Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:51 20 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Raport de activitate RAEDPP, cu profit în creştere după plecarea lui Babuş (documente)

ro

20 Nov, 2015 00:00 2727 Marime text


După ani în care doar ni s-a promis transparentizarea activităţii administraţiei publice locale sau ni s-au oferit frânturi de transparenţă, Primăria Constanţa pare să-şi schimbe atitudinea faţă de cetăţeni. Nu se ştie dacă această „orientare spre cetăţean“ va fi permanentă sau este valabilă doar pentru perioada 2015-2016, în contextul apropierii alegerilor locale.
 
Timpul va confirma sau va infirma dacă municipalitatea constănţeană va ţine cont de cerinţele societăţii civile în ceea ce priveşte transparentizarea activităţii. Deocamdată, profităm de această deschidere şi constatăm că pe site-ul Primăriei Constanţa au început să fie postate rapoartele de activitate ale regiilor subordonate. Până în prezent, au fost postate rapoartele de activitate ale Regiei Autonome Exploatarea Domeniului Public şi Privat (RAEDPP) Constanţa, SC Ecosal SRL - fosta Regie Autonomă de Gospodărire Comunală Constanţa, Confort Urban şi Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC).

O dovadă de „exces de zel“ a venit din partea RAEDPP Constanţa, care, spre deosebire de alte regii, a publicat pe site-ul Primăriei Constanţa rapoartele de activitate din perioada 2012 - 2014, de la un an la altul numărul paginilor crescând… nu foarte mult. Regia, condusă până în toamna anului 2012 de actualul deputat PSD Radu Babuş, administrează, gestionează, întreţine şi repară fondul locativ de stat, spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, terenuri, pieţe agroalimentare, târguri, oboare, bazare, platouri, grupuri sanitare, parcuri de distracţii, plaje, parcări etc. aparţinând domeniului public şi privat al municipiului. Tot în atribuţiile RAEDPP Constanţa intră şi exploatarea eficientă a celor menţionate anterior prin închirieri, asocieri, servicii, prestaţii, precum şi înstrăinarea, în calitate de mandatar al municipiului Constanţa, a unor bunuri din domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale aflate în administrarea sa.

Direcţia Pieţe, Târguri şi Oboare - venituri în scădere

Conform Raportului de activitate al RAEDPP Constanţa pe anul 2012, „obiectivele stabilite, pe fiecare structură, au fost atinse, prestându-se un serviciu public de calitate, în condiţii de eficienţă, în limitele bugetului“. Potrivit celor raportate de Direcţia Pieţe, Târguri şi Oboare, în anul respectiv, totul a fost perfect: condiţii optime pentru comercianţi, amenajare şi întreţinere fără reproş, igienizare pe întreg sectorul pieţe şi, bineînţeles, verificare aparate de măsurat şi cântărit.
 
Conform documentului, de acest „tratament“ au avut parte pieţele Abator, Autogară Sud, Brotăcei, Griviţa, I.L. Caragiale, Km 4-5, Peşcăruş, Tic-Tac, Tomis III, Tomis Nord şi Unirii, bazarurile Eliberării, Km 4-5, Ştefăniţă Vodă, Tomis III, oboarele săptămânale de pe Aurel Vlaicu, spaţiile pentru comercializarea cărnii şi lactatelor, precum şi parcurile de distracţii - Ţara Piticilor Tăbăcărie, Ţara Piticilor şi terenul de sport de pe aleea Nalbei şi I.C. Brătianu, precum şi celelalte zone de agrement din Parcul Tăbăcărie - pista de rolleri, skateri, biciclişti etc.
 
În 2012, în cifre, realizările acestei direcţii arătau astfel: contracte de asociere - 251, venituri - 1.420.589 de lei fără TVA; contracte închiriere şi colaborare - 259, venituri - 599.962 de lei fără TVA; contractele de închiriere sezoniere au adus 45.731 de lei fără TVA, iar veniturile realizate din administrarea pieţelor au fost de 1.196.517 lei fără TVA. Direcţia s-a implicat în organizarea Orăşelului Copiilor, dar şi a unui punct de sacrificare a mieilor.
 
Un an mai târziu, aceeaşi direcţie repeta raportările din 2012, dar realizările erau diferite. Contractele de asociere s-au redus la 218, ceea ce a dus la scăderea veniturilor (1.358.023 de lei fără TVA), contractele de închiriere s-au redus cu unul, însă veniturile au crescut, ajungând la 778.369 de lei fără TVA, în timp ce din administrarea pieţelor s-au înregistrat venituri de 1.599.556 de lei fără TVA, la care s-au adăugat 399.494 de lei din penalităţi de întârziere.
 
Spre deosebire de anul precedent, în 2013, Direcţia Pieţe, Târguri şi Oboare a achiziţionat 16 tarabe noi, a reparat sau montat acoperişuri, a reparat platoul mic al Pieţei Griviţei şi a derulat o serie de lucrări de reparaţii şi igienizare în pieţe şi bazaruri.
 
Anul 2014 a adus o reducere drastică a numărului contractelor de asociere (190) şi, implicit, a veniturilor (1.255.488 de lei fără TVA), o diminuare consistentă şi a numărului contractelor de închiriere şi colaborare (249, veniturile realizate fiind de 1.096.447 de lei fără TVA), dar şi o scădere a veniturilor obţinute din administrarea pieţelor - 1.693.855 de lei, în condiţiile în care cheltuielile cu reparaţiile şi igienizarea au fost mai mici decât în anul 2013.

Venituri în creştere pentru Direcţia Administrare Imobile 

În anul 2012, în evidenţa Direcţiei Administrare Imobile din cadrul RAEDPP Constanţa erau înregistrate 3.300 de contracte de închiriere şi comodat, 544 fiind de închiriere a locuinţelor ANL şi 260 vizau locuinţele din Campusul Social „Henri Coandă“. Pe parcursul anului, au fost închiriate trei locuinţe ANL, pentru alţi 117 chiriaşi ANL s-a majorat chiria conform prevederilor legale, iar alţi 27 au încheiat contracte de vânzare-cumpărare din care RAEDPP Constanţa încasează un comision de 1% din preţul de vânzare.
 
În ceea ce priveşte fondul locativ de stat, direcţia a întocmit un contract de închiriere şi a încheiat şapte contracte de vânzare-cumpărare în baza prevederilor legislaţiei în vigoare pentru spaţii cu destinaţia locuinţe, precum şi un contract de închiriere pentru un spaţiu cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă. Suma colectată din chirii şi penalităţi pentru locuinţe a fost de 4.494.023 de lei fără TVA. Numai din închirierea terenurilor şi a garajelor, direcţia a obţinut venituri de 1.264.718 lei fără TVA, în timp ce veniturile din chiriile celor din cartierul „Henri Coandă“ au fost de 17.860 de lei fără TVA. O altă sursă de venit a fost reprezentată de comisioanele din vânzări, care s-au ridicat la 105.739 de lei fără TVA.
 
La capitolul cereri, la această direcţie au fost înregistrate peste 7.000, dintre care prin 28 se solicitau locuinţe ANL, 30 - o locuinţă din fondul de stat, iar 17 - spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă. De asemenea, pentru a-şi recupera debitele restante, rezilierea contractelor de închiriere şi evacuarea chiriaşilor, s-au întocmit în anul 2012 84 de referate de acţionare în instanţă.
 
Un an mai târziu, raportul aceleiaşi direcţii confirma că numărul spaţiilor închiriate sau date în comodat s-a redus (3.200), iar în cartierul „Henri Coandă“ numărul contractelor de închiriere a ajuns la 486. Financiar, Direcţia Administrare Imobiliară a prosperat, încasările fiind de 4.624.046 de lei fără TVA, deşi din comisioanele din vânzări a obţinut mai puţin (91.758 de lei fără TVA).
 
În 2013, direcţia a fost asaltată de cereri (9.648), dintre care 23 solicitau locuinţe ANL, 52 sperau în repartizarea unei locuinţe din fondul de stat, iar 21 doreau spaţii de închiriat. În acelaşi an, instanţa a primit 103 referate în baza cărora urmau să se rezilieze contracte sau să se recupereze sume restante.
Ultimul raport de activitate publicat (pe anul 2014) confirmă reducerea numărului contractelor de închiriere şi comodat (3.148) din care Serviciul Administrativ Henri Coandă a încheiat 84 de contracte de închiriere. Din activitatea de colectare a chiriilor şi penalităţilor s-au strâns 4.944.852 de lei fără TVA, în timp ce veniturile din comisioanele din vânzări au însumat 95.406 lei fără TVA.
 
Starea financiară precară a constănţenilor este oglindită şi de numărul foarte mare al cererilor prin care solicită o locuinţă, dar şi al referatelor întocmite pentru recuperarea unor debite sau pentru rezilierea contractelor (182). Concret, anul trecut, numărul total al cererilor înregistrate a fost de 14.723, dintre care 33 cereau locuinţe ANL, 124 - repartizarea unei locuinţe din fondul de stat şi doar 13 vizau spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă.

Cifrele spun totul

Conform situaţiilor financiare încheiate în 2012, RAEDPP a avut venituri totale de 11.011.415 lei, cheltuieli efectuate în cuantum de 10.907.392 de lei, ceea ce a permis realizarea unui profit de 104.023 de lei. Anul următor, situaţia arăta astfel: 13.697.134 de lei venituri totale, 13.429.239 de lei cheltuieli, iar profitul a fost de 267.895 de lei. O creştere a profitului a fost specificată şi în situaţia financiară a anului 2014. Balanţa RAEDPP Constanţa întocmită pe 31 decembrie 2014 arată că veniturile regiei au fost de 14.139.842 de lei, cheltuielile au ajuns la 13.809.842 de lei, ceea ce a adus un profit de 330.000 de lei.
 
Un aspect ce nu trebuie trecut cu vederea vizează veniturile RAEDPP Constanţa din subvenţiile de la bugetul local, cuantumul acestora fiind după cum urmează: 2.332.195 de lei în anul 2012; 3.012.345 de lei în anul 2013 şi 2.783.345 de lei anul trecut.

Controale peste controale

Dacă în anul 2012 angajaţii RAEDPP Constanţa au stat liniştiţi pentru că nimeni nu s-a dus în control pe acolo, un an mai târziu, controalele au curs. Întreaga activitate a regiei şi modul de gestionare a fondurilor au făcut obiectul mai multor „vizite“. Primii „oaspeţi“ au venit de la Curtea de Conturi a României, ei verificând evoluţia şi modul de administrare a patrimoniului public şi privat al municipiului. A urmat o inspecţie economică-financiară a SAF - AIF Constanţa, care a urmărit dacă a fost respectat modul de raportare a indicatorilor economico-financiari, iar două luni mai târziu, angajaţii RAEDPP Constanţa s-au trezit cu un control inopinat al DGRFP Galaţi - AIF Constanţa. Ultima „vizită“ i-a avut ca protagonişti pe cei de la Curtea de Conturi a României, care au venit să verifice dacă măsurile dispuse la finalul primului control efectuat au fost puse în aplicare şi îndeplinite. Nu în ultimul rând, în cursul aceluiaşi an, la RAEDPP Constanţa s-a efectuat şi un audit intern al activităţii regiei.
 
Nici anul trecut n-a fost mai liniştit în ceea ce priveşte controalele. În februarie şi aprilie 2014, funcţionari ai DGRFP Galaţi au efectuat două inspecţii: una generală şi cealaltă „parţială - impozit pe profit 2012 conform adresă emisă de Camera de Conturi Constanţa“. Au urmat verificările ANRMAP (Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice), pentru „contracte de lucrări la instalaţii paratrăsnet la un număr de unităţi de învăţământ“. În toamnă, funcţionarii Curţii de Conturi au revenit la RAEDPP Constanţa pentru a efectua „Auditul Performanţei privind eficacitatea serviciilor contractate pentru protecţia, paza şi monitorizarea, economicitatea şi eficienţa alocării şi utilizării fondurilor publice“.
 
După toate aceste date, angajamentul final al „raportorilor“ ne aduce aminte de epoca Ceauşescu: „RAEDPP Constanţa va întreprinde toate măsurile necesare în vederea îndeplinirii tuturor obiectivelor şi va gestiona resursele financiare astfel încât să asigure o calitate superioară a serviciilor prestate către clienţi“.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii