16:03 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Astronomii au făcut o descoperire extraordinară în cel mai apropiat sistem solar O planetă de dimensiunile Terrei

18 Oct, 2012 01:00 2453 Marime text

descopera_1.jpgAstronomii europeni au anunţat descoperirea unei planete de dimensiunile Terrei ce orbitează sistemul solar Alpha Centauri, cel mai apropiat „vecin" stelar al planetei noastre.

Planeta a fost descoperită prin analizarea fluctuaţiilor observate în cadrul sistemului solar cu ajutorul telescoapelor de la Observatorul La Silla, din Chile (foto). Rezultatele cercetării sunt publicate în ediţia de astăzi a prestigiosului jurnal ştiinţific Nature.

Din nefericire, planeta este foarte apropiată de steaua sa, ceea ce sugerează că este vorba despre o planetă solidă cu o suprafaţă prea fierbinte pentru a putea găzdui forme de viaţă. Cu toate acestea, cercetătorii speră că acest sistem solar să cuprindă alte planete.

"Aceasta este prima planetă cu o masă asemănătoare cu cea a planetei Pământ descoperită în apropiere de o stea asemănătoare Soarelui", a explicat cercetătorul Stéphane Udry de la Observatorul din Geneva. "Orbita planetei este prea apropiată de stea pentru a găzdui formele de viaţă cunoscute nouă, însă este posibil să existe mai multe planete în acest sistem solar", a adăugat astronomul.

Sistemul Alpha Centauri este vizibil cu ochiul liber, fiind a treia stea ca luminozitate. Acesta este situat la 4,37 ani-lumină de Soare - ceea ce înseamnă că o călătorie până la acest sistem efectuată la o viteză apropiată de cea a luminii ar dura mai puţin de 5 ani. Folosind cele mai rapide vehicule concepute de omenire până acum, o călătorie până la această planetă ar dura 20.000 de ani.

descopera_2.jpg

"Acest rezultat reprezintă un pas major spre descoperirea unui Pământ geamăn. Trăim într-o perioadă extraordinară", a comentat cercetătorul Xavier Dumusque.

Din 1995 şi până acum, cercetătorii au confirmat descoperirea a 750 de exoplanete şi au în vedere alte 2.300 de exoplanete a căror existenţă trebuie verificată. Exoplanetele descoperite până acum sunt mai mari decât Terra şi se găsesc la distanţe mult mai mari de sistemul nostru solar decât Alpha Centauri.

Cercetătorii speră ca metodele care au permis detectarea acestei planete să ducă la identificarea altor planete similare Terrei, care să orbiteze stelele lor în zona Goldilocks, care ar permite dezvoltarea formelor de viaţă.

Sursa:  Descopera.ro