Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
10:47 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Întârzieri la plata salariilor, volum mare de muncă, cheltuieli suplimentare, blocaje Anul 2014, anul birocraţiei în primării

ro

15 Jan, 2014 00:00 2640 Marime text
Descentralizarea şi mai cu seamă cea financiară, aşteptată de primari nu a mai avut loc la acest început de an. Autorităţile locale nu au primit banii pe care îi aşteptau cu sufletul la gură, ci s-au confruntat încă din primele zilele ale lui 2014 cu un blocaj financiar din cauza birocraţiei impuse de Ministerul de Finanţe în privinţa plăţii salariilor. Şi aceasta pentru că Ministerul Finanţelor a modificat modul în care se întocmesc dosarele pentru plata salariilor bugetarilor, măsură care îi afectează atât pe funcţionarii publici din primării, cât şi pe profesori, care nu şi-au primit salariile la timp.
 
Să fie transparenţă!
 
Liviu Voinea, ministerul delegat pentru Buget a explicat noile reglementări în felul următor: „Trebuie să fie transparenţă şi responsabilitate în cheltuirea banului public. Dacă până acum se făcea raportarea la nivel de capitol, acum se face la nivel de obiect, la nivel de detaliu inclusiv la împărţirea banilor de salariu”.
 
„Ne confruntăm cu probleme mari”
 

Primarii constănţeni nu împărtăşesc părerea ministrului delegat pentru Buget şi afirmă că introducerea unei noi modalităţi de plată a salariilor bugetare nu era necesară.
„Ne confruntăm cu probleme mari. Am verificat astăzi (n.r. ieri) salariile de la şcoală. Dacă la 90 de salariaţi se făceau opt ordine de plată şi o filă de CEC, astăzi (n.r. ieri) s-au făcut 85 de ordine de plată şi trei file de CEC cu 11 conturi”, a explicat primarul comunei Cumpăna, ec. Mariana Gâju, afirmând că timpul de lucru pentru plata salariilor s-a mărit de la două la şapte zile. Şefa autorităţii locale a explicat că din cauza noilor modificări sunt întârzieri la plata salariilor, care de obicei se onorau în perioada 10-12 ianuarie, afirmând că este prima dată când se întârzie cu salariile din cauza documentelor. „Întârzierea aceasta a plăţii salariilor a atras după sine mari nemulţumiri în rândul funcţionarilor publici. Cei cu datorii la bănici nu au avut bani de rate şi trebuie să plătească acum penalităţi”, a mai spus ec. Mariana Gâju. Şefa autorităţii locale a declarat că nu era cazul să fie făcută o astfel de birocratizare care obligă primăriile la cheltuieli suplimentare pentru tipizate şi la un volum mai mare de muncă, susţinând că verificarea respectării legii putea fi asigurată de organele de control ale statului. „Ceea ce este mai grav este că nimeni nu a făcut o instruire a personalului cu privire la modificările care au apărut”, a mai afirmat primarul ec. Mariana Gâju.
La Crucea s-a întârziat cu o zi plata salariilor, a precizat primarul Gheorghe Frigioi. „Depinde de felul în care s-a organizat fiecare, de felul în care a reacţionat şi şi-a pregătit oamenii şi dacă oamenii au fost receptivi, mă refer, în special la şefii contabili. Este într-adevăr mult mai multă birocraţie, care este neavenită. Nu facem nimic, nu facem descentralizare, nu facem eliminarea birocraţiei, facem ce am spus dintotdeauna - tot pe loc, pe loc, pe loc”, a precizat şeful autorităţii locale. Primarul Gheorghe Frigioi este de părere că pentru a se evita întârzierea la plata salariilor era necesară „o perioadă îndelungată de timp pentru instruirea tuturor persoanelor care ocupă funcţii de conducere, în special în serviciul financiar-contabil”. Ţinând seama de cele întâmplate, şeful autorităţii locale a tras şi o concluzie. „Pe măsură ce se zice că se elimină birocraţia creşte numărul topurilor de hârtie folosite!”, a spus aceasta.
 
„În loc să mergem cu zece ordine de plată, mergem cu 40!”
 

Referitor la blocajul creat, primarul comunei Pecineaga, Lili Pîslaru, a afirmat: „În loc să mergem cu zece ordine de plată, mergem cu 40! Se munceşte mai mult decât până acum, dar scopul final este acelaşi. Nu era deloc necesară modificarea pentru că în final efectele sunt aceleaşi. Este vorba de un volum mai mare de muncă cu acelaşi efect!”. Şeful comunei Pecineaga nu îşi explică cum se ajunge la adoptarea unor astfel de reglementări. „Nu pot să-mi explic ce este în mintea celor care fac modificări în stilul acesta. Noi ne gândeam că vezi, Doamne, democraţie, se simplifică lucrurile, apare sistemul electronic, nu mai facem atâtea mişcări, dar până la urmă tot hârtia este cea care circulă”, a declarat primarul Lili Pîslaru.
 
Simplificarea procesului administrativ, doar un vis
 
La Peştera profesorii au primit salariile cu o săptămână întârziere. „Suntem în data de 14 ianuarie şi am reuşit să dăm salariile profesorilor abia ieri (n.r. luni), când data de salarii este 7-8 ale lunii, maxim 9”, a explicat primarul Valentin Vrabie. Potrivit şefului autorităţii locale cea mai gravă problemă este cea a blocajului instituit de Ministerul de Finanţe, ce pune piedici funcţionării întregii comunităţi. „Ceva fiecare Guvern trebuia să facă! Dacă acest Guvern ceva bun nu a putut să facă, măcar să facă ceva rău, că trebuie şi el să iasă în evidenţă cumva. Doar de asta sunt în stare, să ne pună bariere în calea desfăşurării actului administrativ. În loc să simplificăm procesul administrativ, în loc să simplificăm anumite proceduri, ca şi timp întocmirea documentelor să fie minimă în aşa fel încât cetăţeanul să beneficieze instantaneu de ce are nevoie, totul s-a schimbat la 180 de grade. Vă dau doar un exemplu. Când am construit şcoala de la Peştera, realizarea proiectului şi obţinerea avizelor necesare au durat un an şi jumătate, iar construirea efectivă un an. În felul aceasta nu o să apucăm noi să le lăsăm copiilor noştri o societate aşa cum ne dorim”, a menţionat primarul comunei Peştera.
Atât şeful de la Peştera, cât şi ceilalţi primari aşteptau de la Guvern în 2014 simplificarea lucrurilor sinonimă cu descentralizarea, din păcate, se dovedeşte că simplificarea este, tot mai des, o multiplicare...
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii