22:04 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

O algă fosilă, necunoscută până în prezent, a fost descoperită în Dobrogea

07 May, 2021 10:04 2097 Marime text
  • O fosilă dintr-o specie necunoscută de plante acvatice (carofite), datând din Cretacicul Inferior, a fost descoperită în Dobrogea de o echipă de cercetători români şi spanioli, conform unui nou studiu publicat de Cretaceous Research, informează Universitatea din Barcelona, implicată în cercetare alături de Universitatea din Bucureşti.
Noua specie de alge a primit denumirea Mesochara dobrogeica şi rămăşiţele sale fosilizate au fost descoperite în două formaţiuni continentale - Zăvoaia şi Gherghina - din Dobrogea, scrie Agerpres.

Studiul identifică şi o nouă specie de carofite din genul Clavator (în particular, Clavator ampullaceus var. latibracteatus) şi dezvăluie o serie de noi date cu privire la ecosistemele lacustre din Cretacic de pe două insule ale Mării Tethis, o mare puţin adâncă care a existat între paleocontinentele Gondwana şi Laurasia, înaintea apariţiei Oceanului Indian.

Carofitele sunt alge pluricelulare verzi considerate de biologi drept strămoşii plantelor vasculare. Începând din perioada Silurian şi până în prezent, carofitele au ocupat câteva tipuri de medii lacustre cu apă dulce şi rar salmastră.

Pentru comunitatea ştiinţifică, rămăşiţele fosile ale unor astfel de alge, în special fructificaţiile lor calcificate, au o valoarea ridicată din punct de vedere biostratigrafic, permiţând datarea straturilor fosilifere. Răspândirea largă a acestor alge le-a transformat în excelenţi indicatori ai vârstei relative a unităţilor continentale pe care sunt descoperite astfel de fosile, se precizează în articolul publicat de Universitatea din Barcelona pe site-ul său la 4 mai.

Noul studiu se concentrează asupra analizei mediilor lacustre străvechi bogate în carofite din două formaţiuni continentale - Zăvoaia şi Gherghina - dominate de lut, mâl şi argilă de origine lacustră.

În Cretacicul Inferior, flora de carofite de pe insulele unui uriaş arhipelag din Marea Thetis, ce acoperea părţi ale Europei şi Magrebului, avea o identitate biologică definită şi era abundentă, conform studiului, despre care a publicat o ştire şi agenţia spaniolă de presă EFE.