Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:30 28 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Aniversare Portul Constanta a împlinit, azi, 103 de ani de istorie portuară şi legendă

ro

27 Sep, 2012 18:50 1187 Marime text

Pe parcursul existenţei sale, portul Constanta a atins dimensiuni impresionante, însumând o suprafaţă de peste 3900 hectare. 

La 16 octombrie 1896 a avut loc inaugurarea oficiala a lucrărilor de construcţie şi modernizare a portului Constanţa. În piatra de temelie a fost depus, de către Regele Carol I, documentul care consfinţea „întemeierea unui port la ţărmurile vechiului Pont Euxin, unde din veacurile cele mai îndepărtate comerţul a găsit un loc de adăpost, unde atâtea monumente istorice ne aduc aminte vechea dominaţie a strămoşilor noştri romani şi unde s-a sfârşit poetul Ovidiu". Lucrările de construcţie au început după proiectul inginerului I.B. Cantacuzino şi au fost continuate cu modificările propuse de alţi doi ingineri români de excepţie: Gheorghe Duca şi Anghel Saligny. În anul 1899, conducerea lucrărilor portuare a fost preluată de Saligny, constructorul podului de la Cernavodă. Până în 1909, când a fost inaugurat oficial portul Constanţa, s-au efectuat lucrări de dragaj, au fost ridicate digul de larg, cel de intrare, cel de sud şi cheurile, au fost construite 6 bazine, rezervoarele de petrol şi, nu în ultimul rând, silozurile. Pornind de la aceste dotări, portul Constanţa a operat în 1911 peste 1,4 milioane tone mărfuri. Pe 27 septembrie 1909 are loc inaugurarea oficială a Portului Constanţa. Regele Carol I porneşte instalaţiile de la prima magazie: siloz şi cerealele pentru export se încarcă pe vaporul „Iaşi". Doi ani mai târziu se înregistrează deja peste 1,4 milioane de tone de mărfuri operate, pentru ca în 1937, traficul portuar să atingă 6,5 milioane tone de mărfuri. În perioada 1941-1944 portul primeşte destinaţie militară, este lovit de aviaţia sovietică în peste 120 de raiduri. În 1944 este ocupat de sovietici, iar flota militară şi cea comercială sunt confíscate. Abia în anul 1961 se aprobă proiectul de extindere a portului. Atunci încep construcţiile la digul de larg, platforme, cheiuri şi dane. După anul 1984, Portul cunoaşte o noua perioada de înflorire. În acelaşi an are loc inaugurarea Canalului Dunăre - Marea Neagră. În deceniile IX-X, portul se întinde pe aproximativ 36.00 de ha, beneficiază de 130 de dane, iar în 1988 se atinge un trafic de 63 milioane de tone de mărfuri. Mai aproape de zilele noastre, în 2004 are loc inaugurarea terminalului de containere, iar doi ani mai târziu, traficul de containere atinge 1037068 TEU. În noiembrie 2005 se inaugurează şi terminalul de pasageri, o investiţie de 2,8 milioane de euro. În septembrie 2009, traficul de cereale înregistrează o cifra- record de 7 milioane de tone, dublu practic faţă de aceeaşi perioada a anului 2008, considerat anul celei mai mari creşteri economice din România post-decembristă.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii