Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:57 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Maestrul Horaţiu Cherecheş povesteşte despre turneul de forţă din Germania, Austria şi Luxemburg „Putem spune că suntem ambasadorii artei coregrafice din România peste hotare“

ro

14 Dec, 2019 00:00 4430 Marime text

De aproape patru decenii, balerinii Teatrului de Operă şi Balet „Oleg Danovski” efectuează turnee în Germania, în perioada sărbătorilor de iarnă. De data aceasta, balerinii constănţeni s-au angajat într-un adevărat maraton de 31 de spectacole în Germania, Austria şi Luxemburg, începând cu data de 23 noiembrie.
 
Publicul din 27 de oraşe  (25 de oraşe din Germania, unul din Austria şi unul din Luxemburg) s-a bucurat şi se va bucura în continuare, până în ajun de An Nou, pe 30 decembrie, de reprezentaţiile a trei spectacole feerice: „Lacul Lebedelor”, „Crăiasa Zăpezii” şi „Frumoasa şi Bestia”.  
 
Jurnalele germane descriu spectacolul „Crăiasa Zăpezii” ca pe un mare succes şi vorbesc despre publicul care este vrăjit de magia basmului interpretată magistral de balerinii Teatrului din Constanţa.
 
Aflat încă departe de casă, regizorul artistic Horaţiu Cherecheş a găsit timp, între două spectacole, să împărtăşească publicatiei online Ballet Magazine din experienţa acestui turneu. Articolul se intitulează „Balerinii Teatrului «Oleg Danovski», ambasadori ai artei coregrafice româneşti în lumea germană” şi este semnat de Mihaela Moldoveanu.
 
Ballet Magazine: Aţi avut spectacol şi pe 1 decembrie, de Ziua Naţională. Aveţi în echipă mulţi balerini străini. Aţi sărbătorit împreună această zi?
 
Horaţiu Cherecheş: Sunt român şi cu siguranţă gândul a fost la ţara în care m-am născut şi în care îmi place să trăiesc. Și ca mine au simţit cu siguranţă şi ceilalţi români dar şi străinii pentru care România reprezintă o a doua casă. Am sărbătorit oferind spectacolul “Crăiasa Zăpezii” la Zweibruken publicului german şi mai cu seamă românilor din diaspora care ne-au onorat cu prezenţa la această reprezentaţie. La ora actuală, putem spune că suntem Ambasadorii Artei Coregrafice din România peste hotare.
 
B.M.: Veţi petrece Crăciunul în turneu, cu echipa. Cum va arăta masa de sărbătoare?
 
H.C.: Masa de Crăciun nu este sub nicio formă asemenea celei de acasă. Dar spiritul şi bucuria Naşterii Mântuitorului Hristos ne însoţesc. Și ce poate fi mai frumos decât să vezi japonezii din Companie că împărtăşesc cu noi aceeaşi bucurie. De mic am fost învăţat să nu uit datina, rădăcinile şi de unde am plecat.
 
B.M.: Pentru un artist, întâlnirea cu publicul şi aplauzele primite sunt o indicaţie a succesului. Din acest punct de vedere, care spectacol este cel mai iubit? După numărul de spectacole, am putea spune că este „Frumoasa şi Bestia“?
 
H.C.: Personal, iubesc toate spectacolele din repertoriu, nu doar cele create de mine. Atât eu, cât şi Monica (n.r. Monica Cherecheş, asistent coregrafie ) le tratăm cu aceeaşi seriozitate şi implicare. Spiritul de competiţie între dansatori, pe care l-am implementat în Companie, se reflectă în performanţa de excepţie a balerinilor în faţa publicului care-i răsplăteşte cu ovaţii şi aplauze. Frumoasa şi Bestia (24 de spectacole în acest turneu) este un titlu nou promovat de impresarul Joachim Landgraf şi probabil acesta este motivul pentru care în acest an sunt atât de multe spectacole vândute. Din punctul meu de vedere, mă bucur că este foarte apreciat de publicul din Germania, Austria şi Luxemburg. Asta înseamnă că întreaga echipă am făcut o treabă bună.
 
B.M.: De ce credeţi că are atâta succes la public această poveste?
 
H.C.: Povestea, coregrafia, muzica, tehnica impecabilă a balerinilor, implicarea staff-ului tehnic, scenografia, toate la un loc îl fac special. Pe pagina mea de Facebook puteţi urmări reacţia publicului la finalul acestui spectacol!
 
B.M.: Am citit în comunicatul de presă că primul turneu al TNOB Constanţa de acest fel a avut loc în 1980. La câte aţi participat până acum? Și din această perspectivă, cum arată azi acest turneu? Ce aţi schimbat în timp?
 
Magia basmului „Frumoasa şi bestia” uneşte tot ceea ce caută fanii baletului la o piesă bună: o poveste emoţionantă, Pas-de-Deux romantic-dinamic, scene de ansamblu uluitoare şi solouri dansate fantastic. Ca întotdeauna, Fantasio, baletul de stat român „Oleg Danovski”, nu numai că subliniază tehnica perfectă şi expresivitatea artistică, ci şi picturile scenice impresionante şi costumele somptuoase. Multă vreme, „Frumoasa şi bestia” a fost pe lista de dorinţe a baletului Fantasio. Dar numai după munca de dezvoltare consecventă a regizorului artistic Horaţiu Cherecheş(n.r.) şi a asistentului de coregrafie Monica Cherecheş(n.r.), Baletul de Stat din România are din nou un versatil corp de balet şi un ansamblu de solişti internaţionali care se ridică la înălţimea pieselor solo. Publicul este introdus într-o lume de basm cu totul specială şi trăieşte o experienţă de balet care îl uimeşte şi îl face să viseze! (Rosenheimer Journal, 2 decembrie)
 
H.C.: Primul meu turneu cu impresarul german Joachim Landgraf, alături de Compania de Balet Clasic şi Contemporan din Constanţa, creată de maestrul Oleg Danovski, l-am efectuat în 1992. De atunci până în prezent am participat an de an la acest turneu. Dacă citim cronicile spectacolelor din Germania, Compania de Balet a TNOB Constanţa este foarte apreciată la acest moment. În timp, alături de soţia mea Monica Cherecheş, directorul baletului, am schimbat în primul rând media de vârstă (acum este 23-24 de ani; am întinerit Compania), iar în al doilea rând mentalitatea – i-am responsabilizat pe fiecare în parte pentru fiecare pas pe scenă. Trebuie să remarc faptul că la ora actuală această Companie de Balet este complet nouă faţă de cea creată de maestrul Oleg Danovski.
 

„Arta nu se face cu biciul!”

 
B.M.: Din cronicile de până acum, spectacolele sunt foarte bine primite. Care este reţeta succesului?
 
H.C.: Reţeta succesului este fără doar şi poate armonia ce trebuie să existe într-o companie de balet. Fără relaţia şef/subaltern. Noi aici suntem o familie. Seriozitatea, implicarea, profesionalismul, dăruirea, pasiunea, sunt doar ingrediente ce trebuiesc şlefuite şi cizelate. Arta nu se face cu biciul. Noi lucrăm în primul rând cu sufletul artistului interpret. Probabil acesta este motivul pentru care toţi balerinii cu care creez spectacole coregrafice dansează cu plăcere oferind plăcere.
 
B.M.: Bănuiesc că e un turneu greu şi obositor. Are echipa nevoie de motivaţie în anumite momente şi dacă da, cum îi motivaţi?
 
H.C.: Este într-adevăr un turneu lung şi obositor. Cu siguranţă suntem în permanenţă alături de toţi balerinii Companiei, doar sunt familia noastră. A motiva un balerin înseamnă să oferim şansa tuturor să danseze roluri solistice sau demi-solistice. Odată cu şansa vine şi motivaţia. Toţi balerinii unei Companii trebuie trataţi la fel, fără favoritisme. Doar aşa obţinem implicare totală, tehnică şi artistică, din partea lor.
 
B.M.: Vă urăm în continuare spectacole minunate şi aplauze pe măsura talentului şi muncii depuse. Și o ultimă întrebare. Cum veţi petrece Anul Nou şi dacă aveţi vreo dorinţă specială pentru anul 2020.
 
H.C.: Pe 31 decembrie 2019 zburăm de la Frankfurt spre casă. Deci pragul dintre ani, Anul Nou, îl vom petrece ACASĂ! Pentru 2020 îmi doresc să fiu sănătos, atât eu cât şi „familia mea”. Să bucurăm publicul din România şi din străinătate cu talentul, dăruirea şi profesionalismul nostru!
 
Sărbători binecuvântate vă doresc tuturor şi un an nou plin de bucurii!
 
Sursa foto: Facebook Horațiu Cherecheș
 
Citeşte şi:
 
Turneu-maraton al balerinilor constănţeni în Germania, Austria, Luxemburg Publicul din 27 de oraşe, încântat de trei splendide poveşti coregrafice marca Horaţiu Cherecheş (galerie foto)

Maestrul Horaţiu Cherecheş, membru în consiliul editorial-artistic al primei reviste dedicate artei baletului din România

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii