Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:02 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Europa dunăreană - Autostrada fluvială până în vest rămâne un punct central pe agenda ALDE!

ro

09 May, 2019 00:00 1644 Marime text
Autostrada oferită de Dunăre ne uneşte natural cu vestul Europei. „Pe această cale fluvială mişcarea mărfurilor este mult mai ieftină. Infrastructura portuară e relativ uşor de construit, iar impactul economic e uriaş. Investiţiile se pot face. Există strategia Dunării, proiect iniţiat de preşedintele ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu, în timpul mandatului său de prim-ministru. Este un proiect pentru care UE a alocat fonduri. Susţinem în totalitate de acord cu această idee şi este de datoria noastră să o punem în practică”, susţin candidaţii ALDE în programul pentru alegerile europarlamentare.
 
Aceştia spun că doresc transformarea Dunării într-o „autostradă fluvială” şi consideră necesară investiţia în transportul mai ieftin de mărfuri către vestul Europei. „Dunărea trebuie să fie navigabilă tot anul, iar porturile dunărene modernizate neîntârziat. 
România are datoria să valorifice potenţialul economic uriaş al Dunării. Îmbunătăţirea condiţiilor de transport pe Dunăre şi pe canalele navigabile, prin realizarea de diguri de dirijare, prin apărarea malurilor, prin execuţia pragurilor de fund şi prin dragaje de investiţii, rămâne un punct central pe agenda ALDE. 

Transportul fluvial, încă deficitar, poate funcţiona în condiţii optime şi eficiente prin continuarea cu prioritate a investiţiilor în reabilitarea şi întreţinerea şenalului navigabil (FAIRway), lucrări de dragaj (SWIM) şi prin identificarea unor soluţii tehnice pentru a facilita transportul pe sectorul fluvial; 
construirea sau modernizarea porturilor dunărene şi maritime: porturile de pe Dunărea maritimă cu importanţă pentru traficul internaţional de mărfuri, dar şi pentru anumite ramuri industriale (siderurgie), porturile cerealiere din Câmpia Română, porturile necesare zonei industriale România - Dunăre cu facilităţi pentru nevoile marilor fabrici producătoare de autoturisme şi de piese auto din regiune (Calafat este cel mai aproape de Craiova, Turnu Măgurele de Piteşti); numărul de poduri peste Dunăre este încă redus (mai ales pe graniţa româno - bulgară) ceea ce îngreunează activitatea economică, tranzitul de persoane şi de mărfuri în regiunea dunăreană. 

Odată cu construirea podului de la Calafat – Vidin, trebuie continuate investiţiile pentru îmbunătăţirea conexiunilor rutiere şi feroviare cu zona Calafat. 
Podul de la Giurgiu - Ruse trebuie modernizat, conexiunea feroviară Bucureşti - Giurgiu trebuie refăcută, iar centura rutieră Bucureşti - Sud trebuie să devină o prioritate.

Ar putea fi necesară construirea unui nou pod peste Dunăre, la Turnu Măgurele - Nicopole, adică pe traseul cel mai scurt Bucureşti - Sofia (136 km Bucureşti - Turnu Măgurele şi 216 km Nicopole - Sofia). Construirea de silozuri de mare capacitate şi a altor echipamente necesare comerţului cu cereale şi produse agricole prin porturile dunărene. 

Agricultura românească şi mai ales micii producători au dificultăţi în a avea acces la clădiri destinate stocării de produse cerealiere şi de alte produse agricole, iar astfel de silozuri ar putea avea şi funcţia de sprijin pentru aceşti întreprinzători. 
 
Amenajarea hidrotehnică a fluviului Dunărea:  Dunărea curge ca fluviu de graniţă sau ca fluviu de interior pe o lungime de 1074 km pe teritoriul României cu o cădere brută de 68 m, iar potenţialul tehnic amenajabil (estimat la nivelul anului 1982) este de 22.000 GWh 
Acest potenţial se distribuie între ariile riverane astfel: 
− România: 11.800 GWh/an; 
− Serbia: 6.400 GWh/an; 
− Bulgaria: 3.460 GWh/an; 
− Ucraina: 340 GWh/an 

Prin realizarea Sistemului Hidroenergetic şi de Navigaţie Porţile de Fier I si II s-a valorificat un potenţial de 6.400 GWh/an; amenajarea hidrotehnică a fluviului Dunărea pe sectorul aval Porţile de Fier II a făcut obiectul multor studii cu diferite variante de scheme generale şi amplasamente de noduri hidrotehnice.
 
Renaturarea Luncii Dunării poate fi o soluţie benefică datorită faptului că elimină costurile mari legate de întreţinerea digurilor, dar şi deschide oportunităţi economice generate de refacerea unor zone umede cu mare potenţial în turism, pescuit etc.
 
Dezvoltarea unui sistem integrat de intervenţie în caz de dezastru ecologic sau inundaţii este foarte important pentru apărarea vieţii şi proprietăţilor cetăţenilor care trăiesc în zona Dunării în condiţiile în care în ultimii ani au fost mai multe viituri de amploare.
 
Construirea de staţii de epurare pentru oraşele riverane cu fonduri nerambursabile, esenţial pentru refacerea faunei de-a lungul Dunării, pentru dezvoltarea turismului şi pentru atragerea de investitori.

Dezvoltarea unui sistem integrat de monitorizare hidrologică pentru asigurarea siguranţei traficului fluvial şi revigorarea Strategiei europene pentru regiunea Dunării prin crearea de sinergii între toţi actorii implicaţi şi Comisia Europeană”, se arată în programul electoral al candidaţilor ALDE pentru Parlamentul European.
 
Material comandat de ALDE, cod unic de identificare al mandatarului financiar ALDE - 41190002
 

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii