Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:25 23 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

"Servesc marina, servesc patria!" 3 Iulie 1954- Nava Școală Mircea pornește în marș de instrucție

ro

03 Jul, 2020 00:00 2710 Marime text
  • Se împlinesc 66 de ani de când Nava Școală Mircea pornește în marș de instrucție.
  • Nava școală Mircea este un velier clasa A tip bark , cu trei arbori, înaltă de 44 de metri, cu 23 de vele ce însumează o suprafață velica totală de 1.750 m2.
  • Certificatul de naștere al noii nave-școală s-a semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, același an, a fost lansată la apa și botezată cu numele Mircea
 
Construită în perioada 1938-1939 la Șantierul Naval "Blohm und Woss" din Hamburg, Germania, Mircea este cea de-a patra nava din seria de cinci de același tip construite în același șantier, fiind sora cu "Eagle" (ex. Horst Wessel) - SUA, "Gorch Foch I" (ex. Tovarisch, ex. Gorch Foch - nava muzeu) - Germania, "Gorch Foch II" - Germania, "Sagres" (ex. Albert Leo Schlageter) - Portugalia.
 
Nava școală Mircea este un velier clasa A tip bark , cu trei arbori, înaltă de 44 de metri, cu 23 de vele ce însumează o suprafață velica totală de 1.750 m2.
 
Certificatul de naștere al noii nave-școală s-a semnat la 26 ianuarie 1938, iar la 22 septembrie, același an, a fost lansată la apa și botezată cu numele Mircea, alegere justificată de bogata tradiție și renumele predecesorului său.

Numele navei provine de la vestitul voievod Mircea cel Bătrân ce a cârmuit Țara Românescă între anii 1386 și 1418, sub a cărui domnie navigația autohtonă și comerțul efectuat pe mare au cunoscut o mare dezvoltare, vasele românești navigând, încă de pe atunci, nu numai în Marea Neagră, ci și în Marea Egee și Marea Mediterană, fapt care i-a adus numele de "Domn până la Marea cea mare". Nava are în prova, sub bompres, un galion, reprezentându-l pe domnitor îmbrăcat cu bluza albastră, mantie roșie și purtând pe cap coroana, simbol al domniei.
 
 
La 27 aprilie 1939 a avut loc ceremonia ridicării pavilionului național, iar pe data de 1 mai 1939, Mircea, o navă cu caracteristici superioare, ce asigură condiții de navigație și viața la bord mult îmbunătățite, a intrat în serviciul Marinei Militare.

Mircea a intrat în portul Constanța pe data de 17 mai 1939, fiind salutat de oficialități, de tinerii elevi ai Școlii Navale, de navele aflate în port, între care și vechiul bric adus de la Galați pentru a preda ștafeta pregătirii marinărești noii nave.

 La 3 iulie 1939, Mircea pleacă în marșul de instrucție în Marea Mediterană unde face escale în porturile Palermo, Toulon, Palma, Gibraltar, Alger și Alexandria.
 
Ultima escală a marșului, ce cuprindea vizite în Siria, Cipru și Insulele Grecesti, a fost anulată odată cu atacul german asupra Poloniei. Astfel, pe data de 3 septembrie 1939, Mircea intră în portul Constanța și acostează în dana militară.

Declanșarea celui de-al Doilea Război Mondial avea să însemne, pentru nava-școală Mircea, începutul unei lungi perioade, de peste 25 de ani, în care nu a mai executat marșuri de practică de lunga durată și de reprezentare a Marinei Militare și a României în afara Mării Negre.Conducerea Marinei Militare a decis, pentru siguranță, ca Mircea să fie dus, la 19 februarie 1941, la Brăila, pe brațul Arapu. Aici a staționat până în vara anului 1944, continuând însă să fie utilizat ca nava-școală.

La începutul lunii septembrie 1944, nava-școală Mircea și alte nave românești au fost preluate de sovietici sub forma de captură și încadrate în flota proprie din Marea Neagră.
 
 
În urma repetatelor intervenții ale autorităților române, oficialitățile sovietice au decis ca nava-școală să fie retrocedată României. Astfel, doi ani mai târziu, la 27 mai 1946, s-a desfășurat în portul Constanța festivitatea de preluare a navei-școală Mircea de la echipajul sovietic și reîncadrarea ei în Marina Română.

La ceremonialul retrocedarii au participat din partea României, Regele Mihai I, membri ai guvernului, reprezentanti ai armatei Și Marinei Militare, ofițeri superiori sovietici precum și un numeros public, scrie anmb.ro.

 Între anii 1946 si 1947, nava a beneficiat de unele lucrări de reparații, cu preponderență la arboradă. Marșurile de instrucție s-au reluat în anul 1947, prin voiaje scurte în Marea Neagră. În luna septembrie 1948, cu ocazia unei ieșieri pe mare, Mircea a fost surprins de o furtună de gradul 8, fiind nevoit să țină la capă trei zile și trei  nopți, însă pregătirea temeinică și curajul marinarilor au fost factorii hotărâtori ai readucerii navei în portul Constanța.
 
Nava și echipajul au mai înfruntat între anii 1951 și 1953 câteva furtuni puternice.

Mircea executa marșuri de instrucție de-a lungul litoralului românesc al Mării Negre, până în anul 1959, când s-a pus problema reducerii fortelor armate și, implicit, a unui număr de nave. Mircea a fost inclus în categoria celor ce trebuiau dezafectate.
 
La intervenția unor cadre responsabile din Marina Militară, nava este salvată, prin încadrare într-o altă unitate, și transformată în nava-baza a Divizionului 129 Nave Auxiliare din Mangalia.

 În anul 1963, în urma unor reglementări favorabile dintre guvernul român și cel american, pe adresa conducerii statului a venit o invitație pentru Mircea din partea Președintelui Statelor Unite ale Americii, John Fitzgerald Kennedy, de a vizita porturi americane și de a participa la o serie de festivități.

Invitația, deși nu a fost onorată, a atras totuși atenția Primului Secretar al Partidului Comunist Român, Gheorghe Gheorghiu-Dej. Un an mai târziu, în 1964, Comandantul Marinei Militare, Viceamiralul Martes Grigore, a avut o idee salutară și a ordonat ca Mircea să fie încadrat în dispozitivul navelor militare participante la festivitățile ocazionate de Ziua Marinei Române. Cu această ocazie, s-a hotarat ca Mircea sa fie reparat si modernizat, pentru a-și relua locul său unic de nava-școală și de reprezentare.

După analizarea posibilităților de a efectua reparația capitală și modernizarea de care Mircea avea nevoie, la nivelul Comandamentului Marinei Militare și Ministerul Fortelor Armate s-a apreciat ca cea mai bună soluție este contactarea șantierului constructor "Blohm und Woss" din Hamburg, pentru ca împreună cu specialistii germani sa se faca o analiza si o evaluare a starii velierului si a lucrarilor ce trebuiau efectuate.
 

În luna octombrie 1964, Mircea a fost adus de la Mangalia în portul Constanța, unde tehnicienii germani împreună cu ofițerii din compartimentul Tehnic al Marinei Militare au inspectat nava, au întocmit lista lucrărilor și devizul estimativ. Până la perfectarea actelor și semnarea contractului, Comandamentul Marinei Militare a hotărât ambarcarea pe Mircea a unui echipaj restrâns pentru pregătirea navei în vederea executării marșului la Hamburg. Au fost pregătite, de asemenea, cele două remorchere, RM 101, NS 116, destinate misiunii de remorcaj.

De comun acord cu Ministerul Transporturilor, atât Mircea, cât și cele doua remorchere au navigat sub egida Navrom-ului. Remorcherele au fost inscrise in Registrul naval sub numele Viteazul, RM 101 si Voinicul, NS 116, au fost repiturate, iar pe coșuri a fost aplicata sigla Navrom. Funcțiile pe care echipajele au fost încadrate erau identice cu cele din Marina Comercială Română. O asemenea decizie a fost luată pentru a se evita formațitătile și complicațiile ce puteau apărea dacă navigau ca nave militare.

Plecarea s-a făcut pe data de 12 octombrie 1965, destul de târziu, într-o perioadă când furtunile sunt frecvente în Marea Neagră, Marea Mediterana și, în special, în Oceanul Atlantic. Aceasta realitate a creat destule griji comandanților și echipajelor celor trei nave.

 Din cauza timpului nefavorabil, convoiul rămâne la adapost la Canakkle în Turcia, in portul La Valletta din Malta si in Gibraltar de unde, la 7 noiembrie 1965, porneste  in confruntarea cu Oceanul Atlantic.

Dupa câteva zile de marș, timpul nefavorabil obliga convoiul să intre pe râul Tejo, in portul Lisabona din Portugalia. Pe data de 22 noiembrie, se ia hotărârea continuarii marșului. După mai bine de o lună de la plecarea din portul Constanta, convoiul reușise să parcurgă numai jumătate din drum. Astfel, pe 24 noiembrie 1965 pe un ocean liniștit și cer senin, a început traversarea Golfului Biscaya. Pentru Mircea și echipajul sau începeau momente dramatice.
 
În dimineața zilei de 25 noiembrie, vantul se intareste, incepe sa ploua, iar nava ia benzi de 35 grade in ambele borduri. Dupa ora 08.00 s-au rupt scotele ghiului care a căzut  pe punte și a rupt balustrada pe o lungime de șase metri. Viteazul reduce remorca, iar Mircea este tras numai de Voinicul pe un ocean cu o furtună de gradul opt.

Pe data de 26 noiembrie, furtuna devine deosebit de puternică și, cu toate că ambele remorchere trag cu toată forța, Mircea rămâne nemiscat. Convoiul este împins la circa 300-400 m de marea geamandura ce semnala limita maximă de apropiere de bancul de stanci de la Chausse de Sein.

 Din cauza valurilor puternice și a vântului, care depășea 120 Km/s, remorca s-a rupt, iar Mircea, fără propulsie, rămâne singur in infern. Voinicul a mai incercat sa ia o remorca, dar a fost imposibil. Cele două remorchere sunt luate de uragan și duse departe în larg.

Între anii 1977 si 1994, nava-școală Mircea executa marșuri în Marea Neagră și Marea Mediterană, conform planurilor de instruire practică a studenților, dar și de reprezentare. În toată această perioadă, nava a fost foarte bine intreținută de un echipaj de excepție care, prin competență și devotament, a purtat pavilionul românesc pe marile și oceanele lumii.
 
 
 

 
Astfel, în anul 1979, velierul românesc a executat un marș în Marea Mediterană și Oceanul Atlantic, cu escale în porturile: Istanbul, Livorno, Pireu; in 1980 a executat un mars in Marea Mediterana, cu escale în porturile: Toulon, Barcelona, La Valletta. În anii 1986, 1987,1988, 1989, 1990, 1993, 1994, 2003, NS Mircea a executat marșuri în Marea Neagră, făcând escale în porturile: Varna, Istanbul, Sevastopol, Odessa, Burgas, Suhumi, Novorossisk.

Timpul își pune însă amprenta și nava are nevoie de reparații capitale, motiv pentru care între 31 iulie și 6 august 1994, Mircea execută ultimul marș de instrucție in Marea Neagră, inainte de intrarea in santier. Astfel, la 4 octombrie 1994, Mircea a pornit spre Șantierul Naval Brăila pentru modernizare. Lucrările au fost de calitate, dar s-au desfășurat pe o perioadă îndelungatș.
 
În perioada 29 iulie - 10 august 2003, Mircea executa marșul de instructie în Marea Neagră și Marea Marmara, unde vizitează Academia Navală a Turciei din Tuzla.
 
Marșul executat în anul 2004, între 19 aprilie si 26 septembrie rămâne însă memorabil. Invitația primită încă din cursul anului 2002 din partea senatorului Edward Kennedy a făcut posibil ca Mircea sa participe la competitia nautica "Tall Ships Challenge 2004", organizată de International Sail Training Asociations (I.S.T.A.) si American Sail Training Asociation (A.S.T.A.) pe coasta de est a Statelor Unite ale Americii și Canadei. Timp de 160 de zile, cei 190 de membri ai echipajului au parcurs 15.000 de mile marine și au reprezentat România în 13 porturi - Cagliari, Las Palmas, Hamilton, Charleston, Baltimore, New Port, New London, Halifax, Arichat, Sydney, Brest, Cadiz, La Valleta. Raportat la marșul din anul 1976, acest marș a fost mai scurt cu 20 de zile.

În anul urmator, se primesc în continuare numeroase invitații de participare a navei la festivități ocazionate de evenimente ale unor state. Dorind să răspunda la cât mai multe solicitări, în anul 2005 au fost efectuate două mărsuri. În perioada 21 aprilie și 6 mai 2005, Mircea a participat pe coasta de vest a Turciei la Festivalul Maritim Internațional din portul Marmaris, primul de acest fel organizat în Turcia. Pe data de 9 iunie 2005  pleaca într-un marș de instrucție și reprezentare în Marea Mediterana, Oceanul Atlantic și Marea Nordului.
 
 Cu această ocazie, participă la festivitățile din Zeebrugge, prilejuite de cea de-a 175-a aniversare a Regatului Belgiei, în portul Cherbourg, la festivitățile prilejuite de Ziua Naționala a Frantei, de unde porneste in cursa marilor veliere "Tall Ships Race 2005", în Germania în portul Bremerhaven, la festivalul "Sail Bremerhaven 2005" si in Olanda, la festivalul "Sail Amsterdam 2005". După ce parcurge 8876 de mile marine, pe data de 20 septembrie 2005 revine la Constanța. Pe timpul celor 11 escale în porturile - Palermo, Lisabona, Brugge, Cherbourg, Middlesbrough, New Castle, Fredrikstad, Bremerhaven, Amsterdam, Cartagena, Bizerte, nava-școală Mircea a primit la bord peste 39.000 de vizitatori.
 
 În anul 2007, este efectuat cel de-al 34-lea mars de instrucție al navei in apele internaționale, desfășurat în perioada 19 iunie – 10 august, în Marea Mediterană. Mircea participa la Competiția Nautică Internațională - "Tall Ships Race Mediterranea 2007" - organizată de Sail Training International. Cu aceasta ocazie, se viziteaza porturile – Pireu (Grecia), Alicante și Barcelona (Spania), Toulon (Franta) și Genova (Italia). Alături de studenții români, la bord au fost ambarcați cadeți din Franța, Germania, Olanda, Danemarca, Turcia, Ucraina și Croația, pentru instruire în cadrul programului de colaborări internaționale ale Academiei Navale "Mircea cel Bătrân" cu instituții similare de învățământ superior.
 
Anul 2009 a fost  pentru nava școală Mircea unul foarte important. Pe data de 17 mai, Mircea  a sărbătorit 70 de ani de existență, ani ce îi poartă cu demnitate și noblețe, fiind într-o stare tehnică și de întreținere de excepție, fapt confirmat prin efectuarea periplului nautic, în perioada 12 aprilie – 01 septembrie 2009, un marș de instrucție în Marea Neagra, Marea Mediterana și Oceanul Atlantic, cu escale în porturile Catania (Sicilia-Italia), Cadiz (Spania), Tenerife (Insulele Canare - Spania), Hamilton (Insulele Bermude), Charleston (South Carolina – S.U.A), Boston (Mariland – S.U.A.), Ponta Delgada (Insulele Azore - Portugalia) si Mellila. Cu această ocazie, nava școală Mircea a participat la Regata  "Tall Ships Challenge 2009" și la Festivalul Sail Boston.
 
Cei peste 70 de ani reprezintă ani în care promoții de marinari români și-au făcut ucenicia pe Mircea, s-au identificat mandri cu nava școală, făcând ca marina românească să aibă distincție printre celelalte tipuri de arme.
La bordul navei s-au pregătit marinari destoinici, profesioniști pe drumul făra pulbere, înfruntând capriciile marii. Echipajul și cadetii, ce s-au instruit pe Mircea, au privit de fiecare data cu emoție și mândrie steagul scump al patriei fluturand în înalturi.

 Nimeni nu se îndoiește ca Mircea este un real ambasador al Forțelor Navale si al poporului roman in lume. Mircea nu este doar o școala a cunoștintelor  marinărești, ci si un bastion al calirii caracterelor, al încrederii și solidărității celor ce l-au servit de-a lungul celor 70 de ani.
 
"Servesc marina, servesc patria!" este gândul unanim al echipajului, al cadeților ce deprind practic tainele marinaresti. Departe de țară, de casă și de cei dragi, toți au găsit în Mircea marea familie, la bine și la greu, acționând cu solidaritate și profund atașament. Numai așa au putut, de fiecare dată, să depășesca momentele de teamă, nerăbdare, incertitudini.

 S-a demonstrat cu prisosință că în cei peste 70 de ani de existență, Mircea este o adevarată școala a curajului, profesiei și bărbăției.


 
Citește și:
 
 
Nava şcoală Mircea intră în reparaţii parţiale. Cine sunt specialiştii care intervin şi unde anume (document)
 
 
Au brăzdat mările şi oceanele lumii alături de generaţii de studenţi. Lista comandanţilor bricului „Mircea“, bijuteria Marinei Române (galerie foto)
 
 
„Mircea“ pe Dunăre Cum a scăpat de mutilare (galerie foto)
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii