Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:06 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cum funcţionează regula de „1 la 1” instituită de Guvernul Ponta Primăriile fie rămân cu posturile blocate, fie fac reduceri de personal (document)

ro

10 Jul, 2013 00:00 2930 Marime text
Mult trâmbiţa Ordonanţă 77/2013, aprobată de Guvernul Ponta, care instituie regula de „1 la 1”, înlocuind-o pe cea de „1 la 7” (o angajare la 7 posturi vacante) nu rezolvă problema angajărilor în administraţia publică locală.

Sunt permise noi recrutări de personal doar în cazul primăriilor care respectă normativele de încadrare a personalului aprobate de Ordonanţa de Urgenţă. În schimb, autorităţile locale care au angajaţi funcţionari publici peste normativ rămân în continuare cu posturile blocate, susţin primarii. Astfel că, pentru a putea fi instituită regula de „1 la 1” (o angajare la un post vacant), la Albeşti se pune problema reducerii numărului de personal. Şi la Cumpăna, actul normativ nu ajută cu nimic, iar posturile rămân în continuare blocate.

Primăriile de comune, discriminate

O problemă, pe care nu o rezolvă nici această ordonanţă, este cea a discriminării comunelor, în sensul că unităţile administrativ-teritoriale din mediul rural au dreptul la mai puţini funcţionari publici decât oraşele cu acelaşi număr de locuitori ca al lor. Iată şi un exemplu: o comună cu 10.000 de locuitori (precum este comuna Cumpăna din judeţul Constanţa care numără 12.333 de cetăţeni) are dreptul la 22 funcţionari, în timp ce un oraş cu 10.000 de locuitori (precum este oraşul Murfatlar cu 10.216 de oameni) poate angaja 35 de funcţionari publici, se arată în Anexa 1 a Ordonanţei de Urgenţă. O inechitate ce nu ar trebui să mai existe, potrivit Marianei Gâju, primarul comunei Cumpăna şi, în acelaşi timp, preşedintele Filialei Constanţa a Asociaţiei Comunelor din România. „Trebuie îndepărtate barierele dintre comune, oraşe şi municipii, iar repartizarea numărului de funcţionari trebuie să se facă în funcţie de numărul de locuitori”, a precizat, ieri, Mariana Gâju.

Mariana Gâju: „Rămânem la acelaşi nivel”

Primarul comunei Cumpăna, ec. Mariana Gâju, a precizat că ordonanţa „nici nu ajută, nici nu strică”. „Rămânem la acelaşi nivel”, a completat şefa autorităţii locale, adică cu 55 de funcţionari publici. Însă, pentru că Primăria comunei Cumpăna depăşeşte numărul de 22 posturi ce-i revin potrivit Ordonanţei, în momentul în care îi va pleca un funcţionar nu va putea angaja altul în loc. Aşadar, şefa autorităţii locale susţine că posturile rămân în continuare blocate la Cumpăna. Cerinţa este aceeaşi pentru toate autorităţile locale, şi anume, să respecte normativele de încadrare a funcţionarilor publici prevăzute de ordonanţă, altfel nu vor putea angaja un om atunci când se declară vacant un post.
Potrivit ordonanţei, comunele cu până în 1.500 de locuitori pot angaja 9 funcţionari, cu 1.501 - 3.000 de locuitori, 11 funcţionari, cu 3.001 - 5.000 de locuitori, 15 funcţionari, cu 5.001 - 10.000 de locuitori, 17 funcţionari, cu 10.001 - 20.000 de locuitori, 22 de funcţionari. Oraşele cu 1.501 - 3.000 de locuitori au dreptul la 22 de funcţionari, cu 3.001 - 5.000 de locuitori la 24 de funcţionari, cu 5.001 - 10.000 de locuitori la 30 de funcţionari, cu 10.001 - 20.000 la 35 de funcţionari, cu 20.001 - 50.000 la 50 de funcţionari. În cazul municipiilor, la 10.001 - 20.000 de locuitori pot fi încadraţi 50 de funcţionari, la 20.001 - 50.000 de locuitori, 70 de funcţionari, la 50.001 - 100.000 de locuitori, 150 de funcţionari, la 100.001 - 200.000 de locuitori, 200 de funcţionari, la 200.001 - 400.000 de locuitori, 350 de funcţionari, la cel puţin 500.000 de locuitori, 250 de funcţionari, la cel puţin 500.001 de locuitori, 400 de funcţionari.  

La Crucea se deblochează angajările

Şefii autorităţilor locale percep diferit acest act normativ, în funcţie de situaţia prezentă în fiecare dintre primării. Primarul comunei Crucea, Gheorghe Frigioi, afirmă că această ordonanţă îi dă posibilitatea să deblocheze patru posturi, care de câţiva ani îi creau probleme. Este vorba despre posturile de şofer pe autospeciala de pompieri, femeie de serviciu, secretar şi arhitect-şef. Atribuţiile şoferului pe autospecială, a secretarului şi a arhitectului-şef erau prestate, prin cumul de funcţii, de alţi angajaţi din Primăria comunei Crucea, în timp ce omul de serviciu de la şcoală asigura curăţenia şi în sediul autorităţii locale. Primăria Crucea nu va mai trebui să apeleze la astfel de artificii, determinate de regula impusă de Guvernul Boc potrivit căreia la şapte salariaţi plecaţi se putea angaja unul. Gheorghe Frigioi a explicat că până mâine, 11 iulie, va trebui să ducă la Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici noua organigrama cu cele patru posturi incluse. „În momentul în care vom primi avizul de la Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici vom putea organiza concursurile de ocupare şi de numire”, a precizat, ieri, primarul comunei Crucea, care a explicat că din punctul lui de vedere „este un lucru bun că se pot face angajări”. 

La Albeşti ar trebui să plece din salariaţi

Reprezentanţii Primăriei comunei Albeşti sunt programaţi să se prezinte astăzi la Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pentru a lăsa noua organigramă. Primarul comunei Albeşti, Gheorghe Moldovan, susţine că cei doi şoferi de pe microbuzele şcolare, dar şi angajaţii de la Asistenţa Socială nu încap în organigramă, în condiţiile în care Primăria trebuie să se încadreze în norma de 15 salariaţi. „Sperăm ca mâine (n.r. astăzi) să găsim o soluţie în cazul celor doi şoferi şi a personalului de la Compartimentul de Asistenţă Socială. Şoferii ar putea fi preluaţi de Ministerul Educaţiei”, a menţionat primarul Gheorghe Moldovan. Acesta a precizat că dacă în organigrama Primăriei Albeşti vor rămâne şoferii de pe microbuze şi angajaţii de la Asistenţă Socială, nu se vor mai putea face angajări în momentul în care va pleca un funcţionar public, întrucât primăria va avea peste 15 funcţionari publici, limita de personal prevăzută de Ordonanţa 77/2013 pentru Primăria comunei Albeşti.

Primăria Amzacea ar mai vrea aprobate două posturi

Primarul comunei Amzacea, Constantin Radu, declară că „ordonanţa nu-l afectează”. „Suntem post pe post şi ne încadrăm în limita prevăzută de ordonanţă”, a mărturisit primarul Constantin Radu. Totuşi şeful autorităţii locale a afirmat că ar mai fi avut nevoie de un salariat la Gospodăria Comunală şi de un angajat la Compartimentul Audit Intern. „Vom vedea dacă îi putem angaja pe cei doi. Dacă nu va fi posibil acest lucru, suntem mulţumiţi şi de actuala formulă. Este bine totuşi că nu mai există acea regulă de «1 la 7»”, a subliniat primarul Constantin Radu.

Concluzia este următoarea: primăriile care au angajaţi cu mult peste normativul de încadrare, precum este cazul comunei Cumpăna, nu vor putea să facă angajări dacă le pleacă 6-7 salariaţi. În aceste condiţii, putem spune, fără să greşim, că regula instituită de Guvernul Boc de „1 la 7” era mult mai generoasă decât cea de „1 la 1” promovată de Guvernul Ponta.
Cum spuneam, angajări pot face doar primăriile care respectă normativele restrictive de încadrare a personalului aprobate de Ordonanţa de Urgenţă, celelalte autorităţi locale rămân cu posturile blocate şi fără posibilitatea de a mai face noi angajări.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii