Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:48 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Viceamiralul (r) cu trei stele Petre Zamfir, comandor al Ordinului Militar de România „Cea mai mare împlinire a mea este să văd că foştii mei elevi au ajuns amirali“ (galerie foto)

ro

25 Jan, 2018 00:00 4427 Marime text
De Ziua Unirii Principatelor, 24 ianuarie, viceamiralul (r) cu trei stele Petre Zamfir a primit titlul de comandor al Ordinului Militar de România. Festivitatea a fost găzduită de Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I“ Filiala Constanţa. Colonel (r) Adrian Constantin, preşedintele Ordinului Militar de România, a fost cel care i-a înmânat viceamiralului (r) Petre Zamfir distincţia onorifică.

Viaţa viceamiralului (r) Petre Zamfir este una fascinantă. A fost comandant al canonierei „Ghiculescu“, şeful staţiunii de pregătire marinărească a Şcolii Militare Superioare de Marină, comandantul navei-şcoală „Mircea“ şi şef al Catedrei de pregătire marinărească a Şcolii Militare Superioare de Marină. Ambarcat pe distrugătorul „Regina Maria“, submarinele „Delfinul“ şi „Rechinul“, a participat la toate acţiunile de luptă ale acestor nave în al Doilea Război Mondial.

În toamna acestui an, viceamiralul (r) Petre Zamfir va împlini 95 de ani. Secretul longevităţii sale îl explică prin practicarea sportului. „Timp de 20 de ani am făcut parte din lotul de iahting cu vele al Marinei Militare până când am ieşit la pensie. Aveam 57 de ani. Sunt vicecampion naţional, sunt arbitru internaţional de iahting. Acum însă fac zilnic gimnastică, câteva minute pe zi“, ne-a dezvăluit viceamiralul (r) Petre Zamfir.

Veteran de război submarinist, a participat la toate acţiunile de luptă a trei submarine în cel de-al Doilea Război Mondial. „Din momentul pensionării, am făcut parte din Uniunea Naţională a Cadrelor Militare în Rezervă, unde, timp de şapte ani, am fost prim-vicepreşedinte. Sunt veteran de război submarinist. Am făcut războiul pe două submarine. În prezent, sunt preşedintele Veteranilor de Război din Dobrogea. Anterior, timp de 12 ani, am fost prim-vicepreşedinte. Activez la Liga Navală, am fost cel care a reînfiinţat-o, am fost primul redactor-şef al revistei «Marea Noastr㻓, ne-a povestit viceamiralul.

Petre Zamfir are multe amintiri despre perioada în care a fost comandant de navă. „Când am plecat de pe navă au plâns oamenii după mine. Ştiţi de ce? Pentru că eu nu am făcut diferenţe între ofiţeri şi marinari. Pentru mine toţi au fost oameni. M-am îngrijit de viaţa oamenilor, de sănătatea şi hrana lor, de condiţiile de igienă de pe navă. Îmi amintesc cu drag de bucătarul de pe navă. I-am zis să facă alte bucate cu aceleaşi produse pe care pe primeam pentru raţie de la Armată. Am reuşit să diversific meniul oamenilor. În Italia, unde am stat cu nava nouă luni, am decis să luăm peşte în loc de carne de vită, care fierbea tare greu. Făcea bucătarul navei, un lipovean, Georgică, nişte bucate din peşte! Veneau cei din Şantierul Naval din Genova pe nava noastră, îmbiaţi de mirosul bucatelor noastre“, mai spune Petre Zamfir.

Îşi aminteşte cu mare dor de nava-şcoală „Mircea“, al cărei comandant a fost. „Am fost comandantul navei-şcoală «Mircea». Noaptea, de la ora 24.00 până la 4.00, făceam carne friptă şi pâine caldă la brutăria de pe navă şi aveam 14 oameni care erau de gardă, în timp ce pe alte nave, în acest interval de timp, comandanţii rămâneau singuri. Eu am găsit soluţia“, îşi aminteşte viceamiralul în rezervă.

A navigat cu mult curaj pe Marea Neagă, Marea Mediterană, Oceanul Atlantic. „Pe Atlantic, prin anii '65, am nimerit o furtună foarte grea. Am stat în Lisabona 14 zile în 1965 din cauza furtunii. Viaţa pe mare este foarte periculoasă. Am văzut de mai multe ori moartea cu ochii. Şi când eram pe submarin, şi când eram pe «Mircea». Am prins o furtună, când eram pe nava «Mircea», o furtună care a înecat 45 de nave. Fiecare om are un destin. Dacă ţi-e dat să mori… mori. Să vă spun următorul lucru: un coleg de-al meu, al cărui tată era general, îmi spune să vin cu el la canonieră, în loc să mă duc la submarin. Îmi spunea că vorbeşte cu tatăl lui să mă mute de la submarin la canonieră. Însă eu am rămas la submarin. Plec cu submarinul şi, când revin la Constanţa, aflu cum canoniera pe care era prietenul meu a intrat pe un baraj de mine şi a murit. Iată că el a murit primul, iar eu am terminat şi războiul. Aveam 20 de ani atunci“, ne-a mai spus Petre Zamfir.

Veteranul de război submarinist Petre Zamfir vorbeşte cu mare dragoste despre copiii săi: „Am doi copii: un băiat şi o fată. Băiatul este inginer constructor de nave şi lucrează în Constanţa, iar fata este farmacist în Bucureşti. De la băiat am două nepoate, iar de la fată am doi nepoţi. Încă nu am strănepoţi, dar s-ar putea“.

„Sunt singurul veteran de război de marină în viaţă în Constanţa şi mai sunt trei în Bucureşti. Din toată Marina Militară Română. Nimeni nu poate să dea un verdict asupra vieţii unui om. Acesta este adevărul“, a conchis viceamiralul (r) cu trei stele Petre Zamfir.

Decorat pentru curaj cu zeci de medalii şi ordine

Născut în 1923, în comuna Chioara, judeţul Ialomiţa, a absolvit Şcoala Militară de Ofiţeri de Marină în 1948, Institutul Militar de Educaţie Fizică şi Sport şi cursul „Ştiinţa conducerii învăţământului“. Petre Zamfir a fost comandant al canonierei „Ghiculescu“, şeful staţiunii de pregătire marinărească a Şcolii Militare Superioare de Marină, comandantul navei-şcoală „Mircea“ şi şef al Catedrei de pregătire marinărească a Şcolii Militare Superioare de Marină.

Petre Zamfir a fost decorat cu medalia „Scutul Crimeii“, medalia „Serviciul credincios clasa a III-a, cu spade, Virtutea militară de Război, clasa a II-a“, Ordinul „Meritul Militar“ clasele a III-a, a II-a, I, medalia „Meritul Militar“ clasa I, medalia „Eliberarea de sub jugul fascist“, medalia „30 de ani de la înfiinţarea armatei 1944-1974“, medalia „A X-a aniversare a Forţelor Armate“, Crucea comemorativă a veteranilor de război, Ordinul „Virtutea Maritimă“ în grad de cavaler şi cu emblema de onoare a Armatei Române.

Veteran de război, a fost ambarcat pe distrugătorul „Regina Maria“, submarinele „Delfinul“ şi „Rechinul“, participând la toate acţiunile de luptă ale acestor nave în al Doilea Război Mondial. A comandat canoniera „Ghiculescu“ pe timpul marşului pentru reparaţii de la Constanţa la Genova (Italia) şi retur, în anul 1950. Petre Zamfir a fost comandantul navei-şcoală „Mircea“ în marşul Constanţa - Hamburg, în anul 1965, când a fost trimisă la reparaţii capitale. Echipajul comandat de cpt. rangul II Petre Zamfir a înfruntat o furtună puternică în Golful Biscaya, acţiune evidenţiată de presa franceză din acea vreme, pentru eroismul echipajului în salvarea navei de la scufundare.

A pregătit 25 de promoţii de ofiţeri

Ulterior, a fost cadru didactic la Catedra de marinărie şi manevra navei a Academiei Navale „Mircea cel Bătrân“, a pregătit 25 de promoţii de ofiţeri, toţi dintre aceştia salutându-i cu respect şi recunoscându-i meritele de instructor şi pedagog. Din 2013, este cetăţean de onoare al Constanţei. „Cea mai mare împlinire a mea este să văd că foştii mei elevi au ajuns amirali“, a spus viceamiralul (r) ce trei stele Petre Zamfir.

Protocol între Ordinul Militar de România şi Liga Militarilor Profesionişti

Reamintim că, recent, în cadrul solemn al Muzeului Militar Naţional „Regele Ferdinand I“ Filiala Constanţa, a avut loc întâlnirea oficială dintre Ordinul Militar de România şi Liga Militarilor Profesionişti, ocazie cu care a fost semnat un protocol de colaborare. Obiectivele protocolului de colaborare vizează îmbunătăţirea calităţii vieţii militarilor şi a statutului acestora, dezvoltarea sentimentului de camaraderie, creşterea motivaţiei profesionale, organizarea şi desfăşurarea de acţiuni dedicate momentelor tradiţionale onomastice.

Despre OMR

Ordinul Militar de România, fondat în anul 2008, este membru al EUROMIL - Organizaţia Europeană a Asociaţiilor Militare, cu sediul la Bruxelles; obiectivul său fundamental este „Securitatea socială“, considerând statutul militarului o componentă a acesteia.

Ordinul Militar de România îi are alături, în cadrul Consiliului, pe comandorii Ordinului, Dinu C. Giurăscu - academician, Constantin Bălăceanu-Stolnici - academician, Răzvan Theodorescu - academician, Dan Berindei - academician, Ionel Haiduc - academician, Vasile Candea - preşedinte - Academia Oamenilor de Ştiinţă, Irinel Popescu - preşedinte - Academia de Ştiinţe Medicale, Ionel Sinescu - academician - rector Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila“, Mugur Isărescu - guvernator - Banca Naţională a României, Nicolae Văcăroiu - fost preşedinte - Curtea de Conturi a României, Alexandru Athanasiu - reprezentantul României la Consiliul Europei, Comitetul European de Drepturi Sociale, Ileana Vulpescu - scriitor, Ecaterina Andronescu - rector - Universitatea Politehnica Bucureşti, Theodor Frunzeti - rector - Universitatea Naţională de Apărare, Ilie Bădescu - director - Centrul de Cercetări Sociologice al Academiei Române, Dinu Săraru - membru corespondent - Academia Română, Dumitru Prunariu - membru de onoare al Academiei Române. Facem precizarea ca la eveniment a participat şi Liga Militarilor Profesionişti.