Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:34 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

19 ani fără Oleg Danovski, „un fenomen al culturii adevărate“

ro

21 Oct, 2015 00:00 3741 Marime text
 

Se împlinesc 19 ani de la moartea unui maestru al baletului universal. Este vorba despre Oleg Danovski, întemeietorul şcolii româneşti de balet modern, fondatorul şi directorul primului teatru de balet din România, instituţie care astăzi îi poartă numele, şi anume Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ (TNOB) din Constanţa. A murit la data de 21 octombrie 1996.
 
Maestrul Oleg Danovski a apărut pe toate marile scene ale lumii, precum Opera din Milano sau Metropolitan New York, sub conducerea sa baletul românesc bucurându-se de o recunoaştere fără precedent peste hotare.

O viaţă dedicată baletului

Cel care avea să fie supranumit „Sfinxul Slav“ s-a născut în localitatea Vosnesensk, din Ucraina, dar avea origini germane. Tatăl său, von Hildenbrand, aparţinea unei familii de baroni aduse de Petru cel Mare din Germania. Începând cu anul 1920, Oleg Danovski a locuit la Cernăuţi. A studiat vioara timp de şapte ani, dedicându-se ulterior dansului.
 
La vârsta de 17 ani, devenea cel mai tânăr coregraf din lume. După ce a lucrat o perioadă la Teatrul Evreiesc, s-a angajat ca solist la Opera din Bucureşti, unde a montat spectacole remarcabile. Talentul său nu a rămas neobservat, fiind numit, în anul 1949, decanul Academiei de Balet.

După mai mulţi ani, s-a întâlnit, la Constanţa, cu directorul Teatrului de Revistă „Fantasio“, Aurel Manolache. Oleg Danovski l-a convins să înfiinţeze o secţie de balet intitulată „Ansamblul de balet clasic şi contemporan“, nucleul Companiei de balet de astăzi. După anul 1978, se poate afirma că Oleg Danovski şi trupa sa de la Constanţa au devenit un fenomen cultural naţional, prin prisma repertoriului vast, cu accent pe capodopere originale. 
 
La aproape două decenii de la plecarea marelui artist dintre noi, Oleg Danovski rămâne un chip învăluit în legendă. Însă nu şi pentru Doina Jela, care i-a dedicat cartea „Oleg Danovski. Omul, artistul, legenda“, rezultatul unui efort de documentare şi redactare de mai bine de şase ani. „Cartea de faţă este o încercare de a dezvălui, sub legendă, un portret şi a depăna, pe cât posibil, o viaţă“, potrivit autoarei.

Extrase din presa internaţională

Oleg Danovski a trăit în contact atent cu marii artişti de balet ai lumii, de la Alicia Alonso la Maurice Béjart, reuşind să se remarce prin talentul pus în slujba baletului. Iată o serie de extrase din presa internaţională, postate pe site-ul TNOB!
 
„Cea mai bună montare a «Mandarinului Miraculos» ce poate fi văzută are coregrafia semnată de Oleg Danovski: inteligenţă, intensă, misterioasă şi jucată cu o exemplară acurateţe tehnică. Un fenomen al culturii adevărate“ Michelangelo Zurletti, La Repubblica, 17 august 1980.
 
„Judecând după nenumăratele runde de aplauze care-au recompensat performanţa Ansamblului de Balet Fantasio din Constanţa, mai bine de-atât ar fi inimaginabil. Un lucru e cert: corpul de balet a fost adus la o ţinută atât de înaltă, încât ar putea servi ca exemplu pentru câteva ansambluri germane“ Westphalien Blatt, 21 noiembrie 1980.
 
„«Giselle», «Lacul lebedelor», «Spărgătorul de nuci» - trei spectacole de balet în versiunea unor superdansatori conduşi de un superMAG: Oleg Danovski“ (Zollern-Alb Kurier, 19 decembrie, 1983).
 
„Oleg Danovski a creat o viguroasă şi extrem de inspirată punere în scenă a etern-generoasei teme a îndrăgostiţilor din Verona. Foarte rar în secolul nostru un balet a cucerit arena internaţională aşa cum a făcut-o această versiune“ (Allgemeine Zeitung, 1 decembrie 1993).
 
Sursa foto: ler.is.edu.ro
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii