Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:05 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Oameni înjunghiaţi în plină stradă Pe mâinile cui lasă Primăria Constanţa siguranţa cetăţenilor şi pentru câţi bani (documente)

ro

14 Jun, 2016 00:00 7733 Marime text
 

După ce Adriana Farcaş a fost înjunghiată în urmă cu aproape trei săptămâni, seara, în plină stradă, într-o zonă care ar fi trebuit păzită şi asigurată de municipalitate, după ce în ediţia de ieri v-am prezentat răspunsurile municipalităţii şi ale Poliţiei Locale cu privire la siguranţa cetăţenilor din Constanţa, astăzi vă prezentăm, în exclusivitate, contractele pe care Primăria Constanţa le are cu diverse firme ce au ca obiect de activitate paza şi securitatea.
 
Facem menţiunea că, după cazul Adrianei Farcaş, am solicitat puncte de vedere primarului oraşului, Decebal Făgădău, şefului Direcţiei de Pază a Judeţului Constanţa, Lucian Titi Giurcă, şefului Poliţiei Locale Constanţa, Daniel Bratu, reprezentanţilor IPJ Constanţa, ai IJJ Constanţa şi ai Grupării de Jandarmi Mobile „Tomis“, însă am primit mai multe clarificări abia după ce am înaintat adrese în baza Legii 544/2001 instituţiilor enumerate mai sus. Documentele solicitate le puteţi vedea în ediţia online a cotidianului ZIUA de Constanţa, fiind vorba despre contractele încheiate cu prestatorii de servicii de pază.

De la gardienii publici, la Divizia de Pază

Astfel, vedem că un prim contract a fost încheiat de municipalitate în noiembrie 2000, cu Corpul Gardienilor Publici, devenit ulterior Divizia de Pază. Contractul prevedea că are o valabilitate de trei ani, iar la expirare se prelungeşte de plin drept în aceleaşi condiţii, din an în an.
 
Actul de acum aproape 16 ani reglementa că pentru cele 17.804 ore/lună preţul contractat a fost de 16.959 de lei vechi/oră. Adică 1,69 de lei. Doar câteva zile mai târziu, numărul de ore prestate creşte de la 17.304 la 26.706, ore care „vor fi folosite pentru apărarea ordinii şi liniştii publice în municipiul Constanţa şi pentru asigurarea pazei bunurilor publice“, după cum se arată în actul adiţional intervenit între Primărie şi Corpul Gardienilor Publici.
 
În martie 2001 are loc o nouă creştere a numărului de ore prestate - 29.974 de ore, în aprilie 2011, acestea ajung la 30.323 şi tot atunci creşte şi suma primită pentru aceste servicii, la 22.671 de lei/oră (2,26 de lei). Orele prestate cresc astfel, periodic, la fel şi suma primită, în funcţie de fluctuaţiile salariului minim pe economie.
 
În 2004 se schimbă denumirea Corpului Gardienilor Publici în Poliţia Comunitară şi tot atunci încetează acest contract. Astfel, părţile semnatare ale contractului încheiat în 2005 se schimbă, în sensul că noul prestator devine Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa. Cele 30.823 de ore pe lună urmau a fi plătite în 2006 cu 4,15 lei/oră/agent pază. În 2007, această sumă ajungea la 5 lei/oră, iar numărul de ore era de 43.662. În 2008, un agent de pază era plătit cu 6,5 lei/oră, iar în 2009, cu 7 lei/oră.
Creşterile în următorii ani sunt sensibile, astfel că, în 2015, tariful ajungea la 8,92 de lei/oră.
 
Ultimul act adiţional care a intervenit între Primăria Constanţa şi Divizia de Pază este din martie 2016, document în care se menţionează că Divizia are 36 de posturi fixe şi 53 de posturi mobile, limita de ore prestate fiind stabilită la 53.954 pe lună. Să facem deci o recapitulare: în anul 2000, paza se raporta la 17.804 ore/lună, preţul fiind de 1,69 de lei/oră, în timp ce în 2016 siguranţa înseamnă 53.954 de ore/lună, pentru un cost de 8,92 de lei/oră. E drept că inflaţia a crescut.
 
Se impune însă întrebarea: ne simţim mai în siguranţă pe străzile Constanţei în 2016 decât în anul 2000? La această întrebare ar trebui să îşi răspundă constănţenii, din banii cărora se plătesc toate aceste onorarii.

Securitatea constănţenilor, pe mâna unei firme din Techirghiol

Contractul cu Divizia de Pază/Poliţia Comunitară/Corpul Gardienilor Publici nu este însă singurul încheiat de municipalitatea constănţeană.
 
Pe 25 octombrie 2013, Primăria Constanţa a bătut palma cu firma Kokkai Comimpex SRL, cu care a încheiat contractul „Serviciul de asigurare a integrităţii bunurilor publice şi private aparţinând municipiului Constanta, în perioada 26.10.2013 - 25.10.2016“. Societatea avea să presteze aceste servicii pentru suma de 3.846.182,4 lei în aceşti trei ani. Iată ce prevede contractul 135385/25.10.2013, încheiat între Primăria Constanţa, reprezentată de primarul Radu Mazăre, şi Kokkai Comimpex SRL, din Techirghiol, reprezentată de directorul Ismail Temungin: durata acordului-cadru este de trei ani (până la 25.10.2016). Preţul serviciilor este de 3.846.182,4 lei, adică un tarif de 7,18 lei/oră.
 
Ultimul contract subsecvent intervenit între cele două părţi este datat 23.10.2015, fiind valabil până anul acesta, în octombrie. Potrivit contractului, firma Kokkai trebuia să presteze serviciul de asigurare a integrităţii bunurilor publice şi private aparţinând Primăriei municipiului Constanţa, în condiţiile convenite. Ultimul contract subsecvent, încă în vigoare, încheiat între părţi, la 23 octombrie 2015, a fost semnat de firmă şi de viceprimarul (la acea vreme) Decebal Făgădău, iar preţul convenit a fost de 1.598.112 lei fără TVA, la un tarif de 8,95 de lei/oră prestaţie. Precedentul contract subsecvent a fost încheiat în octombrie 2014, iar suma a fost de 1.389.196,8 lei fără TVA, la un tarif de 7,78 de lei/oră prestaţie, modificat ulterior printr-un act adiţional la 8,34 de lei/oră.
 
Primul contract subsecvent a fost încheiat pentru suma de 1.282.060,8 lei, iar tariful era de 7,18 lei fără TVA, crescut apoi printr-un act adiţional, la 7,78 de lei. Însumând cele trei contracte subsecvente, ca urmare a creşterii costului tarifar orar, vedem că, de fapt, acest contract a ajuns la peste 4,2 milioane de lei. Firma nu este la prima colaborare cu Primăria Constanţa, aceasta obţinând acelaşi tip de contract şi în anul 2010, valoarea de atunci fiind de 2.298.916,44 de lei.

Bani pentru firma „cumetrei“ lui Nicuşor Constantinescu, Sanda Ciocoiu

Ultimul, dar nu cel din urmă contract de pază pe care Primăria Constanţa l-a încheiat cu un privat este cel cu firma Conpress Holding, reprezentată de nimeni alta decât Sanda Ciocoiu, mama finei lui Nicuşor Constantinescu. Actul, valabil în perioada 1.12.2014 - 30.11.2017, este încă în vigoare. La fel ca şi în cazul contractului anterior, şi acesta trebuie „reînnoit“ anual cu câte un contract subsecvent. Preţul serviciilor, pentru care firma şi-a adjudecat contractul, a fost de 8.406.568,8 lei fără TVA, pentru un tarif de 7,74 de lei/ora de prestaţie, fără TVA, cu menţiunea că preţul poate fi ajustat în anumite condiţii.
 
Punctul 5,13 al acestui contract prevede că organul de pază trebuie să reţină infractorii şi să îi predea organelor de poliţie. Cel mai recent contract subsecvent a intervenit între părţi în noiembrie 2015, iar costul serviciilor contractate a fost de 3.251.119,2 lei, la un tarif de 8,98 de lei fără TVA/oră prestaţie. Cel de-al doilea contract subsecvent, încheiat în 2014, prevedea un preţ de 2.802.189,6 lei la un tarif orar de 7,74 de lei fără TVA, crescut ulterior la 8,34 de lei, şi în iulie 2015, la 8,98 de lei.

Cine a luat banii constănţenilor

Cine sunt însă cele trei entităţi beneficiare ale contractelor mai sus expuse? Mai bine spus, cine ia banii Primăriei de pe urma serviciilor de pază în municipiul Constanţa? Potrivit datelor la zi de la Registrul Comerţului, Divizia de Pază SRL, înfiinţată în 2010, având ca domeniu „activităţi de protecţie şi gardă“, este deţinută de Direcţia de Pază a Judeţului Constanţa, o societate a Consiliului Judeţean Constanţa. Cele două au, de altfel, acelaşi administrator reprezentant: Lucian Titi Giurcă.
 
Potrivit Registrului Comerţului, firma Conpress Holding SRL a fost înregistrată în anul 1994 şi are sediul social în municipiul Constanţa, strada Dragoş Vodă, avându-i ca asociaţi persoane fizice pe: Sorin Gabriel Strutinsky (24% din capitalul social), Sanda Ciocoiu (48% din capitalul social) şi defunctul Mihail Gheorghe Cârciog (28% din capitalul social). Administratorul societăţii, care se ocupă de „activităţi de protecţie şi gardă“, este Sanda Ciocoiu.
 
Conform Ordonanţei din data de 7.04.2015 emise de Ministerul Public, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, DNA - Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie, formulată în dosarul 964/P/2014, şi proceselor-verbale de aplicare a măsurii din data de 16.04.2015 şi din data de 20.04.2015, s-a dispus instituirea sechestrului asigurător asupra tuturor bunurilor mobile şi imobile deţinute de Gabriel Sorin Strutinsky. De asemenea, conform Ordonanţei şi anexelor din data de 19.02.2015 emise de Ministerul Public, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, DNA - Structura centrală, formulate în dosarul 9/P/2015, s-a dispus aplicarea sechestrului asupra părţilor sociale deţinute de Sorin Strutinsky.
 
SC Kokkai Comimpex SRL figurează la Registrul Comerţului cu un asociat unic, respectiv Cidem Apseleam, administrator fiind Ismail Oyama Erhan. Firma, înfiinţată în 1991, cu sediul la Techirghiol, se ocupă de „activităţi de protecţie şi gardă“.
 
Deşi vorbim de milioane de lei scoase din vistieria Primăriei Constanţa pentru servicii de pază, constănţenii nu se simt în siguranţă. Întrebarea pe care se impune să le-o adresăm aleşilor locali, dar şi firmelor de pază este DE CE?
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii