Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:16 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Au început pregătirile pentru desfăşurarea alegerilor parlamentare! Primarii, obligaţi să-şi pună la punct secţiile de votare (galerie foto)

ro

24 Sep, 2016 00:00 3329 Marime text
A mai rămas o lună şi jumătate până la startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, însă febra viitoarelor alegeri a cuprins deja judeţul Constanţa. Pe 11 decembrie, toţi românii sunt invitaţi la vot pentru a decide care vor fi noii aleşi ce ne vor reprezenta în Parlamentul României.
 
O noutate a alegerilor legislative din acest an este revenirea la scrutinul pe listă, folosit ultima dată la alegerile din 2004, în urma unei decizii a Comisiei de Cod Electoral, adoptată în luna februarie a anului 2015. Klaus Iohannis a promulgat legea alegerilor parlamentare pe listă la 20 iunie 2015. Potrivit acesteia, va fi câte un deputat la 73.000 de locuitori şi un senator la 168.000 de locuitori, astfel ajungându-se la un număr de 308 deputaţi şi 134 de senatori.
 
Privind dintr-o altă perspectivă, această modificare legislativă va duce la o scădere a numărului de parlamentari. Legislativul va număra 466 de deputaţi şi senatori, faţă de 588, câţi au fost aleşi în anul 2012. La nivelul judeţului Constanţa, ar putea fi aleşi nouă deputaţi şi patru senatori.
 
Pentru ca turul alegerilor parlamentare să se desfăşoare în condiţii cât mai bune, primarii judeţului Constanţa au fost convocaţi, ieri, în sala „Remus Opreanu” a Palatului Administrativ, în cadrul unei şedinţe publice de informare, organizată de Prefectura Constanţa, în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).
 
La şedinţa de instruire de ieri s-au numărat reprezentanţi ai administraţiilor locale din: Ciocârlia, Pantelimon, Târguşor, Istria, 23 August, Grădina, Topraisar, Siliştea, Cumpăna, Albeşti, Chirnogeni, Oltina, Adamclisi şi Limanu.

Șefii administraţiilor locale, instruiţi cu privire la Registrul electoral şi organizarea birourilor electorale

Una dintre temele de discuţie abordate a fost şi organizarea birourilor electorale, respectiv: Biroul Electoral Central (BEC), care a fost deja înfiinţat, Biroul Electoral de Circumscripţie al Municipiului Bucureşti, oficiile electorale de sector (pentru municipiul Bucureşti), Biroul Electoral de Circumscripţie la nivel judeţean, Biroul Electoral de Circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul în afara ţării şi, noutatea din acest an, Biroul Electoral pentru Votul prin Corespondenţă (BEVC).
 
În cadrul şedinţei publice desfăşurate la Prefectură a fost abordat şi subiectul Registrului electoral, prin care primarii emit anumite dispoziţii unor persoane abilitate pentru accesarea acestui registru. Registrul electoral va prezenta evidenţa secţiilor de votare şi arondarea alegătorilor pe fiecare secţie de votare în parte.
 
„Aplicaţia informatică pusă la dispoziţia administraţiilor locale de către AEP prezintă informaţii actualizate în timp real. Mai mult decât atât, are rolul de a elimina persoanele decedate care apăreau pe listele de votare, dar şi de a identifica persoanele fără drept de vot”, a transmis directorul filialei de Sud-Est a AEP, Andi Mihalache.

Salarii mai mari pentru personalul din secţiile de votare 

Întrucât activitatea din secţiile de votare este una intensă şi tensionată, AEP a propus anul trecut creşterea salariilor pentru operatorii din secţiile de votare. Guvernul României a adoptat propunerea AEP, astfel că, în medie, o persoană care va lucra într-o secţie de votare de la alegerile parlamentare din decembrie va fi remunerată cu 150 de lei pe zi, activitatea constând în cinci zile de lucru, la finalul cărora operatorii din secţiile de votare se vor alege cu 750 de lei, din care, desigur, va fi scăzut impozitul de 16%, ceea ce însemnă că persoanele care vor îndeplini aceste funcţii se vor alege cu 600-630 de lei.

Atribuţiile primarilor în organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare 

Privind dintr-o altă perspectivă, în desfăşurarea alegerilor parlamentare din 11 decembrie, primarii au unul dintre cele mai importante roluri. Aceştia trebuie să asigure urnele de vot şi locurile speciale de afişaj electoral în fiecare localitate componentă din unitatea administrativ-teritorială, să acorde sprijin reprezentanţilor Serviciilor de Telecomunicaţii Speciale (STS) pentru instalarea echipamentelor şi furnizarea acestora în secţiile de votare, să asigure, prin personalul desemnat, primirea pe bază de proces-verbal a echipamentelor informatice, dar şi protecţia fizică a echipamentelor. Instituţiile conduse de către primari vor fi nevoite să acorde, totodată, sprijin prefectului în exercitarea atribuţiilor acestuia.
 
De asemenea, primarii trebuie să se asigure că fiecare secţie de votare trebuie să fie luminată suficient, dar şi încălzită, având în vedere că aceste alegeri parlamentare se vor desfăşura în anotimpul rece. În cazul nerespectării celor mai sus menţionate, şefii autorităţilor publice locale vor fi sancţionaţi cu amenzi între 1.500 şi 4.500 de lei de către AEP, conform legislaţiei electorale.

Avertismentul prefectului pentru primarii judeţului Constanţa

Reprezentantul Guvernului în teritoriu, Adrian Nicolaescu, a ţinut să le amintească primarilor că mai este timp pentru rezolvarea eventualelor probleme legate de amenajarea şi funcţionarea secţiilor de votare, însă i-a şi avertizat pe aceştia că nu trebuie să se culce pe o ureche cu gândul că viitoarea campanie electorală pentru parlamentare începe abia în octombrie.
 
„Mai avem încă timp la dispoziţie. Verificaţi situaţia în teren şi comunicaţi-ne în timp util problemele pe care le întâmpinaţi, ca să le putem rezolva! Este de datoria noastră să ne pregătim aşa cum cere legea, atenţie la sediile secţiilor de votare, eventualele probleme legate de partea tehnică. Acestea sunt problemele noastre şi le putem rezolva. Pe partea de materiale şi de pregătirea operatorilor din secţiile de votare, probleme ce nu ţin de noi, insistăm să le rezolvăm cât mai repede, acum, cât mai este timp, cu sprijinul AEP”, a declarat, în cadrul şedinţei publice, prefectul judeţului Constanţa, Adrian Nicolăescu.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii