Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:18 24 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Afacerea Trenuletul Sat-Vacanta

ro

28 Dec, 2006 00:00 4253 Marime text

# O mostenire a regimului comunist a fost dezafectata dupa ce a functionat 28 de ani * Fostul proprietar a luat aceasta decizie in urma numeroaselor furturi ale hotilor de fier vechi

Constantenii isi amintesc ca, pe vremuri, cel mai mare parc al orasului era traversat de un trenulet electric care ii atragea atat pe turisti, cat si pe localnici. Traseul sinelor de cale ferata se intindea pe o lungime de sase kilometri si ocolea Lacul Tabacarie.Fiecare dintre cele doua garnituri ale trenuletului erau formate dintr-o locomotiva si cate zece vagonete. Acum, din toate acestea nu a mai ramas nimic. Ba dimpotriva, in urma jafului hotilor de fier vechi, garile, depoul si locul unde au fost amplasate sinele, arata ca dupa bombardament. Conceput ca un mijloc de agrement, trenuletul electric a fost realizat in timpul regimului Ceausescu, la initiativa Primariei Constanta, in anul 1976. De constructia lucrarii s-a ocupat fosta Intreprindere de Transport in Comun (ITC). Doi ani mai tarziu, printr-o hotarare de consiliu local, primaria il cedeaza fostei Intreprinderi Judetene de Prestari Servicii catre Populatie (IJPIPS), intrand in patrimoniul acesteia. De atunci, trenuletul a functionat fara probleme. In anul 1996, societatea ROMEGA, mostenitoarea fostei IJPIPS, a scos la licitatie active pe care firma le administra la acea data. Atunci au fost incheiate contracte de asociere ale SC ROMEGA pentru exploatarea unor active ca spalatorie, trenulet Sat-Vacanta, service-auto, etc.Trenuletul, o afacere fara profitSocietatea care a preluat exploatarea mijlocului de transport, impreuna cu IJPIPS, a fost MONTANA SKY, al carui unic actionar este Florin Munteanu. Sub administrarea acestor societati, trenuletul a functionat timp de opt ani. "Deoarece veniturile obtinute din exploatarea utilajului erau mult mai mici decat costurile de intretinere a instalatiei cu tot ce presupune aceasta, am renuntat la afacere", sustine Munteanu. In plus, frecventele defrisari facute de hotii de fier vechi au dus, in anul 2004, la dezafectarea acestui mijloc de agrement. In tot acest timp, s-a incercat refacerea sinelor de cale ferata, apelandu-se la specialistii Regionalei CFR. "Am cumparat chiar si o locomotiva noua, insa, in ciuda eforturilor facute, ne confruntam foarte des cu deraieri ale trenuletului". Din cauza costurilor mari pe care le presupunea, inlocuirea in intregime a liniei a fost imposibila. Numai reconstruirea unui kilometru de cale ferata se ridica, in urma cu cinci ani, la un miliard de lei, iar lungimea acesteia era de sase kilometri. Constatand ca afacerea nu e rentabila, administratorul a decis vanzarea ei, iar in vara acestui an exploatarea trenuletului a fost preluata de un investitor strain, puternic din punct de vedere financiar. Conform obligatiilor contractuale, acesta va reconstrui de toata infrastructura utilajului de agrement. Potrivit fostului proprietar, investitia repunerii in functiune a trenuletului va fi de cel putin un milion de dolari.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii