

Nu le place istoria pentru că au de învățat, abstract, prea multe date 
Zilele trecute, inițiatorul proiectului, Dan Cojocaru, ne-a povestit cum este primit acest proiect de către elevi.

„Practic, folosim proiecția de filme istorice în regia lui Sergiu Nicolaescu pentru a face o lecție deschisă de istorie interactivă. Pornind de la film, noi ajungem la adevărul istoric, care de-a lungul timpului a fost schimbat, denaturat, interpretat în funcție de momentul în care a fost făcut filmul. Iar noi încercăm să aducem în actualitate patriotismul, care se găsește încă acolo, în firul epic. Pentru că cine nu-și cunoaște istoria, riscă să o repete. Prin istorie avem rădăcinile adânc înfipte în pământul țării în care ne-am născut. 
Am povestit, prin intermediul filmului «Triunghiul morții», ce a însemnat Primul Război Mondial și bătăliile de la Mărăști, Mărășești și Oituz și legăm de momentul Marii Unirii de la 1 Decembrie”.


L-am întrebat cum reușește să capteze atenția atâtor elevi, știut fiind faptul că ei nu mai au răbdare.

„Sunt greu de câștigat acum, în era videoclipurilor, și tocmai de aceea le spunem de la început că nu-i ținem cu forța. Când vedem că se foiesc întrerupem difuzarea și încercăm o recapitulare a ceea ce s-a derulat, în relație cu ce moment istoric. Sunt sprijinit în permanență de domnul dr. Costin Scurtu, directorul muzeului. Încerc să vin cu exemple de viață, pentru că este altceva când povestesc despre frații bunicului meu care au murit la Turtucaia și unul la Oituz sau de un cumnat al bunicii mele, care a fost în prima linie a bătăliei fantomelor și a fost rănit de 12 ori. 

Îi întrebăm dacă le place istoria și încercăm să aflăm de ce. Majoritatea ne spun că nu le place, pentru că sunt foarte multe date de învățat. Noi vrem să-i stârnim să întrebe, ceea ce înseamnă că sunt interesați și atunci rămân cu povestea. Cel mai frumos a fost la Nisipari, când unul dintre acei elevi care e luat peste picior de colegi s-a ridicat și a strigat «Liniște! Oamenii ăia și-au dat viața pentru noi!». 

E o luptă grea cu aceste colective neomogene de elevi, dar foarte frumoasă, cu diferențe mari de la localitate la localitate, fiecare comunitate având specificul ei. Noi trebuie să ne adaptăm la realitățile de acolo ca să vorbim pe limba lor și trebuie să le stârnim interesul, colaborând foarte bine cu profesorii”, declara același actor împătimit de istorie și film.


În final, ne-a mărturisit opinia sa legată de orele de istorie, care ar trebui să se petreacă în muzee sau printre ruinele pe lângă care trecem cu toții fără să știm ce importanță au pentru devenirea noastră.
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii