Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
04:25 24 10 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu Avocatul Marius Coltuc vorbește despre problemele legislative ale transportatorilor din România

ro

30 Jan, 2015 16:07 1417 Marime text
ANAF suspenda inspectiile fiscale la transportatori. Modul de impozitare a diurnelor trebuie clarificat- pe 23.12.2014. Agentia Nationala de Administrare Fiscala a decis sa suspende toate inspectiile fiscale efectuate la firmele care desfasoara activitati de transporturi, pana la clarificarea modului de impozitare a diurnelor acordate soferilor.  Este o mare ilegalitate. Daca ar fi asa. Orice firmă de transport, dacă este verificată, i se va aplica această măsură. Înseamnă că firmele de transport trebuie să plătească în urma încadrării diurnei ca venit salarial 10.000 de euro per vehicul pe an pentru diurna acordată pe transportul internaţional şi circa 9.000 de lei per vehicul pe an pentru cei care au dat diurnă pe intern. În orice variantă, sumele sunt uriaşe. Înseamnă pentru cinci ani aproximativ şase miliarde de euro. Nu înseamnă că dacă s-ar pune în practică aceste impuneri, s-ar şi colecta aceşti bani.
 
          Este un abuz al ANAF sau o interpretare greșită a legii?
          Abuz al statului. Plata diurnei (indemnizatiei de delegare) catre soferii din transportul
international de marfuri, pentru deplasarile pe care acestia le desfasoara, a reprezentat o constanta in ultimii 25 de ani in Romania si niciodata aceste sume nu au fost reincadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, aceste sume reprezentand cheltuieli pentru hrana si neprevazute, si nu venituri, amintesc transportatorii.
          "Schimbarea practicii din ultimii 25 de ani prin niste simple controale ale ANAF cu consecinta cresterii semnificative a poverii fiscale asupra unui numar de peste 30.000 de societati si a unui numar de peste 350.000 de angajati dintr-un intreg sector de activitate determina falimentul si nu reprezinta un mod responsabil de a face administratie publica.
          Sunt convins ca a continua practica impozitarii diurnelor soferilor reprezinta un abuz care ar indreptati societatile si persoanele fizice afectate sa conteste eventuale masuri de impozitare in fata instantelor nationale, dar si a celor internationale pe baza Conventiei Europeane a Drepturilor Omului, precum si la proteste organizate in toata tara avand in vedere riscul transportatorilor de a se afla in imposibilitate sa mai continue activitatea si, pe cale de consecinta, disparitia a sute de mii de locuri de munca, a mii de agenti economic si a unor sume
impresionante din economie", au incheiat acestia.
 
          Este diurna un drept salarial?
          Conform legii, diurnele nu fac parte din salariul impozabil şi nu sunt nici purtătoare de CAS.
          Cum vedeți o rezolvare clară pentru acest diferend?
          Nu există niciun motiv legitim pentru care ANAF să revină principiilor şi legislaţiei aplicată în ultimii 19 ani, care nu au încadrat niciodată diurna ca drepturi salariale şi nu au impozitat-o. Deci nu trebuie aplicat in 2015.
 
          Ce părere aveți despre legea recent introdusă în Germania prin care se introduce un salariu minim pe teritoriul acestei țări chiar și pentru șoferii din alte țări?
          O lege proasta si inutila.Practic, transportatorii români vor trebui să întocmească documentația necesară și să aloce o plată suplimentară pentru orele lucrate în Germania. Aceasta ar urma să acopere diferența dintre salariul local de 8,5 euro pe ora lucrată și salariul de bază negociat cu șoferul și care ar urma să fie luată în calcul de reglementatorul german LEGEA PRIVIND SALARIUL MINIM ÎN GERMANIA, APLICABILĂ TUTUROR TRANSPORTATORILOR (INCLUSIV ROMÂNI), ÎNCEPÂND DIN 01.01.2015.
           Mai multe tari membre UE, printre care si Romania, au sesizat Comisia Europeana dupa ce autoritatile germane au decis ca noua lege privind instituirea unui salariu minim se aplica si transportatorilor straini pe  perioada tranzitarii teritoriului Germaniei. In urma acestei decizii, din cauza diferentelor mari in ceea ce priveste salariul minim aplicat de statele UE, Polonia, Romania, Ungaria, Estonia, Letonia, Lituania si Marea Britanie au sesizat Comisia Europeana.
          De partea cealalta, Executivul german considera ca aplicarea legii salariului minim inclusiv pentru soferii care tranziteaza Germania este permisa de legile UE.
         
          Poate o țară să stabilească un salariu minim pentru un muncitor care tranzitează acel stat?
          Eu zic ca nu. Potrivit Uniunii Transportatorilor Români, Franța este primul stat european care prin amenzile imense introduse anul acesta a ridicat un mare semn de întrebare privind libertatea serviciilor în cadrul UE. Amenzile au fost impuse pentru timpii de odihnă ai șoferilor profesioniști (efectuarea perioadei de odihnă săptămânală normală la bordul vehiculului -  30.000 Euro amendă, bonus 1 an în închisoare)  - amenzile fiind mai aplicabile  transportatorilor străini decât companiilor de transport rezidente. Prin impunerea acestor noi reglementări, Statele dezvoltate din Europa de Vest, precum Franța și Germania, urmăresc ridicarea de bariere în fața competitorilor străini, în special a celor din Europa de Est pe care îi
acuză de dumping social – termen tot mai des folosit pentru a justifica recentele măsuri protecționiste ale Vestului. Termenul de dumping social este însă greșit utilizat, pentru că diferențele salariale între Europa de Vest și cea de Est nu sunt o practică anti-concurențială, ci o consecință a standardelor sociale și de viață diferite între Est și Vest  Totodată, Guvernul german sacrifică actualele avantaje ale companiilor germane și populației germane numai pentru a proteja un număr extrem de limitat de angajați ai unor companii de transport rutier – cele mici și
mijlocii. Solicitând ca 98% din populație să plătească mai mult pentru a susține restul de 2%, în loc să se găsească soluții pentru cei 2% - aceasta este o abordare complet nouă și surprinzătoare.
Se incalca flagrant legislatia UE
 
          Ce spun regulamentele UE?
          Salariul minim de bază la nivel național este fixat la o remunerație orară, săptămânală sau lunară și este impus prin lege (de către guvern),  adesea după consultarea cu partenerii sociali sau în mod direct, prin acord intersectorial național. Salariul minim la nivel național se aplică de obicei pentru toți angajații sau cel puțin pentru o mare majoritate a angajaților dintr-o țară. Sunt raportate salariile brute.
          Pentru țările în care salariul minim la nivel național nu este stabilit lunar (ci, de exemplu, orar sau săptămânal), remunerațiile sunt convertite în remunerații lunare, în conformitate cu factorii de conversie furnizați direct de către țări: Irlanda: (remunerație orară x
39 de ore x 52 de săptămâni) / 12 luni;
Franța: (remunerație orară x 35 de ore x 52 de săptămâni) / 12 luni;
Marea Britanie: (remunerație orară x numărul de bază mediu de ore pe săptămână plătite pentru salariații cu normă întreagă din toate sectoarele x 52,18 săptămâni) /12 luni; Malta: (remunerație săptămânală x 52 de săptămâni) / 12 luni;
          Dacă salariul minim se plătește pentru mai mult de 12 luni pe an (în Grecia, Spania și Portugalia este plătit pentru 14 luni pe an), datele au fost ajustate pentru a lua în considerare aceste plăți. Datele privind salariile minime la nivel național sunt transmise către Eurostat în
moneda națională. Pentru țările care nu se află în zona euro, salariile minime exprimate în monedă națională sunt convertite în euro prin aplicarea cursului de schimb lunar de la sfârșitul lunii precedente (de exemplu, pentru salariul minim la 1 ianuarie 2013 a fost utilizat cursul de schimb de la sfârșitul lunii decembrie 2012). Pentru a elimina efectul diferențelor de preț între țări se utilizează rate de conversie speciale numite parități ale puterii de cumpărare (PPC). Pentru cheltuielile pentru consum final ale gospodăriilor populației sunt utilizate PPC pentru a converti salariile minime lunare exprimate în monede naționale într-o unitate artificială comună – euro la puterea de cumpărare standard (PCS).
 
          Ați fost contactat de firme de transport pentru a oferi consultanță în ceea ce privește impozitarea retroactivă a diurnei sau salariul minim din Germania?
          Da, au fost foarte multe cereri in decembrie 2014 pana la suspendarea controalelor.
 
          Ce părere aveți despre forma actuală a timbrului de mediu?
          Este ilegal si a fost deja constatat de catre instantele din Romania. Aveti aici cateva argumente: http://www.coltuc.ro/blog/si-timbru-de-mediu-este-declarat-ilegal-de-catre-instante-vezi-cateva-hotarari-si-motivarea-acestora/
         
          Este logică taxarea mai mică pentru autovehicule mai vechi și mai poluante?
Taxa ramane la acelasi nivel pentru masinile Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, autovehiculele hibride si electrice, nu va fi achitat noul bir. Concret, in cazul masinilor tip Euro 3, Euro 2 si non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro la masini precum VW Passat 1896 cmc, 154
CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2  din 2001 si de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990 Este un non sens.
          Daca este o taxa pentru poluare un non-euro ar trebui sa achite mai mult, nu mai putin ca acum. Prin noua formula de calcul al timbrului de mediu, taxa a crescut foarte mult pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4 si scade pentru autoturismele Non - euro, Euro 1 si Euro 2. Intrucat majoritatea tranzactiilor cu autoturisme au ca obiect autoturisme incadrate in normele Euro 3 si Euro 4, proprietarii acestora vor fi afectati in cazul in care ar dori sa instraineze autoturismul neputand dispune de atributele conferite de dreptul de proprietate. Or, circuitul
civil este liber, iar aceasta taxa, dupa cum a fost reglementata,incalca principiul liberei circulatii a marfurilor, prevazut de art.34 - 36 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene.
           Din punct de vedere legal, este complicat de recuperat taxa pentru timbrul de mediu?
Toate persoanele care au achitat timbrul de mediu se pot indrepta impotriva statului roman prin promovarea unei actiuni in fata instantelor de judecata prin care sa solicite restituirea sumei
achitate cu titlu de timbru de mediu. Documentele necesare pentru a solicita recuperarea banilor din timbru sunt, potrivit avocatului:
• cartea de identitate a masinii in copie, cu prezentarea originalului in instanta pentru conformitate,
• contract de vanzare cumparare a autovehiculului,
• decizia de impunere a platii timbrului de mediu eliberata de Administratia Finaciara competenta si
•  dovada platii timbrului de mediu.
 
          In cazul in care cei care au achitat timbrul de mediu nu mai detin o copie de pe chitanta fiscala trebuie sa se adreseze organului fiscal la care au platit taxa, care le va elibera o copie de pe documentul de plata. Pentru autovehiculele achizitionate in sistem leasing, recomandam incheierea unei conventii de cesiune de creanta litigioasa deoarece contribuabilul care a achitat taxa este locatorul, iar nu utilizatorul.
 
          Este insa suficienta si o procura din partea societatii de leasing prin care aceasta manadeaza utilizatorul sa intreprinda toate demersurile necesare pentru recuperarea timbrului de mediu.
         
          Mai merită efortul de a încerca să recuperezi această taxă?
          Cu siguranta, da. Obtineti o hotarare favorabila si apoi puteti incasa intreaga suma
si/sau face compensare legala cu datoriile dvs. catre ANAF.
 
          Cum vedeți o formă ideală de taxare a vehiculelor noi? Dar a celor SH?
          Sa nu existe taxa de poluare. Vezi exemplul Germania.
          Considerați că este prea greoaie procedura actuală de contestare a licitațiilor pentru lucrările/proiectele de infrastructură? Vedeți o rezolvare mai simplă a acestor situații?
 
Guvernul Romaniei a introdus recent, pe calea unei ordonante de urgenta, sanctiuni drastice pentru operatorii economici care indraznesc sa formuleze contestatii. Suplimentar garantiei de participare, acestia vor trebui sa constituie si ogarantie de buna conduita de pana la 100.000 EUR, ce va putea fi retinuta in intregime de catre autoritatea contractanta, in cazul respingerii contestatiei/cererii/plangerii. Astfel, nu doar ca operatorii economici trebuie sa constituie garantia de participare, dar atunci cand vor sa conteste o decizie nelegala a unei autoritati contractante, acestia au obligatia sa constituie, in cadrul termenului de contestare, si garantia de buna conduita. Simpla stabilire a acestei obligatii va creste in mod substantial cheltuielile ofertantilor/candidatilor, cheltuieli care se vor regasi probabil chiar in preturile ofertate de operatori in cadrul procedurilor de atribuire.
          Chiar daca legiuitorul-executiv a blindat prevederile legale pe toate partile pentru a se asigura ca nu „scapa” vreun contestator “nenorocit” de plata garantiei de buna “purtare”, operatorii economici mai au la dispozitie o cale de atac, pentru promovarea careia nu risca sa plateasca 100.000 EUR autoritatii contractante “imaculate”: sesizarea Comisiei Europene, in conformitate cu art. 258 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene.
          Nu este discriminatoriu ca doar unii transportatori (cei cu vehicule peste 7,5 tone) să poată recupera o parte din acciza suplimentară pentru motorină?
 
Cu siguranta, da.
         
 
 
          Ce părere aveți despre insolvența firmelor? Este o soluție reală de a depăși o criză financiară sau doar o modalitate de a scăpa de unele datorii?
 
          Este o procedura destul de greoaie odata cu intrarea in vigoare a legii 85/2014. Nu se mai deschide asa usor aceasta procedura pentru ca la cererea de deschidere insolventa trebuie atasat un raport de inspectie ANAF.
 
          Ce sfaturi aveți pentru firmele care se gândesc să apeleze la această procedură?
 
Sa se gandeasca de 2 ori inainte.
 
          Stim că ați contestat cu succes multe amenzi date de ISCTR. Fac inspectorii ISCTR abuzuri?
 
          In toate cazurile.Procentul de castig si anulare amenzi ISCTR in 2014 a fost de 97% din totalul amenzilor contestate.Sfatuiesc pe toti sa se adreseze instantelor de judecata pentru rezolvarea acestei probleme.
 
          Totodată, ce îi sfătuiți pe șoferi sau transportatori să facă în aceste cazuri?
 
Sa conteste in instanta intotdeauna procesul verbal ISCTR.
 
Pentru final, un sfat general pentru transportatori?
 
          Sa aibe rabdare cu toate amenzile si noutatile legislative din 2015.

Sursa: comunicat Cabinet de avocatură Marius Coltuc

Ti-a placut articolul?

Comentarii