Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:02 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

"Noul oleoduct va transforma Oil Terminal in poarta de intrare a titeiului caspic catre Europa de Ve

ro

27 Oct, 2004 00:00 1092 Marime text

Interviu cu Gabriel Daraban, director general al SC Oil Terminal

Reporter: Care este activitatea de baza a societatii pe care o conduceti?Gabriel Daraban: SC Oil Terminal are ca activitate de baza efectuarea unor prestari de servicii, respectiv manipulare - depozitare - conditionare, iar principalii nostri beneficiari sunt rafinariile si combinatele petrochimice romanesti. Efectiv, activitatea societatii incepe de la doua capete, cum se spune. O data la intrarea marfii pentru export, cu navete de cale ferata sau pe conducte de la rafinarii si import de produse cu descarcare in cele sapte dane petroliere, pe fascicolul de conducte si rezervoare, acestea urmand a fi pompate, in cazul titeiului, catre rafinarii sau import de produse albe care urmeaza a fi trimise catre beneficiari.Reporter: Incet, incet, anul se apropie de final. V-ati facut o prognoza a realizarilor financiare?Gabriel Daraban: Pentru anul acesta am prognozat un profit brut de 30 miliarde lei si deja avem pe primele noua luni realizate peste 72 de miliarde lei care, desigur, vor creste substantial pana la 31 decembrie. Trebui remarcat ca, in comparatie cu anul trecut, acest indicator financiar este mult mai mare, mai ales ca si rulajul de marfa a crescut substantial. Pana la finele anului chiar vom depasi cifra de afaceri de o mie de miliarde de lei, un adevarat record pentru noi.Reporter: Vrand-nevrand trebuie sa recunoastem ca Oil Terminal este unul dintre posibilele surse de poluare zonale. Ce proiecte aveti in acest sens?Gabriel Daraban: Societatea noastra nu a stat cu mainile in san si a cautat sa fie in pas cu implementarea celor mai eficiente proiecte de mediu. In acest sens, au fost stabilite o serie de programe, foarte ferme, atat cu Directia Apelor Dobrogea Litoral, cat si cu Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta. Oil Terminal a mostenit niste instalatii vechi, un depozit care astazi este in mijlocul orasului, o infrastructura uzata, pe care vrem sa o modernizam. Prin programul de investitii pe care il avem si pe care il vom realiza cu surse financiare proprii, fara nici un fond din afara, am demarat multe programe ambitioase. Am inceput un amplu program de montare a dublelor etansari la capacele rezervoarelor unde se va depozita titei si benzina. In privinta vechilor instalatii intentionam scoaterea la suprafata a celor subterane si montarea de instalatii supraterane, cu posibilitati clare de vizualizare a eventualelor scurgeri.Reporter: Ati demarat aceste lucrari undeva?Gabriel Daraban: Un astfel de proiect, pentru care s-a tinut si licitatia a fost demarat in zona podului din port, la Minmetal, catre Depozitul 3. Aceasta lucrare va fi demarata la inceputul anului viitor si va dura ceva timp pentru ca este o lucrare de anvergura, mai ales ca va incepe in prima faza cu scoaterea conductelor de titei, urmand ca, in continuare, sa se tina licitatie pentru conductele de produse petroliere.Aceasta activitate va implica un volum mare de munca, dar si eforturi financiare foarte mari, in special din cauza preturilor ridicate ale profilelor de conducta existente pe piata romaneasca. Pe parte de mediu, ne gandim la o colaborare cu CNAPMC in programul pe care l-am demarat in privinta realizarii statiei de epurare fizico-chimica si biologica la care se pare ca vom participa si noi, mai ales ca este si in interesul nostru prelucrarea apelor uzate din zona Depozitului Port, unde se opereaza, in mare parte, produsele noastre.Reporter: Se va intrerupe activitatea in acest timp?Gabriel Daraban: Nu, nu se va intrerupe, pentru ca vom lucra la unul dintre cele trei fire, in asa fel incat sa nu existe strangulari sau incidente care sa contribuie la reducerea rulajului de marfa.Reporter: Putem avansa vreo valoare investitionala?Gabriel Daraban: Daca la inceput vom investi circa 18 miliarde de lei pentru un singur fir de titei, intreaga valoare investitionala va ajunge la circa zece milioane de euro.Reporter: Cand se vor finaliza aceste investitii?Gabriel Daraban: Toate lucrarile sunt conditionate de lichiditati. La ora actuala, relatiile cu clientii si modul in care se deruleaza contractele sunt favorabile acestor investitii.Reporter: In ce veti mai investi?Gabriel Dima: Tinand cont ca judetul Constanta este o zona deosebit de vulnerabila in privinta sustragerilor de combustibil de pe conducte si din zonele rezervoarelor petroliere, conducerea societatii va demara pentru anul viitor un program amplu de modernizare, cu montare de echipamente de supraveghere video si, in acelasi timp, montarea unor echipamente pe conducte pentru depistarea eventualelor incercari de sustragere. La jumatatea anului viitor speram ca la Oil Terminal sa nu se mai vorbeasca despre sustrageri de combustibil. Deocamdata, din conductele societatii nu se poate vorbi de furturi masive de combustibil, despre lipsuri gestionare, sau despre alte tipuri de fraude si consideram ca tinem sub control aceste aspecte care ar dauna imaginii companiei.Reporter: Ce reprezinta pentru Oil Terminal aparitia oleoductului menit sa transporte titeiul caspic catre Europa Centrala?Gabriel Daraban: Am participat la o serie de congrese si simpozioane referitoare la by-pass-area Bosforului prin diferite trasee de conducte. La ora actuala, proiectul Constanta-Pancevo-Omisalj nu este atat de bine luat in seama, tinand cont de loby-ul pe care il face Turcia, in ideea de a reanaliza oleoductul pana la Ceyhan, care implica un traseu mult mai scurt, dar, in acelasi timp, implica problemele economice si sociale pentru o singura tara. Proiectul nostru este insa deosebit de favorabil, mai ales ca Oil Terminal este, practic, poarta de intrare a titeiului caspic catre Europa de Vest. Acest lucru depinde si de strategia pe care o vor aplica pe partea est-europeana marile companii europene, in special cele rusesti. Desi interesul este si de partea Occidentului pentru acest oleoduct, fara sprijinul marilor companii rusesti, gen Lukoil, nu cred ca se va realiza vreunul din proiecte. In cazul in care se va pune in practica acest proiect la SC Oil Terminal, pe langa rulajul anual pe care il avem cu rafinariile din tara se vor mai opera inca 12-14 milioane de tone de titei, ceea ce va reprezenta varful de lance pentru economia nationala.Reporter: Acum aproape un an, Finantele Publice au depus o plangere penala impotriva SC Oil Terminal pentru un prejudiciu destul de mare...Gabriel Daraban: Da, este vorba de 1100 miliarde de lei, iar plangerea se afla in curs de solutionare. Trebuie sa se stie ca noi, ca operatori portuari, nu suntem importatori de titei, nu suntem nici comisionari vamali. Speram intr-o solutie corecta a justitiei, care se va da in primavara anului viitor, pentru ca o alta solutie ar implica efectiv intrarea in faliment a societatii, respectiv blocarea economiei nationale.Reporter: Sunteti mai nou la conducerea companiei. Care este mesajul dumneavoastra catre angajati?Gabriel Daraban: In numele noii echipe manageriale as dori sa transmit salariatilor ca este nevoie sa se inteleaga ca va trebui sa schimbam modul de lucru cu unul modern. Va trebui sa avem o gandire moderna care sa-i pregateasca pe salariati pentru integrarea in comunitatea europeana. Acest lucru va trebui sa-i constientizeze pe salariati in ceea ce priveste munca depusa, astfel incat fiecare sa inteleaga ca va fi platit pentru ceea ce face, dar si pentru responsabilitatea activitatii sale. Totusi trebuie sa se stie ca, fara suportul angajatilor, cu o alta mentalitate despre munca nu se poate realiza nimic din ceea ce ne-am propus.Reporter: Care este relatia cu sindicatul?Gabriel Daraban: In cadrul societatii functioneaza un sindicat foarte puternic care, de-a lungul anilor, a negociat un contract colectiv de munca foarte avantajos angajatilor, poate cel mai favorabil din judet, daca nu si din tara. Sper ca relatia dintre noi sa fie una de colaborare, de parteneriat, si atata timp cat noi ne respectam clauzele contractuale, consider ca este si de datoria reprezentantilor sindicatului sa respecte cu strictete Contractul Colectiv de Munca. Probabil, negocierile pentru noul contract vor incepe in luna decembrie si sper sa fie bine pentru ambele parti.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii