Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:28 28 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

La mulți ani, Anaid Tavitian! Eruditul teatrolog constănțean împlinește 64 de ani (galerie foto)

ro

12 Jun, 2019 00:00 2834 Marime text
Dacă până anul trecut ne-am fi permis scuza de a spune că, din cauza cotidianului sufocant, am uitat..., din 2018, aniversarea eruditului teatrolog constănțean Anaid Tavitian se confundă cu unica sărbătoare a teatrului dobrogean pe care un ziar s-a gândit să o organizeze. Pentru că, pe 12 iunie 2018, ZIUA de Constanța i-a adunat laolaltă pe seniorii scenei de la malul mării pentru a le aduce prinos de recunoștință, în cadrul evenimentului #RespectTeatru.
 
Dar astăzi este despre „veritabilul paznic de far” Anaid Tavitian, așa cum avea să o numească reputatul cronicar teatral Ion Parhon în volumul „Pe repede înainte”, adăugând: „om de o aleasă alcătuire profesională, morală și sufletească, veritabil paznic de far, timp de aproape patru decenii în viața instituției teatrale constănțene”.
 
Identificându-și idealurile proprii cu cele ale teatrului, trăind pentru acesta cu o consecvenţă şi o dăruire exemplare, anul trecut, în cadrul unui interviu online pentru ZIUA de Constanța, Anaid Tavitian mărturisea: „Autoritatea profesională se clădește în timp, cu foarte multă muncă, cu profesionalism, seriozitate, cu pasiune, cu devotament și statornică iubire pentru TEATRU. Timp de 40 de ani, ca secretar literar și apoi consultant artistic la Teatrul de Stat Constanța și 25 de ani ca secretar literar la Teatrul de Păpuși Constanța, viața mea s-a confundat cu aceea a celor două instituții de cultură. Profesiunea de secretar literar este o profesiune de vocație, ca multe altele din teatru. Noi, secretarii literari, suntem cronicarii de la curtea Măriei Sale, Teatrul, cu obligația profesională, morală, civică, de a nu îngădui să se piardă nimic din avuția acestuia. Prin urmare consemnăm, arhivăm, tezaurizăm tot ceea ce îi aparține și eu asta am făcut în toți acești ani. Munca mea a fost recunoscută de UNITER, de UNIMA, fiind o vreme membru în comitetul UNIMA România, de Asociația Internațională a criticilor de teatru - Secția Română, care m-au primit în rândurile lor”.
 
Anaid Tavitian s-a născut la 12 iunie 1955, la Constanţa, fiind unicul copil al lui Simion şi Azaduhi Tavitian. Primii opt ani de învăţământ i-a parcurs la Şcoala Generală nr. 13 Constanţa, apoi, între 1970-1974, a urmat Liceul Teoretic „Mihai Eminescu“. Absolventă a Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ Bucureşti, promoţia 1978, are diplomă de licenţă în Arte, specializarea arta şi metodologia spectacolului.
 
Imediat după absolvirea facultăţii a fost, un an, secretar literar al Teatrului Dramatic Constanţa şi al Teatrului de Păpuşi Constanţa, apoi şef de secţie la Teatrul de Păpuşi. Din anul 1999 şi până în 2017, când s-a retras, a mai deţinut funcţiile de consultant artistic, dar şi de director artistic al Teatrului „Ovidius” Constanţa, al Teatrului „Ovidius” Constanţa, secretar literar la teatrul Național Constanța, apoi la Teatrul de Stat Constanța, ultimii cinci ani fiind consultant artistic la Teatrul de Stat Constanța.
 
Este membru al următoarelor asociații profesionale: Asociația creatorilor din instituțiile teatrale și muzicale – ATM (1978-1989). Membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, secția română – AICT, membru al Uniunii Teatrale din România – UNITER - UNIMA - România -1990 (1994-1998 membră în comitetul UNIMA-România).
 
Pentru prodigioasa activitate închinată teatrului constănțean a fost răsplătită cu numeroase premii, diplome și medalii. Așa cum spuneam este autoarea monografiei „Metamorfoza unui vis”-Editura Ex Ponto (2011), dar și a monografiei „Thalia Ex Ponto, la cumpănă de milenii” – Editura Muntenia & Leda, 2001 și „Leac pentru trac” – povestiri teatrale (volum ilustrat de Horaţiu Mălăele), editura Muntenia & Leda, 2004, ultimele două, împreună cub teatrologul Georgeta Mărtoiu.
 
A mai semnat Prefaţa a două volume „Teatru” de Cristina Tamaş, a colaborat la „Dicţionarul Teatrului de păpuşi, marionete şi animaţie din România” (1999). Autoare de cronici de teatru, articole pe teme de istorie şi estetică teatrală, interviuri, portrete de creatori (actori, muzicieni), dar și a piesei „Punguţa cu doi bani”, după Ion Creangă, jucată la Teatrul de păpuşi Constanţa şi prezentată cu succes la Festivalul internaţional „Licurici `50”, Chişinău, Republica Moldova şi la Festivalul internaţional de la Alacati, Turcia, 1996.
 
Cu greu am reușit să ne oprim la doar câteva repere din bogatul său CV ce numără opt pagini pline de dovezi ale contribuției teatrologului Anaid Tavitian - un glas sonor al sufletului artei teatrale de la malul Mării Negre.
 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii