Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
10:11 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Putin "Pentru Rusia, raspandirea narcoticelor devine o nenorocire sociala"

ro

08 Nov, 2007 00:00 2154 Marime text
1194467606.jpg

In orasul portughez Mafra a avut loc cea de-a 20-a intalnire la nivel inalt Rusia-Uniunea Europeana

La reuniune au participat Presedintele rus Vladimir Putin, Primul Ministru al Portugaliei, Jose Socrates, Presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, si inaltul presedinte al UE responsabil pe probleme de politica externa si securitate, Haver Solana. Au fost dezbatute rezultatele conlucrarilor din ultima perioada in sfera politica, economica, colaborare umanitara, respectiv au fost trasate perspectivele relatiilor pe termen lung. Intre parti a avut loc un schimb de pareri cu privire la noul tratat constitutional ce se pregateste in UE, situatia Rusiei din pragul alegerilor, starea economica a Rusiei si a UE, precum si probleme internationale mult mai taioase cum ar fi situatia din zona Kosovo, Orientul Apropiat si programul nuclear iranian. Luand cuvantul la Summit cu privire la ritmul fara precedent al cresterii comertului reciproc, Presedintele Rus, Vladimir Putin, a subliniat, ca "rulajul de marfa creste in ritm accelerat, din anul 2000 fiind de cinci ori mai mare, iar volumul in marime absoluta atinge 180 miliarde euro. Rusia a devenit al treilea partener al Uniunii Europene privind volumul relatiilor economice, iar UE a devenit primul partener pe aceste relatii pentru Rusia. Suma investitiilor din tarile UE in economia Rusiei reprezinta 30 miliarde euro, iar locul investitiilor rusesti in tarile UE este de zece ori mai mic, reprezentand trei miliarde de euro. De aceea, cand noi auzim in unele tari ale UE afirmatia de genul ca vin rusii si cumpara tot, suna cel putin ridicol. Astazi propun sa analizam ce este necesar sa facem ca acesti indicatori sa fie mult mai insemnati si mai echilibrati. In Rusia, din datele recente, rezervele de valuta in aur sunt mari, atingand un maxim istoric de 445,1 miliarde dolari. Este al treilea loc, dupa China si Japonia. Dar rezervele noastre de valuta in aur si fondul stabilitatii guvernamentale sunt instrumentele politicii macroeconomice. Noi depunem acesti bani in diferite instrumente financiare, in pietele din vest si nu-i folosim in scopul investitiilor. O parte din venitul rezultat din livrarile de gaze-petrol intentionam sa o folosim in probleme precise - acesta este sistemul de pensii, crearea institutiilor de dezvoltare din tara - nefiind prevazut pentru investitiile de peste hotare. Investitiile noastre din strainatate practic au un caracter aparte. Chiar si atunci cand Gazprom investeste, sa nu uitam ca 49 de procente Gazprom apartin investitorilor particulari, dintre care, dupa aprecierea noastra, nu mai putin de 25 procente apartin investitorilor straini. Se dezvolta rapid sistemul dialogului pe care l-am stabilit pe ramuri de activitate. pentru cele patru spatii comune adoptata acum doi ani si jumatate, intareste considerabil fundamentul relatiilor noastre. Implementarea lor implica ducerea la bun sfarsit a numeroase activitati comune din domeniul afacerilor, cultural si al proiectelor si programelor umanitare din care vor benefica milioane dintre cetatenii nostri. Totodata, potentialul parteneriatului Rusia - Uniunea Europeana poate fi considerat mai ridicat si este in interesul nostru comun sa cautam noi forme si modele de cooperare mai eficiente. O sarcina importanta ramane inlaturarea in mod consecvent a dificultatilor care impiedica promovarea parteneriatului. Astazi, una din problemele presante ramane incheierea unui nou acord de parteneriat si colaborare Rusia-UE. Tratativele pe aceasta tema inca nu au inceput. De aceea, consideram ca la 1 decembrie anul curent, acordul in vigoare va fi automat prelungit inca pentru un an, asa cum este prevazut in Acordurile de parteneriat si colaborare. De asemenea, am incredere ca in scurt timp vom putea nu numai sa pornim procesul de negocieri pentru noile tratate de baza, dar si sa convenim proiectul acestui document. In acest context, salutam confirmarea neoficiala la Summit-ul UE aici, in Lisabona, a proiectului tratatului de reforma al UE. Dupa aprecierea noastra, este un pas serios in directia inlaturarii greutatilor interne ale Uniunii Europene care ne va ajuta sa ne intelegem mai bine. As vrea sa-i felicit pe toti colegi nostri europeni care au muncit de-a lungul anilor intens la acest document".

"Suntem o tara cu adanci radacini europene"

Luand cuvantul la conferinta de presa cu privire la rezultatele Summit-ului, Vladimir Putin a subliniat ca acesta s-a desfasurat intr-un mediu constructiv si intr-o atmosfera favorabila. A fost folositor si cu rezultate pozitive. Printre altele, Vladimir Putin a spus, citam: "De zece ani de cand s-a semnat tratatul de baza Rusia-Uniunea Europeana, intr-adevar s-au realizat multe. Acest lucru este in particular adevarat in sfera politica, economica si colaborare umanitara. Dovada este reprezentata de cresterea constanta a numarului contractelor dintre societatile noastre civile. In timpul intalnirii a fost inca odata confirmat faptul ca data inceperii negocierilor pentru nou acord este totusi o problema interna a Uniunii Europene. Si nu putem sa ne amestecam in acest proces. Speram ca situatia se va misca din punctul mort cat mai repede, mai ales dupa confirmarea de la summit-ul informal din Lisabona a proiectului de reforma UE. Important este faptul ca, desi exista o serie de probleme intre Rusia si Uniunea Europeana, trebuie fie reafirmata neschimbarea parteneriatului strategic intre UE si Federatia Rusa. O insemnatate principala pentru noi este dezvoltarea pe viitor a relatiilor bilaterale intre Rusia si tarile UE, implementarea pe cele patru spatii comune. Intentionam sa incurajam toate tendintele pozitive existente care caracterizeaza relatiile noastre si gandim la o abordare similara din partea partenerilor nostri. Am remarcat o dinamica pozitiva la dialogurile dintre diversele ramuri, incluzand transportul, afacerile militare, regimul de vize, politica regionala (nu intamplator am mentionat colaborarea militara: ea se dezvolta si in directia NATO si in relatiile bilaterale cu multe tari din UE). Discutiile active se duc si in sfera energetica. In timpul intalnirilor s-a accentuat intarirea securitatii energetice a Europei pe viitor. In acest scop, am stabilit continuarea muncii in directia crearii mecanismului de anticipare a livrarii si a cererii agentilor energetici din Rusia in UE. La baza lui sta schimbul de informatii despre potentialele situatii problematice si a cailor de rezolvare ale lor, incluzand folosirea dialogului energetic Rusia - Uniunea Europeana. Asa cum am convenit in Samara la Summit-ul trecut de la jumatatea lunii octombrie, noi am inceput tratativele despre investitii. Companiile europene ocupa prin traditie locuri prioritate dupa volumul investitiilor de capital in economia ruseasca. La randul lor, intreprinzatorii rusi sunt dispusi sa investeasca resursele lor in economia Statelor Europene. Vreau sa va atrag atentia ca totalitatea volumului acumulat al investitiilor europene din Rusia reprezinta 30 de miliarde euro, iar cele rusesti reprezinta doar trei miliarde. Asa ca zvonurile de cumparare a tuturor activelor europene pe seama dolarilor nostri din petrol sunt exagerate. Chiar si o singura companie de-a noastra intr-o afacere in alte regiuni ale lumii depune mai multi bani decat toate investitiile rusesti cumulate din UE. Am inaintat si in planul realizarilor programelor colaborarii din cadrul granitelor. Si aici trebuie sa remarc ca aceasta colaborare, pentru prima data se sprijina pe principiile cofinantarii si egalitatii in drepturi a partilor in alegerea proiectelor prioritare. In urmatorii cinci ani Rusia e dispusa sa repartizeaza pentru aceste programe sursele necesare. Pentru prima etapa noi estimam aproximativ 12 milioane euro. Anumite progrese au fost inregistrate pe lina contactelor umanitare. Dupa cum stiti, de curand a avut loc prima intrunire a consiliului permanent de parteneriat in sfera culturala. In timpul desfasurarii Summit-ului am dezbatut cum sa lansam noi proiecte si programe din aceste domenii. Astazi de asemenea le-am facut cunoscuta noua initiativa partenerilor nostri - este vorba de constituirea Institutului Ruso-European despre libertati si democratie. Scopul lui este sa faciliteze dialogul dintre reprezentantii societatilor structurilor neguvernamentale si expertii in materie de organizare a procesului de alegeri, monitorizarea alegerilor, situatia minoritatilor nationale si celor emigrati pe teritoriul tarilor UE si Rusia, libertatea exprimarii si asupra altor probleme care ne intereseaza. Consider ca un astfel de dialog va fi foarte util. Tema importanta a Summit-ului este cresterea cooperarii dintre Rusia si UE impotriva noilor provocari si amenintari. Rusia este o tara cu adanci radacini si traditii europene. De-a lungul veacurilor, a adus o contributie nepretuita in dezvoltarea spiritualitatii europene, a culturii, a dezvoltarii civilizatiei. Noi recunoastem intru totul responsabilitatea noastra pentru conservarea bunastarii si stabilitatii in . Una dintre cele mai substantiale sarcini ramane lupta comuna cu agresiunea narcotica si pericolul narcoticelor. Pentru tarile europene, pentru Rusia, raspandirea narcoticelor devine o nenorocire sociala. Si astazi, sefii serviciului Federal care raspund de controlul traficului de narcotice din Rusia si din Centrul european de monitorizare a narcoticelor si narcomanilor au semnat un memorandum de intelegere reciproca. Acest document are menirea sa intareasca colaborarea Rusiei cu UE in toate aspectele activitatii antidrog: de la ajutorul medical pentru dependentii de narcotice pana la munca cu mijloacele de informare in masa, organizatii sociale de prevenire a pericolului narcoticelor. Inca un eveniment al Summit-ului a fost semnarea acordului de comert cu produse din otel. In ultimii ani interesul investitiilor reciproce din aceasta sfera creste. Aici Rusia este foarte activa. Si aceasta o dovedeste atat calitatea schimbarilor in economia tarii noastre, cat si gandirea strategica a business-ului national. Important este ca Rusia si UE raman unite ca si in trecut in abordarea de baza a securitatii. Noi suntem pentru suprematia legilor internationale, pentru rezolvarea conflictelor pe cale politica si nicidecum prin forta. Totodata, consideram ca o securitate comuna si egala pentru toti nu se poate fara intarirea unui inceput colectiv in politica lumii. Rusia e pregatita sa continue coordonarea muncii in sfera dezarmarii, stabilitatii strategice si oprirea raspandirii armelor de distrugere in masa. Impreuna suntem pregatiti sa gasim reciproc acceptate la alte intrebari taioase. Printre ele se numara reglementarea Orientului Apropiat, normalizarea situatiei din Kossovo, situatia din jurul programului nuclear iranian".

"Nu voi schimba Constitutia in favoarea mea"

La Conferinta de presa, Vladimir Putin a raspuns la o serie de intrebari. Este pregatita Rusia sa raspunda afirmativ la ultimele initiative ale presedintelui Bush privind colaborarea referitor la amplasarea scutului de aparare antiracheta in Europa? "Permiteti-mi sa va reamintesc ca noi nu am iesit din Conventia cu privire la scutul de aparare antiracheta. Acest pas a fost facut de partenerii nostri americani, iar noi i-am rugat sa nu-l faca. Dupa aceasta a fost luata o alta hotarare - sa desfasoare infrastructura scutului de aparare antiracheta chiar langa granitele noastre. Mai mult, la inceput s-a ajuns la o intelegere cu tari separate din Europa, iar mai tarziu in cadrul Aliantei Nord-Atlantice au inceput convorbirile de punere de acord cu alte state europene membre NATO. Dar pentru noi problemele tehnologice din sfera securitatii sunt extrem de importante. Datorita acestui fapt, le-am propus partenerilor americani un sistem intreg de pasi comuni, nu numai cu americanii, dar si cu europenii: sa identificam amenintarile comune, sa definim parametrii viitorului sistem, respectiv accesul democratic la administrarea acestui sistem. Din pacate, pana acum, raspunsuri la propunerile noastre nu am primit, incluzand printre altele o propunere de a deschide un centru de informatii reciproce privind lansatoarele de racheta in Bruxelles, facand din partenerii nostri europeni deplini participanti in acest proces. Deocamdata, raspuns nu avem, dar ceva pozitiv pot sa consemnez: vedem ca ingrijorarea noastra in privinta posibilei amenintari pentru Rusia s-a facut auzita de catre americani". O alta intrebare se refera la aderarea Rusiei in Organizatia Mondiala Comerciala. "Negocierile nu sunt simple, dar sunt constructive. Intr-adevar, in ultimii ani, fortele noastre in privinta schimbarii structurii economice rusesti aduc cu sine un rezultat determinant. S-a insusit ideea ca toata cresterea economica se obtine pe baza fortei energetice. Acest lucru nu este asa. In primul rand, dupa volumul economic, Rusia a devenit una dintre tarile - noi am intrecut Italia la acest indicator. Acestea sunt date obiective ale Organizatiei Economice Internationale. Daca vom pastra acelasi ritm de crestere, atunci in 2009, volumul economic al Rusiei il va depasi pe cel al Frantei. Si desigur aderarea Rusiei la Organizatia Mondiala Comerciala este un proces natural. In mare, dialogul este pozitiv, ne bazam pe faptul ca se va finaliza cu un rezultat pozitiv. Evident ca hotararea finala o vom accepta numai in cazul in care vom obtine acei parametri de aderare care vor corespunde intereselor noastre nationale". Raspunzand la intrebarile referitoare la apropiatele alegeri parlamentare si prezidentiale, din Rusia, Vladimir Putin a raspuns, citam: "In decembrie vom desfasura alegeri in Duma de Stat - in Parlamentul Rusiei, iar in martie anul viitor, alegeri prezidentiale. Asa cum am spus, nu o data, nu intentionez sa schimb Constitutia si in concordanta cu legile de baza ale tarii, nu voi face balotaj pentru al treilea mandat, nu voi schimba aceasta lege de baza. In ceea ce priveste activitatea mea viitoare, nu m-am hotarat unde si in ce calitate voi lucra. Dar in orice caz, eu nu consider ca trebuie schimbata balanta puterii in ramurile executive rusesti. Si daca totusi cineva crede ca eu vreau sa ajung, sa zicem, in Guvernul Federatiei Ruse si sa transfer acolo principalele puteri depline, nu este asa. Nicio stirbire a puterii depline a Presedintelui Federatiei Ruse nu va fi afectata, in orice caz, cel putin in problemele care depind numai de mine. Vreau sa spun ca, noi in toti acesti ani - intr-adevar si cu colegii de fata prezenti si cu cei care nu sunt in sala astazi, cu alti lideri europeni - am facut foarte multe pentru a promova cooperarea dintre Rusia si UE. Si pentru asta le sunt foarte recunoscator".

Scris de: {autor}DSS{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii