De-ale iernii
Evenimentele iernii in Constanta
20:40 25 02 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

16 ani de la tragedia navei Pamiat Merkuria. Ce au făcut autoritățile din Constanța. Morți, dispăruți, supraviețuitori. Barca a ajuns goală în port

ro

29 Jan, 2017 05:21 6037 Marime text
Se împlinesc 16 ani de la catastrofa navei pasager Pamiat Merkuria, sub pavilion Ucraina, care a avut loc, în noaptea de 28/29 ianuarie 2001, în apele internaționale ale Mării Negre, travers de Tuzla.
 
Au fost 16 morți și trei dispăruți, alți 32 de supraviețuitori fiind recuperați după două zile de navigat în derivă într-un frig cumplit.

Cum s-a întâmplat nenorocirea

Potrivit unui articol publicat în cotidianul ZIUA, de Doru Copoț, redactor al cotidianului ZIUA de Constanța-care la vremea respectivă făcea parte din trustul de presă ZIUA, în jurul orelor 18.20, Port Control Constanța a recepționat un semnal de pericol retransmis prin stația de coastă olandeză Jmuieden.

Mesajul spunea clar că pasagerul Pamiat Merkuria s-a scufundat în apele internaționale ale Mării Negre, la 104 mile marine travers de capul Tuzla.

Nava, de 1200 de tone, cu o lungime de 60 metri, era folosită pentru transport marfă și pasageri, venea de la Istanbul și se îndrepta către portul Ievpatoria, de pe coasta vestică a Crimeei.
Potrivit pazei de coasta ucrainene, nava fusese pusă în serviciu în 1965 și starea sa era bună.

Surse din cadrul pazei de coasta a Ucrainei au afirmat, la vremea respectivă că, potrivit declarațiilor capitanului navei care a supraviețuit, în zona unde s-a produs drama, marea era agitată, iar temperatura de era cuprinsă între 3 și 5 grade Celsius.

La bord se aflau 51 de persoane, 49 de ucraineni și doi ruși, cei mai mulți fiind găsiți înghesuiți pe două plute improvizate și într-o barcă de salvare.
Timp de doua zile, supravietuițorii catastrofei au plutit în derivă în barcile de salvare, până în momentul în care au fost descoperiți.
 
Ce au făcut autoritățile de la Constanța
Mesajul de urgență a fost recepționat de stația de coastă de la Odesa, care  care a cerut autorităților române să intervină.

La numai câteva minute, Căpitănia Zonală Constanța a alertat Grupul de Intervenție și Salvare Navală, azi ARSVOM, Paza de Coastă și Comandamentul Marinei Militare (Nota redacției-sunt denumirile instituțiilor de atunci), apoi a încercat contactarea navelor românești din zona catastrofei.

Nava cu pavilion românesc Histria Moon, care se afla la o 40 de mile marine de Constanța, a primit ordin să se îndrepte spre locul sinistrului. Între timp, GISN pregătise de marș și intervenție remorcherul salvator Hercules.

Mai tarziu însă, MRCC Odesa și nava Viktor Lebedeev au transmis autorităților române un mesaj de așteptare, prin care informau că în zonă se aflau deja trei nave ucrainene și că ele preiau comanda operațiunilor de salvare a supraviețuitorilor.

Victor Lebedeev a transmis că a găsit o plută cu cinci supraviețuitori și opt morți.

Stația de coastă Odesa și nava ucraineană au cerut din nou forțelor navale române încetarea operațiunilor de căutare, inclusiv nava Histria Moon a primit în scris la bord confirmarea opririi operațiunilor de căutare și salvare, aceasta reluându-și drumul spre Portul Constanța.
 
O barcă de salvare a ajuns goală în Portul Constanța
Exact la două luni de la tragedie curenții au adus o barcă de salvare, goală, în portul Constanța, aceasta fiind identificată ca aparținând vasului scufundat.
Barca de salvare a fost găsită la 1,5 km est, de digul de larg al Portului Constanța.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii