Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:43 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Trei inspectori de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier au fost trimiși în judecată

ro

11 Jul, 2014 15:05 1705 Marime text
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție - Serviciul Teritorial Cluj au dispus trimiterea în judecată, în stare de arest preventiv,  a inculpaţilor:

POP RAREŞ VASILE,  inspector șef teritorial (7 județe) în cadrul Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier și vicepreședinte al organizației locale a unui partid politic, pentru săvârşirea infracţiunilor de: 
- abuz în serviciu comis în formă continuată cu obținere de foloase necuvenite, (40 de acte materiale),
-     permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații ce nu sunt destinate publicității, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite comisă în formă continuată, 
- desfăşurarea de activităţi ca acte de comerț, incompatibile cu funcţia deţinută în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite
-        fals intelectual în forma participației improprii
- șantaj
- luare de mită

CRIŞAN CLAUDIU VASILE, inspector coordonator al Biroului județean Cluj, din cadrul Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier pentru săvârşirea infracţiunilor de: 
- abuz în serviciu comis în formă continuată cu obținere de foloase necuvenite, (39 de acte materiale),
-  permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații ce nu sunt destinate publicității, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite comisă în formă continuată

De asemenea, a fost trimis, în stare de libertate, a inculpatului

DOHOTAR IOAN RADU, inspector coordonator al Biroului județean Bistrița Năsăud și membru în consiliul de conducere al Inspectoratului de Stat pentru Controlul Traficului Rutier pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu comis în formă continuată cu obținere de foloase necuvenite, (18 acte materiale).


În rechizitoriul întocmit procurorii au reţinut următoarea stare de fapt :

În  perioada  august 2012-21 mai 2014, inculpatul Pop Rareș Vasile, în calitate de inspector șef teritorial al ISCTR-IT 4, singur sau împreună cu inculpații Crișan Claudiu Vasile și Dohotar Ioan Radu, în mod repetat, contrar atribuțiilor legale și de serviciu, a intervenit în activitatea de control desfășurată de către inspectorii din subordine, determinând încălcarea normelor legale privind constatarea și sancționarea faptelor contravenționale săvârșite la regimul transportului rutier, pentru a proteja, astfel, unele societăţi aflate în sfera de interes a inspectorilor judeţeni.
Inculpatul Pop Rareş Vasile a dezvoltat relaţii cu numeroşi operatori economici ce activează în domeniu, asigurând acestora protecţie în schimbul obţinerii de avantaje patrimoniale, fie direct, fie prin impunerea folosirii serviciilor prestate de societăţi comerciale controlate de acesta prin rude ale sale sau afini sau deţinute de membri ai familiei sale. Din vara anului 2012, când a fost numit în actuala funcție, atribuțiile sale din cadrul firmelor pe care le administra, au fost transferate soției sale.
Calitatea de asociat a soției era de fapt una formală, probele administrate atestând că inculpatul Pop Rareș Vasile este factorul decident, consultat telefonic cu privire la clienții societăților, prețurile la care sunt efectuate serviciile, etc.
În plus, inculpații au divulgat, în mod repetat operatorilor de transport, date privind locul amplasării echipajelor de control în trafic, intervalul orar de acțiune al acestora ori date privind existența unor reclamații înregistrate în evidențele ISCTR, astfel încât, beneficiarii acestor informații să  evite aplicării sancțiunilor pecuniare și a măsurilor complementare.


          Concret, starea de fapt detaliată în rechizitoriu este următoarea:

La nivelul Inspectoratului de Stat pentru Controlul Traficului Rutier (ISCTR), Inspectoratul teritorial condus de Pop Rareș Vasile include în sfera de competenţă judeţele Alba, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj.
Una dintre premisele săvârșirii faptelor ce fac obiectul prezentului dosar o reprezintă aceea că inculpatul Pop Rareș Vasile desfăşoară activităţi comerciale incompatibile cu funcţia deţinută, cu referire la administrarea, respectiv derularea de activităţi comerciale prin intermediul S.C. Universal Auto Special SRL, UAS Service SRL, S.C. Universal Inspecţii SRL şi SC MM ITP Test SRL, societăţi care au ca obiect de activitate testări şi inspecţii auto și al căror administrator a fost Pop Rareş până în vara anului 2012, data numirii în funcția de inspector teritorial șef al ISCTR IT 4. În fapt, inculpatul Pop a continuat să se implice direct și activ în activitatea firmelor private , în ciuda evidentului conflict de interese existent între instituția publică pe care o conducea și sectorul privat. Astfel, pentru protejarea intereselor firmelor ce constituie clienți ai  societăților sale private, inculpatul a intervenit în actul de control al subordonaților, modalitatea concretă fiind diferită, fie prin apelarea directă a inspectorilor aflați în trafic, fie prin intermediul inculpaților Crișan Claudiu Vasile sau Dohotar Ioan Radu.
Intervențiile asupra inspectorilor aflați în cursul actului de control se  produceau cu frecvență cvasi-zilnică, pe parcursul perioadei de supraveghere, fiind determinate atât de relațiile de prietenie existente între inculpații Pop, Crișan și Dohotar cu persoane care dețin societăți ce activează în domeniul transportului rutier, cât și de numeroasele relații politice ale inculpatului Pop Rareș Vasile, la data reținerii sale având de altfel și calitatea de consilier județean în cadrul Consiliului Județean Cluj. De  altfel, inculpatul Pop Rareș Vasile a făcut demersuri constante în a obține susținerea politică a două partide pentru menținerea funcției de conducere. Astfel, avantajele pe care inculpații urmăresc să le obțină prin exercitarea abuzivă a funcției sunt deopotrivă patrimoniale  cât și nepatrimoniale, respectiv menținerea în funcțiile de conducere.
Probele administrate atestă faptul că inculpatul Pop Rareș Vasile organizează întâlniri ” de lucru ” cu inspectorii din subordine ori cu inspectorii coordonatori ai inspectoratelor județene, ocazie cu care le pune în vedere ca în acțiunile de control să țină seama de interesul său major de a proteja numeroși operatori, firmele care au dezvoltat relații cu acesta ( fie de natură pecuniară,  fie din considerente politice ).
La data de 9 decembrie 2013, inculpatul Pop Rareș a pretins și primit de la doi martori denunțători suma de 1.500 lei, bani oferiți pe considerentul de a se asigura de bunăvoința inculpatului și de ajutorul acestuia  în cazul desfășurării unor controale de către inspectorii din subordine.
La data de 27 martie 2014, inspectori din cadrul ISCTR – Inspectoratul Județean Alba, au efectuat un control la o școală generală, vizând obținerea licenței de transport și modul de efectuare a transportului cu un autovehicul Aro, utilizat de unitatea de învățământ.
Echipa de control formată din 2 inspectori a întocmit o notă de constatare, reținând încălcarea normelor privind obligația echipării vehiculului cu tahograf și limitator de viteză, pentru care s-a stabilit sancțiunea amenzii în sumă de 9.000 lei și a impus școlii remedierea încălcărilor.
Ca urmare a acestei acțiuni, suspectul Pop Rareș Vasile a solicitat inspectorului coordonator al județului Alba, anularea notei de constatare și refacerea controlului prin desemnarea unei noi echipe de control care să nu consemneze neregulile constatate, sub amenințarea destituirii din funcția de coordonator județean.
În pofida ameninţărilor, inspectorul coordonator al județului Alba a refuzat să dea curs solicitării.
Într-un final, la data de 10.04.2014, acesta a fost revocat din funcția de inspector coordonator al Inspectoratului Județean Alba.

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Cluj.

În cauză, procurorii au beneficiat de suportul informativ şi de specialitate din partea Serviciului Român de Informații.

Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform codului de procedură penală finalizarea anchetei penale, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii