Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
05:15 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cea mai vanduta carte poposeste la Constanta si Mangalia

ro

30 Aug, 2004 00:00 1510 Marime text

"LUCRAREA" de Cornel Constantin Ciomazga

Cartea a carei prezentare o vom face in continuare este intr-adevar o lucrare de exceptie. Autorul, Cornel Constantin Ciomazga este ziarist la origini. Probabil multi isi aduc aminte despre cazul, unic poate, al unei fete izolate de catre mama sa timp de 15 ani. A fost mediatizat de posturile de televiziune. Lumea a ramas socata de povestea fetei care si-a petrecut 15 ani din viata intr-un grajd. Ce a ramas din aceasta poveste in mintile romanilor? Probabil povestea-soc si atat. Cornel Constantin Ciomazga, care putea vedea subiectul fetei din postura de ziarist si care intelege simplitatea in exprimare a unui ziarist de stiri a trecut bariera banalului subiect de presa. Nu s-a multumit sa pastreze povestea in memorie, printre multe alte subiecte cu care un jurnalist se intalneste in viata. A trecut mai departe, a privit acest fapt socant din toate unghiurile. A filtrat povestea si a transformat-o in coloana vertebrala a unui roman atipic. El depaseste limitele vizuale si dezvaluie o lume fantastica cu personaje reale. Titlul "Lucrarea" demonstreaza aceasta trecere. Restul merita lecturat. "Lucrarea" a fost lansata de Editura "Ziua" pe 29 martie 2004 la Muzeul Taranului Roman, in prezenta unui numeros public si a multor personalitati din cultura si arta. Dupa numai trei luni de la lansare cartea a fost declarata cel mai mediatizat roman romanesc de dupa 1990. Statisticile librariilor au relevat dupa patru luni de la aparitie ca "Lucrarea" este cea mai cautata carte din ultimul deceniu si jumatate.

Curriculum Vitae

S-a nascut la 28 martie 1956 in preajma Manastirii Neamtului.A lucrat inca de foarte tanar ca muncitor, ca primitor-distribuitor, ca merceolog si ca functionar economic.A studiat regie, teatru si film, apoi, ca autodidact convins a continuat cu studii de psihologie si teologie.Este casatorit si are doi copii.A debutat sub pseudonimul Cornel Cupsa, publicand tablete satirice, eseuri si versuri in presa vremii, intre anii 1980-1990.In 1990 a fost redactor la Zig-Zag, saptamanalul cu cel mai mare impact si tiraj postrevolutionar, apoi redactor la saptamanalul Tinerama.In 1991 a devenit redactor-sef al primului post de radio particular din Romania: Fun Radio.Inre 1992 si 1996 a fost director general la Radio Tinerama.Inre 1992 si 2002 a fost director general si fondator al societatii Romanian Advertising Media.Intre 1993 si 2002 a fost presedintele Asociatiei Jurnalistilor Europeni - filiala Romania.Intre 1995 si 2002 a fost profesor la facultatea de Jurnalistica - SSI, fiind autorul cursurilor.Arta interviului si Talk-show-ul si Reportajul de la relatare la literatura.In 1997 a colaborat ca realizator de programe la TVR.A fost director media la Forumul International Adunarea regiunilor Europei - Iasi 1998.In 2000 a realizat filmul documentar Semne, vorbind pentru prima data despre moastele preotului llie Lacatusu.In 2001 a realizat primul curs de psihologie crestin-ortodoxa.Intre 1990 si 2000 a publicat editoriale, interviuri, comentarii, eseuri si reportaje la: Zig-Zag, Ziua si altele.In 1990 a realizat primul format de emisiune talk-show din Romania.A realizat peste 200 de emisiuni talk-show radiofonic cu cele mai importante personalitati ale vremii.Activitatea sa profesionala a fost rasplatita cu numeroase premii:Premiul Marconi pentru activitate publicistica,Premiul Asociatiei Jurnalistilor Europeni,Premiul Fundatiei Secolul XXI,Premiul Asociatiei 21 Decembrie,Premiul Comitetului National Roman pentru UNICEF si altele.Din 2002 s-a retras vremelnic in chiliile unor manastiri unde a realizat aceasta Lucrare."Lucrarea". O carte tulburatoare a numit-o presa.Un proiect literar realizat dupa doisprezece ani de "pregatire".Publicistul Cornel Constantin Ciomazga s-a retras din toate preocuparile lui social comunitare, s-a asezat in chiliile unor manastiri si timp de doi a scris aceasta "Lucrare".O scriere care pleaca de la niste fapte si personaje reale, alcatuita intr-o formula epica romaneasca, in cheie pildologica, pe un suport de invatatura patristica si scripturara, avand o arhitectura livresca speciala.Autorul afirma dintr-un inceput, in cuvantul sau de deschidere, ca aceasta nu este o carte. Este o tragica secventa din apatica marsaluiala in care traversam aceasta Vale a Suspinelor. Viata!Iata, cateva fapturi evadeaza din dramatica lor realitate, escaladeaza esafodajul acestei zidiri de cuvinte si, in sfarsit, iti striga ceva...Le auzi?Actiunea cartii se consuma in arealul unui sat din Romania, un sat homerian, cum il numeste unul dintre personaje. Un sat. Ca un oras, ca o tara, ca un continent. O comunitate fara comuniune. Tragismul umanitati! Culmea cu Arini, asa se numeste satul. Un loc aparent comparabil. Altfel nimic ca niciunde. Nefirescul pare inventat. O mama si-a claustrat fiica, inchizand-o 15 ani intr-un grajd! Acesta este "firul rosu" al Lucrarii. Dar scrierea contine un complex de fapte, intamplari si personaje ce par incredibile. Fara sa aiba un continut enigmistic, Lucrarea prezinta cateva existente cu adevarat impresionante: Atza Herrman, mama fetei claustrate, este victima propriilor urzeli. Ea isi inchide fiica, la inceput, doar pentru cateva zile, asa... s-o invete minte ca s-a indragostit de un tanar ortodox, ca apartinand altui cult. Conflictul este, insa, aparent religios, in esenta femeia este sub influenta fortelor demonice, posedata de diavol, si actioneaza ca atare. In casa lor se consuma o tragedie incomparabila. Scene si situatii de un dramatism feroce. Aceasta femeie care si-a dorit patimas un copil, ajunge sa-l tortureze mai apoi prin batai crunte, sa-l inchida intr-un grajd, sa-l tina in frig, sa-l infometeze si sa-l claustreze."Lagarul scroafei", cum numesc satenii casa Atzei, este aparat de ea insasi cu pusca de vanatoare si cu doi lupi siberieni semisalbateci, hraniti cu carne cruda stropita cu sange.Comunitatea a izolat, sub influenta, locul acela, de ca si cand nu i-ar fi apartinut niciodata. Cel care cunoaste tot ce se intampla dincolo de gardurile "Lagarului" este Leon, Groparul satului. Un surdo-mut care isi simuleaza handicapul, ascultand, astfel, o viata, toate neauzitele locurilor. El le cunoaste pe cele din casa Atzei, dar stie si despre cei din sat lucruri si fapte incredibile. Leon este un personaj cheie. De la el aflam cine este Chinezul, cum traieste Iohanna, dar mai cu seama tainele satului. Intr-o zi Leon isi divulga insa conditia lui cabotina si se va spovedi public, in fata comunitatii, aratandu-se lumii asa cum fusese si cum el insusi recunoaste: "deplorabil, dezolant, declasat". Se va spovedi pe sine, dar ii va spovedi si pe ceilalti. Pentru ca vorbind despre cele pe care le auzise si le stia el, vorbea in fapt despre faptele celorlalti. Aceasta este o scena ametitoare. Spoveditorul este aici un personaj colectiv. Intreaga comunitate adunata in biserica este convinsa ca traieste un miracol prin care mutul Leon vorbeste. Cu totii cad in genunchi si doar Leon ramane in picioare. Invers de cum se intampla obisnuit la spovedanie. Este astfel sugerata simbolistica spovedaniei din biserica primara. Unui om i se schimba radical infatisarea si isi traieste viata intr-un univers subpamantean. Chinezul! El are legatura cu "Livada Cheala", cu "Templul" de sub deal si cu intamplarile bizare din "Conacul Piticilor de Foc". Acesta traieste intr-un adevarat templu, sapat in coasta unui deal. Saloane luxoase, doua piane albe, carti multe si rare, totul sub o supraveghere ultraelectronizata.Chinezul este un personaj misterios, avand ca pasiune magia. De la el aflam lucruri extraordinare: o poveste de iubire speciala, o scurta istorie a francmasoneriei, cate ceva despre magie, iar in final o spectaculoasa intoarcere la credinta. Si nu oricum, ci parasindu-si "templul" pentru a se stabili intr-un schit undeva pe Valea Iordanului. Intr-o pestera tainica, in inima muntilor, trei pustnici poarta stafeta unui adanc mister, trait generatie de generatie, 642 de ani. Cum traiesc ei, cum slujesc ei, ce mananca ei si, mai ales, ce si cum gandesc ei despre lumea aceasta aflam patrunzand in tainicul lor habitat. Un alt personaj este Peter, tatal fetei claustrate. El nu rezista situatiei conflictuale creata in familia sa si evadeaza printr-un tragic simulacru. Simuleaza un suicid prin spanzurare, regizat si infaptuit impreuna cu Leon, groparul. Peter dispare 18 ani, iar cand revine gaseste o situatie si mai dramatica, si atunci recurge in mod autentic la aceeasi solutie tragica: suicidul!Stranie consonanta. Aceeasi zi, acelasi ceas. Doar criminalistul se schimbase si parca doctorul legist era altul. Altminteri, tot Leon l-a desfacut din lant si tot cu Mitu tapinarul l-a dat jos. Parea ca se filmeaza, peste timp, acelasi cadru din acelasi tragic film.Iohanna, fata claustrata, este personajul principal. Ea isi asuma dupa primii trei ani surghiunul si schimba sensul claustrarii. Refuza sa mai iasa, asteptand semnul lui Dumnezeu spre a intelege de ce a fost necesara aceasta suferinta a ei, plecand de la principiul incontestabil ca toate sunt cu voia si ingaduinta Domnului.Ea isi povesteste zilele si noptile traite in acea sumbra izolare, si tot ce spune este terifiant. Mai intai vorbeste despre primii sapte ani, despre care intelegem ca au fost ca o pregatire duhovniceasca speciala, pentru ca apoi sa se produca miraculoasa transformare.In spatiul ei claustrator se consuma momente si trairi de mare frumusete si profunde contemplatii.Ea va iesi din acel spatiu dupa 15 ani, complet diferita. Se va converti la ortodoxie, calugarindu-se in scurt timp si apoi devenind pustnica.Ce este Omul, Sufletul, Ingerul si Daimonul, ce este Akedia si Metanoia, ce este Viata si Moartea, iar peste toate ce este Mantuirea si cum se poate dobandi.Acestea sunt intrebarile la care "Lucrarea" cauta sa raspunda.In aceste vremuri impovaratoare si meandrice omul se intreaba adesea: oare ce se mai poate face? Prin factologia vietii lor pesonajele acestei carti, reale ca existenta, raspund pildologic nu numai la intrebarea "ce se mai poate face?", ci ofera si formula circumstantiala "cum se poate face" pentru ca sa iesim din cursa impasurilor.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii