Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:02 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Psiholog Daniela Ghițoiu, președintele Asociației TEAM „Izolarea va lăsa urme foarte adânci în multe familii și părinții vor căuta soluții de susținere a copiilor”

ro

03 Apr, 2021 00:00 5125 Marime text

Întâlnirea cu psihologul Daniela Ghițoiu, profesor de educație socială în cadrul Școlii gimnaziale nr. 18 „Jean Bart” din Constanța, nu avea cum să se reducă numai la activitățile de voluntariat ale Asociației Together Everyone Achieves More (TEAM), pe care o coordonează.
Și asta pentru că jurnalistul de învățământ a dorit să afle de la psihologul, dar și profesorul inovator cum poate fi transformat învățământul online într-unul benefic pentru elevul care nu mai ia loc în bancă, ci în scaunul de acasă. Astfel am aflat că la orele sale de educație socială elevii au toți camerele deschise, fără excepție, și participă îmbrăcați în uniformă – respectiv cămașă albă și cravată. Și asta pentru că mentorul Daniela Ghițoiu a știut să comunice atât cu elevii, dar mai ales cu părinții, pe care marea majoritate a cadrelor didactice îi cam exclud din... trinomul educației de succes.
 
  • Care a fost primul gând la momentul declarării carantinei și a izolării totale în debutul pandemiei de acum un an, știut fiind că voluntariat înseamnă foarte multe activități în aer liber?
 
Nu am știut exact cu ce ne confruntăm la acel moment. Am anulat tabăra din aprilie 2020. Privind acum în urmă, îmi dau seama că exista mai multă siguranță decât există acum.
Destul de repede, formatorii TEAM au construit primele două jocuri online: Academia Eroilor (joc părinți-copii) și Laboratorul de pe insulă (joc adresat celor mari – gimnaziu și liceu). Am început și primele cursuri TEAM online (4 ore / zi, nu 8 cum erau obișnuiți copiii) și ne-a preocupat sprijinul pe care îl putem oferi oamenilor din asociație. Am lăsat mesaje de sprijin în care am anunțat că putem să ne organizăm și cu donații de alimente/medicamente. Exact nu știam ce urmează și a existat o preocupare de susținere, solidaritate și empatie. În același timp mi-am oferit sprijinul emoțional telefonic. 
 
  • Cum au reacționat copiii văzându-se constrânși să trăiască între patru pereți?
 
Cel mai greu a fost pentru copiii care locuiesc la bloc și sunt singuri. Majoritatea părinților din asociație au un grad ridicat de conștientizare și au respectat regulile impuse de guvern. Mulți părinți s-au aplecat mai mult față de nevoile copiilor și au «scos de la naftalină» jocurile de masă.
 
  • Mi-a atras atenția un slogan cu care ați demarat seria jocurilor din 2020. „Cu ochii diferiți privim în aceeași direcție”. Care au fost reinventatorii?
 
Cele mai mari provocări ale vieții sunt când ești obligat să ieși din zona de confort, în care știi să faci lucruri și știi să funcționezi; când singura opțiune este să găsești soluții cu noile date, în dorința de a păstra dinamica asociației. Taberele din vară s-au anulat, la fel și școlile de vară și lipsa unei interacțiuni directe își făcea tot mai mult simțită prezența.
Toată luna iulie am căutat soluții și am gândit programe. Am consultat juriști din mai multe medii și mai multe colțuri ale țării, pentru a înțelege ce avem voie să facem și ce nu. DSP-ul Constanța a fost contactat, dar nu a stat la discuție cu noi. Clar avea alte linii de prioritate și am înțeles acest lucru.
Am anunțat că lunile august și septembrie vor fi cu participare directă, în aer liber, la Complexul Muzeal de Științe ale Naturii. Câte o grupă de copii, 3, 4, 5 zile, timp de 6 săptămâni, pentru ca fiecare copil care dorește, să poată participa la un program de vară. Fiecare program, în funcție de numărul de zile avea un specific. Am fost inspirați și am comandat și tricouri de pandemie, pentru programele din vara anului 2020. Vor rămâne în colecție!
În același timp, am primit sprijin constant prin oferirea de invitații în lunile iulie și august de la Aqua Magic, unde cred că am dus în jur de 950 de copii și părinți. În acest mod copiii s-au întâlnit constant și au fost prinși în programe pentru dezvoltarea inteligenței emoționale. Am reușit să organizăm trainingurile de structură, cursurile în urma cărora tinerii devin formatori și ne-am bucurat de clipe minunate. Am fost plecați în două rânduri cu cortul, câte o seară, pentru observație astronomică, ca parteneri în cadrul unui proiect european derulat de Complexul Muzeal de Științe ale Naturii Constanța. Trainerii și-au organizat o tabără de 5 zile, unde au fost dezbătute subiecte de mare actualitate, folosind sisteme internaționale de implementare.
Toamna ne-a găsit în activități directe în parteneriat cu Parohia Negru Vodă, unde am organizat mai multe tipuri de activități: meditații pentru copii, jocuri, activități de gospodărie.
Cred ca am apreciat mai mult timpul puțin în care puteam sta împreună.
 
  • I-a speriat pe părinți contextul pandemic și au renunțat să mai lase copiii la activități?
 
Mulți părinți au ales să ducă copiii la țară, la bunici, pentru a se bucura de natură. Am avut copii la activități; mai puțini decât de obicei. Dar dacă ar fi fost mai mulți, nu știu cum reușeam să ne organizăm. Cu alte cuvinte au fost doar atât cât să putem pune în practică programele gândite. Am respectat cât am putut de mult indicațiile guvernului și am avut bucuria să nu ne confruntăm cu vreo situație de transmitere a virusului în activități. Practic infectările au început la final de octombrie, început de noiembrie, la diverși membri din asociație, când noi nu mai organizam activități cu participare directă. Simt că avem întotdeauna o umbrelă care ne păzește.
 
  • Cum arată viitorul pentru TEAM?
 
Cu speranță. Datorită lipsei de dinamică și a interzicerii activităților în parcuri și în școli sunt grupuri care «au murit». Este clar, pentru mine și pentru tinerii care cred în sistem, că TEAM-ul are nevoie de reconstrucție. Așteptăm să avem voie să facem acest lucru!
În același timp cred că izolarea va lăsa urme foarte adânci în multe familii și părinții vor căuta soluții de susținere a copiilor, iar TEAM-ul va fi o soluție bună!
 
 
  • În contextul actual va ajunge să mai conteze activitatea de voluntariat tot atât de mult în economia unui dosar depus la facultate?
 
Cred că universitățile de top vor păstra ridicate standardele. Dar dincolo de adeverințele care certifică activitatea de voluntariat, beneficiile ei sunt cu mult mai mari!! Să înveți să te joci, este unul din cele mai mari beneficii. Să îți dezvolți creativitatea creând jocuri și programe, să ai un grup de prieteni elitist, să înveți cât de importantă este dezvoltarea personală și ce metode să aplici pentru a fi în fiecare zi cea mai bună versiune a ta, sunt doar câteva beneficii ale unui voluntar TEAM.
Eu personal, cred că am conștientizat mai mult ce înseamnă cu adevărat TEAM tocmai atunci când m-am confruntat cu lipsa lumii frumoase creată de acest spirit. Exact ca în învățătura populară: înțelegi cu adevărat atunci când pierzi acel beneficiu.
 
  • În final, în calitate de psiholog, v-aș ruga să-mi spuneți ce feedback primiți de la elevii obligați să învețe în sistem on-line?
 
A crescut numărul copiilor cu dificultăți emoționale, dificultăți de concentrare și de învățare. Și a crescut numărul familiilor care divorțează, ai căror copii se confruntă cu dificultăți și pierderi suplimentare. Este o perioadă deosebit de provocativă, la finalul căreia, ca după război, societatea își va «număra morții» și-și va inventaria pierderile.
Ce mă îngrijorează cel mai mult, este faptul că mulți adulți și copii nu răspund la consiliere la fel de bine ca în trecut și în cazul multora este necesar controlul psihiatric care se soldează cu tratament. M-am întrebat de ce se întâmplă acest lucru și mi-am răspuns tocmai prin lipsa de interacțiune socială. În acest moment, societatea și școala nu mai pot fi ancore naturale de susținere emoțională. Cred că efectele izolării și a școlii online vor fi resimțite de foarte mulți copii, în mod special de copiii care trăiesc drame, copiii care aveau dificultăți emoționale, copiii abandonați în fața unui ecran.
Sigur, există și multe beneficii ale intrării forțate în viața noastră a tehnologiei; probabil va începe o nouă eră a organizării.
Îmi permit în final să fac cunoscută viziunea mea de educație pentru viitor. Îi îndemn pe părinți să fie în mod special preocupați să investească în educația copiilor: minim o limbă străină de circulație internațională nivel foarte avansat, informatică, anatomie și dezvoltare personală. Tinerii care vor dezvolta astfel de competențe și abilități vor fi adaptați societății anului 2050, indiferent de meseria pe care o vor îmbrățișa.
Eu personal, ca om, am înțeles cât de important este echilibrul personal și familial în situații de criză socială, când resursa ești doar TU!
 
Citește și:

La cinci ani de la înfiinţare: Asociaţia Together Everyone Achieves More (TEAM) a reuşit să devină a doua familie pentru sute de tineri (galerie foto)
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii