Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:39 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Plătim scump gropile RAJDP! DJ 226B - un drum judeţean ca după bombardament (galerie foto)

ro

27 May, 2011 01:54 5800 Marime text
drumuri_rajdp_DJ_226B_Pantelimon_DN2a_Harsova_3_.jpgGropile adânci de pe drumul judeţean ce leagă comuna Pantelimon de DN 2A vă pot pune în pericol viaţa. Culmea este că instituţia Consiliului Judeţean vă percepe taxă pentru asta!

Există în judeţul Constanţa drumuri care arată ca după bombardament. Şi nu sunt puţine. Judeţul în care locuim este printre puţinele din ţară care a pus taxă pe drumurile judeţene, fiind un promotor al acestui gen de măsură fiscală aducătoare de bani la bugetul judeţean. Şi totuşi, transportatorii de mărfuri şi de persoane nu ştiu pe ce plătesc taxe, având în vedere starea precară a unor drumuri.

Un astfel de drum pe care dacă te încumeţi să-l străbaţi îţi rupi maşina în două este şi DJ 226B, care face legătura între DN 2A (Hârşova - Constanţa) şi comuna Pantelimon. Carosabilul este mâncat, din câţiva în câţiva metri, până la stratul de piatră şi chiar până la pământ. Atât de adânci sunt craterele care se lăţesc pe zi de trece! Unele sunt adevărate capcane, pentru că, în zonele în care drumul este drept, nu îţi dai seama că urmează o groapă decât când eşti foarte aproape de ea şi nu mai ai cum s-o eviţi. În plus, traficul este evident strangulat, mai ales la orele de vârf, când autovehiculele aşteaptă în faţa hăurilor din asfalt ca la semafor, dând voie să treacă unui alt autovehicul ca apoi să o ia pe contrasens. Atunci când plouă, parcurgerea DJ 226B devine şi mai riscantă, mai ales pentru cei care nu cunosc drumul, pentru că nu pot prevedea adâncimea ochiurilor de apă ce şi-au făcut loc în asfalt. În ediţia online a publicaţiei ZIUA Satelor puteţi vizualiza mai multe imagini cu craterele de pe DJ 226B.

Gropi care ard la buzunar

drumuri_rajdp_DJ_226B_Pantelimon_DN2a_Harsova_9.jpgDJ 226B se află, după cum sună şi denumirea sa, în administrarea Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri, subordonată Consiliului Judeţean Constanţa, condus de Nicuşor Constantinescu. În 2007 şi 2008, instituţia judeţeană a instituit tarife suplimentare, respectiv taxe de utilizare a drumurilor judeţene. Dar să le luăm pe rând. Prin Hotărârea nr. 5/2007, Consiliul Judeţean Constanţa a instituit prin Anexa 4 d, la iniţiativa şefului CJC Nicuşor Constantinescu, „tarife suplimentare de utilizare a drumurilor judeţene, aplicabile transporturilor care depăşesc masa totală maximă admisă, masa admisă pe osie şi/sau dimensiunile maxime de gabarit admise în circulaţie pe drumurile judeţene".

De asemenea, prin Hotărârea nr. 223/2008, a fost instituită taxa de utilizare a drumurilor judeţene, precum şi modalitatea de aplicare a acesteia. Iată tarifele stabilite prin acea hotărâre: autovehiculele pentru transport marfă - până la 2,5 de tone inclusiv - 4 lei/zi, 85 lei/lună, 720 lei/an; - între 2,5 - 3,5 tone inclusiv - 6 lei/zi, 125 lei/lună, 1.080 lei/an; - între 3,5 - 5 tone inclusiv - 9 lei/zi, 190 lei/lună, 1.620 lei/an; - între 5 - 10 tone inclusiv - 15 lei/zi, 315 lei/lună, 2.700 lei/an; - între 10 - 20 tone inclusiv - 25 lei/zi, 525 lei/lună, 4.500 lei/an; - peste 20 tone (inclusiv cap tractor autotrenuri) - 35 lei/zi, 735 lei/lună, 6.300 lei/an.

Pentru autovehiculele de transport persoane s-au instituit următoarele tarife: - pentru cele cu 9-20 de locuri - 12 lei/zi, 250 lei/lună şi 2.160 lei/an, iar pentru cele cu peste 20 de locuri - 16 lei/zi, 340 lei/lună şi 2.880 lei/an.

Iată, aşadar, că tarifele stabilite de CJC pentru drumurile judeţene nu erau deloc mici.

În 2010, CJC le-a actualizat „cu rata inflaţiei", după cum au precizat reprezentanţii instituţiei, prin Hotărârea nr. 352/2010. O nouă controversă pe tema acestei taxe s-a iscat după ce prefectul judeţului Constanţa a atacat această hotărâre, declarând suspendată taxa pe drumurile judeţene. Reprezentanţii CJC au contrazis punctul de vedere al Instituţiei Prefectului, susţinând că au dreptul în continuare să încaseze taxa. Cu toată polemica pe această temă, facem un calcul simplu din care rezultă că timp de trei ani, CJC prin RAJDP, a încasat aceste taxe de drum, al căror tarif a apăsat greu pe umerii transportatorilor. Cu alte cuvinte, s-au colectat bani nu jucărie la bugetul judeţean, iar taxa instituită chipurile pentru repararea drumurilor nu se justifică atunci când privim la ditamai gropile din asfalt.

Pietruirea totală... a uliţelor asfaltate (?!)

Culmea ironiei, la intersecţia DJ 226 B cu DN 2A este amplasat un panou care populariza odată tarifele taxei pe drumurile judeţene şi modul de plată al autorizaţiei de circulaţie pe drumurile judeţene. Panoul care le aminteşte şoferilor că trebuie să-şi plătească taxa, amplasat pe DJ 226 B, s-a decojit, lăsând la iveală un alt mesaj publicitar, care, culmea, se cam potriveşte cu starea în care se află drumul judeţean. „Programul Pietruirea totală a uliţelor de pământ - «Să scoatem judeţul Constanţa din noroi!»", se poate citi pe panoul roş-galben. Semnatarul mesajului este chiar şeful CJC, Nicuşor Constantinescu, alături de fostul primar al comunei Poarta Albă, comună unde fusese probabil amplasat anterior panoul. Cu alte cuvinte, să ne aşteptăm la o pietruire a drumurilor de asfalt, din partea CJC? Nu ne-ar mira, ţinând cont de faptul că pietrişul a luat locul asfaltului pe multe porţiuni din acest drum.

Moldovanu: „S-a investit mai mult decât s-a colectat"

Am încercat să aflăm de ce RAJDP nu intervine pentru repararea gropilor din asfalt, cum sunt cele de pe DJ 226 B, aşteptând parcă să dispară asfaltul cu totul. L-am contactat telefonic pe purtătorul de cuvânt al CJC, Cristian Moldovanu, care ne-a declarat că este imposibil să fie reparate toate drumurile, motivul fiind atât numărul redus de utilaje, cât şi banii. „Nu cred că o să găseşti nici pe A2 un segment în care să nu existe nicio groapă. Lumea plăteşte ca să se repare drumurile, iar printre drumurile reparate cu aceşti bani se numără şi cel de la Ciocârlia, cel dintre Cuza Vodă şi Mihail Kogălniceanu, mai sunt şi la Lipniţa... Nu poţi să faci totul, pentru că nici utilaje nu ai destule şi nici bani", ne-a declarat Cristian Moldovanu. Reprezentantul CJC a adăugat că investiţiile în asfaltul de pe drumurile judeţene au depăşit sumele colectate prin taxa de drum. Chiar aşa să fie?! Ne îndoim că nu se mai găseau bani pentru plombarea unor gropi care pun în pericol viaţa celor care trec prin hârtoapele numite drumuri judeţene şi care mai şi dau bani pentru asta. Sau este mai convenabil pentru mai-marii judeţului ca drumurile să ajungă la stadiul de macadam şi să pună de o lucrare mai costisitoare?!

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • sxn 27 May, 2011 13:25 Asta e drum nasol? Mergeti pe drumul de la Nisipari si o sa vedeti ce n-ati mai vazut din anii 90