08:50 20 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Fenomen astronomic extrem de rar Cometa Siding Spring trece pe lângă Marte

17 Oct, 2014 23:20 2227 Marime text
Astronomii au posibilitatea de a observa la sfârșitul acestei săptămâni un eveniment care se produce cu o frecvență de o dată la 1 milion de ani - o cometă de dimensiunile unui munte va trece duminică foarte aproape de planeta Marte, conform site-ului NASA.org. Cometa, care se deplasează cu viteza de 56.327 m/s, se va apropia până la 140.000 de kilometri de Planeta Roșie.

Cele cinci sonde ale NASA aflate în misiuni de studiere a planetei Marte — trei sonde orbitale și două rovere robotizate — vor fi folosite pentru a observa trecerea cometei botezate "Siding Spring", cometă aflată la prima sa vizită cunoscută în interiorul sistemului solar. O sondă europeană și sonda indiană aflate pe orbita Planetei Roșii vor transmite de asemenea imagini ale acestei comete.

Protejate de atmosfera marțiană, roverele Opportunity și Curiosity ar putea ocupa cele mai bune locuri la acest spectacol astronomic, în condițiile în care sondele orbitale vor prelua date până la apropierea cometei, când vor fi deviate de cealaltă parte a Planetei Roșii pentru a fi la adăpost de particulele de rocă, gheață și praf cosmic din coada cometei.

Botezată după observatorul australian care a descoperit-o, în ianuarie 2013, Siding Spring se va apropia de Marte din spatele planetei și apoi va trece în fața acesteia în cursul zilei de duminică.

Cometa, care are un nucleu cu diametrul estimat la cel puțin 804 metri, s-a desprins din Norul Oort, aflat la frontiera sistemului solar, dincolo de orbita celei mai îndepărtate planete față de Soare, Neptun. Acest obiect cosmic s-a format, probabil, la 1 milion - 2 milioane de ani după aprinderea Soarelui și nașterea sistemului solar, în urmă cu 4,6 miliarde de ani. Până în prezent cometa nu s-a aventurat atât de mult în interiorul sistemului solar, nedepășind probabil, orbitele giganților gazoși Jupiter, Saturn, Uranus sau Neptun.