Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi

La Manastirea Dumbraveni, preotii slujesc pentru Dumnezeu

ro

05 Aug, 2004 00:00 7495 Marime text

Intr-o margine de padure, in apropierea comunei Dumbraveni, doi calugari au sosit de pe meleaguri bucovinene pentru a ridica biserica cu hramul "Acoperamantul Maicii Domnului" * Primaria Dumbraveni a alocat preotilor de aici terenul unde va fi ridicata biserica * Prioritatea principala a administratiei locale este sa ofere localnicilor apa potabila curenta

In urma cu doua zile am plecat din redactie pentru a ma deplasa, impreuna cu doi colegi, in comuna Dumbraveni, unde aveam intalnire cu noul primar al localitatii. Dupa mai mult de o ora de mers si dupa ce am trecut prin mai multe localitati cu specific dobrogean, cu case mici, rasarite parca din spatele gardurilor construite din bolovani de rau, am ajuns intr-un loc cu adevarat deosebit. Cu cativa kilometri inainte de intrarea in Dumbraveni, intr-o mare de flori multicolore, intr-o margine de padure, am fost placut surprinsi sa observam silueta unui cort militar, deasupra caruia "guverna" invingatoare o cruce de lemn. Fara a sta pe ganduri, am decis sa ne oprim cateva minute pentru a afla despre ce anume este vorba. Asa am aflat ca acest cort era de fapt biserica manastirii cu hramul "Acoperamantul Maicii Domnului", a carei piatra de temelie fusese pusa cu doar trei luni in urma, si anume la 1 mai 2004. Aici slujesc doi calugari, sositi tocmai de pe meleaguri bucovinene, fratii Antim si Teodor Gorschi. In varsta de 22 si 24 de ani, cei doi monahi au sosit in judetul Constanta pentru a-i aduce pe localnici mai aproape de Dumnezeu. Ei sunt cei care au intemeiat aceasta bisericuta, lor alaturandu-li-se, recent, inca un calugar.

Calugarii traiesc bucuria saraciei cu smerenie

Din discutiile purtate cu parintele Antim, staretul manastirii, am aflat ca o dovada puternica de iubire si credinta este si aceea a savarsirii Sfintei Liturghii intr-un cort, in plin camp. "Aici ne-a indrumat pasii Dumnezeu. Dorim sa insuflam credinta in inimile locuitorilor din aceasta zona. Cu toate acestea, ducem o munca foarte grea deoarece, aici, influenta pagana si-a pus amprenta. Dupa ce, o perioada, Dobrogea a fost o adevarata vatra a spiritualitatii, in urma cu multi ani, aici a urmat o fila de istorie mai putin favorabila dezvoltarii vietii religioase, cauzata de incursiunile pagane. Astfel, incet-incet, oamenii s-au indepartat de biserica, din pacate", ne-a declarat parintele Antim. Parca pentru a confirma acest lucru, tanarul calugar ne-a spus ca la slujbele efectuate zilnic in aceasta biserica rar vin cativa credinciosi. "Cei care vin aici, mai ales duminica, sunt credinciosi din Constanta, Mangalia sau Medgidia, si nu locuitori din Dumbraveni. Noi facem slujbe in fiecare zi pentru oameni, pentru Dumnezeu si mai putin pentru cei care ajung la biserica", a mai spus calugarul. Dupa ce am schimbat cateva cuvinte, parintele Antim ne-a invitat sa vizitam biserica. Am intrat inauntru, unde, printr-o fereastra, o raza de soare lumina icoanele Mantuitorului Iisus Hristos si a Maicii Sale. Sfiosi, ne-am dat seama ca, desi le lipsesc multe lucruri, calugarii de aici, veniti pentru a-l aduce pe Dumnezeu in sufletele si casele dobrogenilor, traiesc bucuria saraciei cu mare smerenie. "La inceput este mai greu. Am inceput fara nimic, fara bani, dar Dumnezeu ne ajuta si nu ne facem probleme ca nu avem ce manca sau unde dormi".

Loc sfintit pentru credinciosi

La Dumbraveni, in urma cu mai bine de 1500 de ani, a fost construita in stanca, undeva in padure, o mica biserica rupestra. In apropierea grotei fostei biserici, pe data de 1 mai s-a pus piatra de temelie a Manastirii Dumbraveni cu hramul "Acoperamantul Maicii Domnului". Prea-cuviosul parinte staret Antim se va ocupa indeaproape de inflorirea acestui asezamant duhovnicesc care sa intregeasca ansamblul monahal al Dobrogei. Pentru construirea acestei biserici si Primaria Dumbraveni si-a acordat sprijinul. Astfel, administratia publica locala i-a sprijinit pe monahi prin acordarea de zece hectare de teren. "Chiar daca ne confruntam cu o serie de probleme grave, precum lipsa apei potabile curente sau lipsa unor drumuri corespunzatoare, am decis sa punem umarul la ridicarea acestei manastiri si i-am ajutat pe cei doi preoti asa cum am putut", a declarat actualul primar al comunei Dumbraveni, Gheorghe Balan. Noul sef al administratiei locale a subliniat faptul ca prioritatea principala a Primariei Dumbraveni este sa ofere locuitorilor comunei apa potabila curenta si, nu in ultimul rand, conditii civilizate de viata. Pentru cei care vor sa faca donatii, a fost deschis la Reiffeisen Bank contul 4639262.