Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:32 28 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu cu pilotul constănțean Alex Cascatău „Mi-ar plăcea enorm să reprezint România la cursa de 24 de ore de la Le Mans”

ro

21 Nov, 2020 00:00 6358 Marime text
  • În sezonul 2020 al GT & Prototype Challenge, unul dintre cele mai cunoscute campionate naționale din Europa, Alex a devenit campion atât la general, cât și la clasa CN.
  • În 2019, Alex Cascatău a devenit primul pilot român clasat pe podium la cursa de 24 de ore de la Zolder.
  • Momentan, pilotul constănțean locuiește la Londra, iar cel mai des se antrenează pe circuitele din Belgia și Olanda.

Pasiunea vieții sale, motorsportul, căreia i-a dedicat totul, l-a răsplătit pe Alex Cascatău și l-a urcat pe pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Iar valorosul pilot de curse din Constanța a cunoscut succesul nu numai în România, ci și în întreceri de anvergură de peste hotare.

În sezonul 2020 al GT & Prototype Challenge, unul dintre cele mai cunoscute campionate naționale din Europa, Alex a devenit campion atât la general, cât și la clasa CN, concurând alături de Alain Berg în echipa BS Racing by Baticonsult. O performanță deosebită, în Olanda, care se adaugă celei din 2019 (când Alex a devenit primul pilot român clasat pe podium la cursa de 24 de ore de la Zolder), dar și altora. Viteze amețitoare, bolizi nărăvași, piloți campioni și circuite celebre, acesta este universul lui Alex Cascatău, căruia sportivul constănțean este fericit să-i aparțină. Într-un interviu acordat ZIUA de Constanța, Alex vorbește pe larg despre mirifica lume a motorsportului.


- Cine este Alex Cascatău și cum a început aventura sa în sporturile cu motor?

- Am 28 de ani și sunt din Constanța, m-am născut și mi-am petrecut mare parte din viață aici. Deși am fost pasionat de mașini și motorsport de mic, aventura mea în sporturile cu motor a început în 2011 când, la 19 ani (o vârstă foarte înaintată pentru karting, sport care poate fi practicat chiar de la 5 ani), am decis să-mi cumpăr un kart de curse și să particip în Campionatul Național. Până în acel moment, nu luasem parte la competiții. Am concurat la ultima etapă din acel sezon, la București, după ce am reușit să strâng suficienți bani pentru a-mi achiziționa materialul de concurs.


- Cum ai ajuns ca din România să concurezi în străinătate?

- Am studiat foarte atent scena curselor de la noi, iar, la un moment dat, am decis că cea mai bună șansă pentru o eventuală carieră în motorsport este strâns legată de educație. Așa că am plecat la studii în străinătate. Acolo m-am legat de tot felul de oportunități și competiții, precum Formula Student, unde am putut acumula experiență fără a avea nevoie de buget. Am avut câteva borne importante pe drum, cum ar fi selecția de la Audi Sport TT Cup, în Germania, în 2016, dar pasul decisiv a fost în 2018, când, alături de echipa BMW Team Van der Horst, am luat parte la curse de anduranță în Belgia - la Spa și la Zolder. A fost pură coincidență, am găsit pe internet un anunț vechi de ceva ani, cum că echipa caută piloți.


- Unde locuiești în momentul de față și unde te antrenezi?

- Momentan, locuiesc la Londra. Cel mai des, mă antrenez pe circuitele din Belgia și Olanda, iar, când sunt acasă, folosesc foarte mult simulatorul, pentru a mă menține în formă.


- Cum a decurs pregătirea ta și evoluția în curse în acest an, prin prisma pandemiei de coronavirus, care a schimbat cursul vieții întregului mapamond?

- Într-un fel, pandemia ne-a oferit noi oportunități. Am avut mult mai mult timp să ne pregătim pentru debutul sezonului decât într-un an normal, așa că am încercat să compensez cu antrenamente fizice, dar și să petrec mai mult în simulator. Marea provocare a venit apoi când ne-am reîntors pe circuit, cu ocazia unui prim test de dinantea sezonului, la Zolder. Nu mai pilotasem de un an, iar pe circuit s-a simțit amorțeala cauzată de lunga pauză. Am fost totuși mai motivat ca niciodată, fiindcă BS Racing mi-a oferit sezonul acesta șansa pe care mi-am dorit-o de mult: aceea de a evolua pentru un sezon întreg, la bordul unui prototip de top.


- Ai avut o stagiune de mare succes, devenind campion (atât la general, cât și la clasa CN) în GT & Prototype Challenge. Cât de importante sunt aceste performanțe pentru tine?

- Este primul meu titlu în afara României și înseamnă foarte mult pentru mine. Mai mult decât rezultatele în sine, a fost foarte important să mă pot compara direct cu piloți care au mult mai multă experiență în campionatele europene și mondiale și să realizez că aș putea concura la un nivel și mai înalt. Pe lângă aceasta, este foarte important că am reușit să mă înțeleg foarte bine cu echipa, acest lucru ducând la un dialog direct cu partenerul principal - Baticonsult.


- Ești primul pilot român clasat pe podium la cursa de 24 de ore de la Zolder, unde ai ocupat locul trei anul trecut. Cum a decurs „colaborarea” cu bolidul Norma M20 FC, pe care l-ai condus în premieră atunci, într-o cursă de mare importanță, ținând pasul cu piloţi renumiţi pe plan internaţional?

- Sunt mult momente de genul acesta în cariera mea, când am mers la o cursă sau la un test fără absolut nicio așteptare, iar apoi am realizat că pot ține pasul cu cei mai buni, eu având parte de mult mai puțină experiență și antrenament. Cursa de 24h de ore de la Zolder, din 2019, a fost un astfel de moment, iar performanța de atunci a dus la oportunitatea pe care Alain (n.r. pilotul Alain Berg) mi-a oferit-o. Am fost coechipieri atunci, dar Alain pilota cea de-a doua mașină a echipei. A remarcat viteza mea din acel weekend și m-a contactat apoi pentru sezonul 2020. Performanțele de genul devin din ce în ce mai importante la acest nivel, unde lumea te privește și pot apărea mereu oportunități neașteptate. Prototipul Norma este absolut senzațional și se potrivește stilului meu de pilotaj, probabil mai mult decât orice altă mașină pe care am pilotat-o până acum. Cursa a fost una dificilă, după ce coechipierii mei au avut mai multe accidente și au avariat mașina destul de grav, dar nu ne-am dat bătuți și am tras cât de tare am putut. Am făcut un stint dublu (3h) pe timp de noapte, unde am reușit să nu fac greșeli și să obțin al treilea cel mai rapid tur al cursei, cu o mașină cu avarii însemnate. Cred că rămâne una dintre cele mai bune performanțele ale mele.


- Ai început testele, pe circuitul de la Barcelona, la bordul unui Ligier JS P320. Cum este acest model (cel mai popular de clasă LMP3 din întreaga lume în acest moment), față de bolizii pe care i-ai pilotat până acum?

- Este cea mai puternică mașină de curse pe care am pilotat-o până acum și aș spune că aceasta este cea mai mare diferență. Din punctul de vedere al apăsării aerodinamice și al vitezei pe viraje este foarte asemănătoare cu Norma. Trebuie să-mi adaptez puțin stilul de pilotaj, pentru a extrage maximul de performanță, și este mai dificil de pilotat din punct de vedere fizic - în cockpit este foarte cald (peste 50 de grade Celsius), iar pe pedala de frână trebuie să apeși cu o forță de peste 80kg pentru a încetini.


- Ce senzații îl încearcă pe un pilot, pe circuit, în timpul cursei, când bolidul său atinge viteze amețitoare?

- Să pilotezi o mașină de curse este o senzație covârșitoare. Deși din exterior totul pare controlat și ușor, în spatele volanului ai mereu de-a face cu factori de stres (vibrații, sunete, forțe G foarte intense), iar aceasta contribuie la o senzație violentă. Secretul constă în a fi cât mai relaxat cu putință și concentrat la ce ai de făcut. De obicei, sunt relaxat, iar, când devin prea agresiv cu mașina sau prea nervos, încerc să mă calmez la loc și să gândesc obiectiv.


- Care este cea mai importantă victorie a ta într-o cursă de până acum? A fost și vreo întrecere la care ai ratat locul întâi la mustață?

- Am ratat locul întâi la mai puțin de o secundă chiar la prima mea cursă de mașini, în Campionatul Național de Turisme în 2015. Am fost totuși foarte mulțumit de dubutul meu în acel moment, fiindcă în campionat rulau și piloți cu experiență internațională în Formule, cum ar fi Doru Sechelariu sau Matei Mihăescu. Cea mai importantă victorie cred că este cea din a doua etapă de la Assen, din acest an, când am reușit să îl depășesc pe Tim (n.r. pilotul Tim Joosen, de la Deldiche Racing) pentru victorie.


- Ce mașină conduci în afara circuitului și cum te-ai caracteriza ca șofer, pe șoselele obișnuite?

- În mod surprinzător, nu dețin o mașină proprie și nu am mai avut una de aproape doi ani, acesta fiind unul dintre sacrificiile pe care le-am făcut pentru motorsport. Ca șofer sunt prudent și îmi place să ajung comod și sigur de la A la B. După ce concurezi pe circuit, strada nu îți mai poate oferi nici măcar jumătate din adrenalina necesară, iar riscurile sunt mult prea mari pentru o „distracție” care te poate costa viața. Puțină lume realizează că, în traficul de zi cu zi, ești mult mai expus și vulnerabil decât atunci când iei viraje la peste 240k/h în curse.


- Ce planuri de viitor ai? Visezi să concurezi în Formula 1?

- Visul meu ar fi să concurez în Campionatul Mondial de Anduranță pe termen lung și în Campionatul European de Anduranță pe termen scurt. Cursa de 24 de ore de la Le Mans face parte din WEC (CM Anduranță) și rămâne cea mai mare întrecere din lume. Mi-ar plăcea enorm să reprezint România acolo, după aproape 100 de ani de absenteism. Nu visez la Formula 1, pentru a ajunge în F1 este nevoie de un parcurs total diferit de al meu, iar la vârsta actuală nu mai sunt șanse.

Credit foto: Federico Vecchio


Citește și:

Pe circuitul de la Barcelona, pilotul constănțean Alex Cascatău va testa în premieră un prototip de clasă LMP3
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii