Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:18 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Portul Constanţa şi-a dublat performanţele economice

ro

23 Aug, 2013 18:18 1531 Marime text
În urmă cu zece ani, vineri, 23 august 2003, Portul Constanţa a fost declarat operaţional, cu facilităţi vamale speciale, de către Ministerul Finanţelor.

Cu acel prilej, Gheorghe Moldoveanu, directorul general de atunci al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, a declarat corespondentului AGERPRES că momentul este "la fel de important ca acela când s-a pus piatra de temelie, de către Anghel Saligny, a portului nou" şi va marca "în mod cert" o relansare în lumea afacerilor acestui punct nodal pe ruta transportatorilor de mărfuri între est şi vest, nord şi sud. În baza noului statut de port liber, transportatorii şi operatorii comerciali beneficiază de regim vamal special, ceea ce induce simplificarea formalităţilor vamale pentru mărfurile aflate în tranzit.

Practic, transportatorii şi operatorii sunt scutiţi de acum de corvoada depunerii declaraţiilor vamale pentru mărfurile străine, aflate în tranzit prin port, iar pentru cele româneşti destinate exportului, consumului sau utilizării în incintă, se întocmesc formalităţi simplificate de evidenţă operativă, măsuri ce vor duce la reducerea timpilor de staţionare a mărfurilor şi navelor şi implicit a tarifelor percepute.

Obţinerea statutului de port liber a conferit întregului perimetru ocupat şi operat de Portul Constanţa (cu cele două zone Nord şi Sud) atributul de zonă scutită de taxe vamale şi implicit de impunerea taxei pe valoare adăugată, pentru mărfurile declarate şi aflate în tranzit. Infrastructura perimetrală, de acces şi tranzit în şi dinspre exterior pe căi rutiere şi maritime a trebuit securizată şi adaptată pentru a monitoriza eficient orice sosiri şi plecări de mărfuri.

Portul Constanţa ocupă o suprafaţă de peste 3.900 de hectare, dintre care 1.313 hectare uscat şi 2.613 hectare apă, şi o lungime desfăşurată a zonei perimetrale externe de peste 30 de kilometri, între municipiul Constanţa şi sudul localităţii Agigea. Portul Constanţa este cel mai mare port de la Marea Neagră şi al patrulea din Europa, ca suprafaţă ocupată, dar faţă de traficul existent în prezent această platformă este supradimensionată. Din cele 156 de dane, doar o treime sunt imediat funcţionale.

Pentru realizarea acestui salt şi intrarea în noua etapă modernă de operare a mărfurilor în regim de scutire de taxe, CNAPM Constanţa a investit, până la inaugurare, trei milioane euro pentru a asigura infrastructura şi dotările necesare securizării gardului perimetral, a drumului de supraveghere, a porţilor de acces etc.

În mod sintetic, date financiare puse la dispoziţie indică o dublare a veniturilor totale obţinute de Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa S.A. în ultimul deceniu, de la valoare de 31.336.136 lei în 2003 la 65.775.359 în anul 2012, precum şi a profitului brut, de la 4.635.560 lei la 10.524.461 lei - în 2012. Saltul se observă şi la simpla monitorizare a numărului de turişti sosiţi la bordul navelor de croazieră în Portul Constanţa, care a crescut de la 8.968 în 2003 la 34.010 în 2012.

Sursa: Agerpres.ro
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii