Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:28 16 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

O firmă cu capital olandez va draga în Marea Neagră La ce va fi folosit nisipul relocat? Mai are nevoie de nişte avize (document)

ro

13 Jun, 2017 00:00 12992 Marime text
Proiectul „Perimetrele de împrumut pentru relocarea depozitelor sedimentare (nisip), Boskalis 1, 2 şi 3, situate în apele teritoriale ale Mării Negre - Faza II“ a fost depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa de către Boskalis SRL.
 
Firma Boskalis SRL va executa în perimetrele Boskalis 1, Boskalis 2, Boskalis 3, situate pe Platforma Continentală românească a Mării Negre, în zona economică exclusivă a României, lucrări de împrumut şi relocare a nisipului în vederea utilizării acestuia la reabilitarea plajelor, obiectiv cuprins în programul naţional „Asistenţă tehnică pentru pregătirea de proiecte, Axa Prioritară 5 - Reducerea eroziunii costiere, Faza II (2014 - 2020)“.
 
Lucrările constau în preluarea materialului sedimentar constituit din nisip curat sau nisip cu resturi de cochilii, prin ridicarea acestuia în suspensie printr-un sistem de conducte conectat la o pompă centrifugă. Dragarea se va efectua cu o dragă de tip aspiraţie-refulare (TSHD - Trailer Suction Hopper Dredger). Operaţiunea se face în mers, la o viteză redusă, de 1,5 la 2,5 noduri (2,7-4,6 km/h), în funcţie de caracteristicile materialului dragat. După încărcare, nava părăseşte perimetrul de exploatare şi se deplasează spre zona de reabilitare a plajelor, unde va fi descărcată.
 
Accesul la perimetrele de împrumut se efectuează pe mare, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare ce reglementează navigaţia pe Marea Neagră. În activitatea minieră propriu-zisă de împrumut al nisipului din perimetrele propuse nu rezultă deşeuri tehnologice. Nisipul fin sau straturile preponderent compuse din cochilii nu vor fi dragate, ci acestea rămân in situ. Proiectul este necesar pentru asigurarea materialului sedimentar (nisip) în vederea reabilitării plajelor, obiectiv prevăzut în cadrul programului de importanţă naţională „Asistenţă tehnică pentru pregătirea de proiecte, Axa Prioritară 5 - Reducerea eroziunii costiere, Faza II (2014 - 2020)“, program aflat în derulare.

Unde sunt situate perimetrele

Perimetrele se situează pe Platforma Continentală a Mării Negre, care reprezintă prelungirea sub apele mării a unităţilor geologice limitrofe, respectiv: unităţile dobrogene, balcanidele, pontidele, unităţile Caucazului Mare, structurile din Crimeea şi Platforma est-europeană. Aceasta formează o zonă de self cu adâncime relativ mică şi cu lăţime variabilă, care urmăreşte tot ţărmul Mării Negre şi delimitează o zonă mediană mult mai adâncă. Din punct de vedere geostructural, Platforma Continentală românească reprezintă prelungirea unităţilor geostructurale dobrogene, respectiv a Platformei sud-dobrogene, a Masivului Central-Dobrogean şi a Structogenului nord-dobrogean, inclusiv a compartimentului nordic acoperit de formaţiunile Deltei Dunării.
 
Din perimetrele propuse Boskalis 1, 2 şi 3, se preconizează a se extrage până la maximum 5,00 m adâncime (grosimea stratului de extracţie), un total de aproximativ 17.500.000 mc, respectiv perimetrul Boskalis 1 (nord), aproximativ 6.500.000 mc; perimetrul „Boskalis 2“ (sud), aproximativ 7.300.000 mc; perimetrul „Boskalis 3“ (sud), aproximativ 3.700.000 mc. Întrucât perimetrele de împrumut se află pe Platforma Continentală a Mării Negre, toate lucrările de teren se vor desfăşura de pe navă, nefiind necesară o organizare de şantier propriu-zisă.

Nisipul, preluat cu o dragă

Preluarea nisipului, transportul acestuia şi depunerea în zonele de reabilitare se realizează cu o dragă de tip aspiraţie-refulare (Trailing Suction Hopper Dredger - TSHD). Materialul dislocat, constituit din nisip curat sau din amestec de nisip şi cochilii de moluşte, potrivit pentru relocare, este ridicat în suspensie printr-un sistem
de conducte conectat la o pompă centrifugă. Se poate utiliza numai aspiraţia efectivă, în cazul în care materialul este destul de fluid, sau se va face fluidizarea acestuia prin utilizarea unor jeturi de apă.
 
Draga este dotată cu un sistem de navigaţie DGPS, pentru poziţionarea corectă a navei.
Perimetrul de preluare va fi afişat pe puntea de comandă, astfel încât dragarea să se situeze strict în zona aprobată prin permisul temporar de exploatare. Deoarece draga nu este staţionară, aceasta va trebui să navigheze în timpul operaţiunilor de dragare. Dragarea se va face în mers, la o viteză redusă, de 1 la 3 noduri, în funcţie de caracteristicile materialului dragat.
 
După încărcare, nava părăseşte perimetrul şi se deplasează spre zona de reabilitare a plajelor, unde va fi descărcată. Materialul dragat, constituit din nisip curat sau nisip în amestec cu cochilii, nu va suferi un proces de prelucrare; acesta se va monitoriza continuu, astfel încât să corespundă cerinţelor proiectului, atât din punctul de vedere al compoziţiei granulometrice, cât şi al conţinutului de carbonat de calciu. În cazul în care se observa un procentaj mare de parte fină sau de cochilii, se va continua dragarea într-o zonă cu nisip grosier
şi/sau nisip cu conţinut scăzut de cochilii, astfel încât tot materialul dragat va fi folosit la înnisiparea plajelor.

Perimetrele de împrumut pentru relocarea depozitelor sedimentare 

Lucrările de relocare a depozitelor sedimentare de nisip se vor efectua prin dragarea nisipului din zonele de împrumut şi depunerea materialului dragat în zonele afectate de eroziunea costieră. Dragarea este o activitate de excavare, efectuată sub apă, în scopul colectării de sedimente de pe fundul mării şi relocării acestora pe alt amplasament. Elementul tehnologic principal aferent acestui tip de operaţiune îl constituie draga autorefulantă cu buncăr (TSHD - Trailing Suction Hopper Dredger). Acest tip de navă este proiectat pentru navigarea în ape adânci, având capacitatea de încărcare a materialului excavat în cala proprie (buncăr), cu ajutorul unor pompe centrifuge şi al conductelor de aspiraţie. Draga autorefulantă cu buncăr se deosebeşte de dragele clasice, staţionare, prin faptul că se deplasează în timpul operaţiunilor de dragare. Fiecare ciclu de operaţiuni consecutive îndeplinite de această navă se numeşte voiaj, ordinea activităţilor din cursul fiecărui voiaj fiind: navigare cu magazia goală; încărcare (dragare); navigare cu magazia plină; descărcare. Aceste activităţi se pot desfăşura în flux continuu, 24 ore pe zi, şapte zile pe săptămână.
 
Boskalis dispune de o flotă de aproximativ 900 de nave şi echipamente auxiliare capabile să îndeplinească misiuni diverse, nave şi echipamente cu standarde înalte de dotare şi funcţionare, societatea amintită fiind certificată ISM - Internaţional Safety Management Code.

Despre Boskalis SRL

Fondatorii firmei Boskalis SRL sunt: Boskalis Westminster InternationaL B.V., asociat, cu sediul în Olanda, şi Boskalis International B.V., asociat, cu sediul tot în Olanda. Fiecare asociat deţine 50% din capitalul social. Obiectul principal de activitate al firmei Boskalis SRL constă în „construcţii hidrotehnice“, conform certificatului de înregistrare emis de Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Constanţa din data de 18.05.2016. Societatea mai are ca obiect secundar de activitate „extracţia pietrişului şi a nisipului; extracţia argilei şi a caolinului“.
 
Firma a luat fiinţă în anul 2016 şi are sediul social în municipiul Constanţa. Capitalul social subscris, de 5.000 de lei, integral vărsat, este compus din 500 de părţi sociale. Persoane împuternicite sunt Willem Frederik Termijn, născut pe 12.09.1963, în Schiedam, Olanda, şi Mattijs Siebinga, născut pe 10.11.1964, în Opsterland, Olanda.
 
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta memoriul proiectului depus la APM Constanţa de către Boskalis SRL.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Silviu 12 Jun, 2017 23:39 Ciudat! Firma Boskalis exista de mult mai multa vreme. Aceste nave au lucrat si in proiectul "Khaliffa Port And Industrial Zone" din Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, in anul 2009-2010. Asadar, oare de ce au recurs la metoda inregistrarii ca firma noua la Registrul Comertului?