Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
03:32 24 10 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Dobrogea - File de istorie Bricul „Mircea“ - partea a III-a (1976, la Bicentenarul SUA)

ro

12 Oct, 2017 00:00 974 Marime text

De curând s-au împlinit 41 de ani de la prima traversadă a Oceanului Atlantic de către o navă militară românească: Bricul „Mircea“. Despre acest subiect s-a scris deja mult și interesant; voi încerca aici să prezint acest eveniment cu material istoric preluat din surse străine.

În 1976 a apărut un volum omagial [1] în colaborare cu „Operation Sail 1976“ - care a făcut parte din festivitățile „Salute '76“ cu ocazia împlinirii a 200 ani de la semnarea „Declarației de Independență“ a SUA.

  -----------------------

[1]         New York: Festivitățile organizate la New York, parte a „Salute '76“ - organizate în toate statele SUA:

 Fiecare stat american a organizat festivități cu acesta ocazie; „Salute '76din New York a fost de departe cea mai grandioasă. Din aceste festivități de la New York a făcut parte și „Operation Sail '76“ - care a fost o paradă a navelor cu pânze - pe Hudson River. A fost evenimentul central al „Salute '76“.
 
Circa 225 de nave cu pânze din toată lumea au defilat la New York printre două coloane de 53 de vase militare staționare (care au participat la un „International Naval Review“, ce a avut loc simultan).
 
Din flota de nave cu pânze au făcut parte 18 din cele mai mari nave cu pânze din lume în acel moment - cunoscute sub numele colocvial de „Tall Ships“. Vasele cu pânze sunt, de fapt, catalogate în funcție de tonaj - și nu în funcție de înălțimea lor; aici - în contextul „Operation Sail '76“ - un vas a aparținut acestei grupe dacă nu putea să treacă sub „Brooklin Bridge“, care este la 127 de picioare peste nivelul marii.
 
Acestea au fost [1]:

1. „Christian Radich“  

Norvegia 

10. „Juan Sebastian de ElCano“

  Spania

2. „Danmark“

Danemarca  

11. „Kruzenshtern“

  URSS

3. „Dar Pomorza“

Polonia

12. „Ara Libertad“

  Argentina

4. „Eagle“

SUA

13. „Mircea“

  Romania

5. „Erawan“

Suedia

14. „Nippon Maru“

  Japonia

6. „Esmeralda“

Chile

15. „Phoenix“

  Irlanda

7. „Gazela Primeiro“

SUA

16. „Regina Maris“

  SUA

8. „Gloria“

Columbia

17. „Sagres“

  Portugalia

9. „Gorch Fock“

Germania

18. „Tovarishch“

  URSS

 
[2] Detalii „Operation Sail '76“, New York:

Alăturat, câteva detalii despre acest eveniment organizat cu ocazia Bicentenarului. De exemplu, informații generale despre vasele istorice - când și unde vor fi ancorate, de asemenea, informații utile pentru a putea fi identificate:
 
Ajută la identificarea navelor cu pânze clasice; figuri la prova:
 

 
Câteva liste de nave civile participante; dreapta jos „INR“ delegates sunt câteva țări care participă la cu nave militare la „INR“.
 
Detalii despre regată; ea a avut trei curse („races“) (etape):

- Plymouth (Anglia) - Tenerifa (Insulele Canare):

  1.445 mile   

 start: 2 mai 1976

- Tenerifa (Canare) - Hamilton (Bermude):

  2.530 mile

 start: 23 mai 1976

- Hamilton (Bermude) - Newport (Rhode Island):

  635 mile

 start: 20 iunie 1976


 [3] Regata Bicentenarului SUA, 1976; cele trei etape - până la sosirea la Newport, Rhode Island:
 
Evenimentul a început la 2 mai 1976, în Plymouth, Anglia - unde s-au adunat nave școală cu pânze din toată lumea, pentru startul regatei cu destinația Newport, Rhode Island, SUA.
 
Bricul „Mircea“ la Plymouth:

  
Plecarea de la portul Hamilton (Bermude) a avut loc în după-amiaza zilei de 20 iunie 1976; nave „înalte“ și mai puțin înalte s-au postat pe linia de plecare lungă de 1,8 mile.
 
Pentru ca navele să poată manevra mai ușor în aglomerație, s-a permis ca la plecare să se folosească și motoarele lor auxiliare - pe lângă vele.
 
Semnalul de start a fost dat de o lovitură de tun a fregatei engleze „HMS Eskimo“; în acel moment, toate navele au atacat în forță linia de plecare.
 
În confuzia creată, au avut loc mai multe accidente; în primul, nava suedeză „Erawan“ n-a pornit, iar nava spaniolă „Juan Sebastian de ElCano“ a fost înghesuită între „Gloria“ (Columbia) și Sagres II a Portugaliei.
 
Nava „Libertad“ (Argentina), care a tăiat pe diagonală într-un start agresiv, a abordat nava mai mare „ElCano“ (Spania). Nava spaniolă a pierdut o treime din catargul său de 180 de picioare și a fost forțată să iasă din cursă; „Libertad“ a continuat cursa, neavând nicio problemă.
 
Într-un incident similar, nava americană „Gazela Primeiro“ a lovit nava românească „Mircea“; „Gazela“ a pierdut 68 de picioare din catargul său - și a fost nevoită, de asemenea, să iasă din cursă.
 
Deși a avut un start cu handicap, partea ultimă a traversadei atlantice a prezentat un spectacol maiestuos; cele mai mari nave cu pânze din lume înaintau sub un vânt de 18 noduri.
 
În imagine: „Regina Maris“ (SUA) /// „Mircea“

 
Însă acest început rapid nu a fost destinat să continue: două zile navele au rămas fără să se poată mișca pe ocean - fără vânt.
 
Organizatorii regatei au contactat căpitanii navelor și, cu aprobarea lor, au decis să devanseze terminarea cursei cu două zile, vasele navigând restul etapei cu motoarele auxiliare.
 
Învingătoare a fost declarată nava germană Gorch Fock II (printr-o serie complicată de calcule de handicap); nava „Esmeralda“ (Chile) a fost declarată ultima.
 
Decizia ca navele să folosească motoarele auxiliare și de a scurta în acest fel cursa s-a luat pentru a nu întârzia festivitățile și ceremoniile pentru aniversarea Bicentenarului.
 

[4] Sosirea la Newport (26-28 iunie 1976):

Prima navă care a intrat în rada portului Newport a fost Ara Libertad(Argentina) - în dimineața zilei de 26 iunie. Un vas de stins incendii a salutat trimițând mari jeturi de apă în aer; nava Libertad a fost salutată cu 21 de lovituri de tun de la Fort Adams, având cadeții săi „manning the yards“ (salutând pe vergi).

În decursul zilei, au continuat să sosească celelalte nave. Între timp, numărul de turiști spectatori la Newport a crescut până la 150.000.

Alăturat, relatarea acestor zile în presa locală („Newport Mercury“, din 2 iulie 1976); în care putem citi și cum s-au luat deciziile de a desemna locurile de ancorare în rada Newport pentru navele „Clasa A“ - inclusiv pentru Mircea“: [2]

„Thursday, June 24

Congestion of boats in Newport Harbor appears to be at peak even as Tall Ships arrive. Many larger ships such as Tovarishch and Gorch Fock will moor at buoys in outer harbor, rather than try to dodge the maze of yachts.

Friday, June 25

Moorings assigned to Tall Ships (berthings the Tall Ships) has become a frantic task. Eugene Kenyon, ships operations coordinator, finds he must frequently juggle berths and buoys to meet changing needs. But in the beginning, before the hubbub started, Kenyon had some basic premises to work with.

He knew many of the larger ships needed deeper water berths than others. That was the first consideration. The second was that the U.S. training ship Eagle should be moored at a dock, since she was the host ship“.

Ediția din 2 iulie 1976, „Newport Mercury“: [2]

  
„But beyond that, Kenyon said most of the decisions were arbitrary. For example, he scheduled Sagres, the Portugese bark, to berth alongside the Eagle.
 
«The local community has a large Potuguese population that might be interested in visiting Sagres», he said.
 
«If there had been an Italian ship, I would have put her there too.»
 
Eagle has four sister ships, all of which were designed in Germany before World War II, so he moored them together. The Soviet ship Tovarishch and Mircea from Romania are two. They are of the same type as the Eagle, but they were made some 10 per cent smaller. The West German ship Gorch Fock II and Sagres are the other two sisters. Tovarishch was originally Gorch Fock I.
 
The Norwegian ship Christian Radich will be moored next to Sagres, because she is smaller than the five and happened to fit nicely, Kenyon said.“
 
Rada portului Newport, Rhode Island:
 
 
„The ships docked at the Newport Shipyard are mostly American. The shipyard asked that visitors be kept to a minimum.
 
And Kenyon, who estimated they might get fewer visitors than foreign vessels that had never been here before, put as many there as possible.
 
Nippon Maru of Japan and Kruzenshtern of Russia, two of the largest ships in the race, will be moored off Jamestown Island. Since only a few ships would anchor there, residents asked that they be large ones, he said.
 
Kenyon was unsure whether Kruzenshtern and the others might object, but he said he has another berth lined up just in case.
 
Twelve ships will be docked at Fort Adams, the least desirable space in terms of a centralized location. But Kenyon said plans are being made to accommodate the 200 crew members and cadets expected to come from those ships.
 
Ship Libertad, first to arrive in Newport at end of Tall Ships race, was not able to unfurl sails, but captain did one better. Instead of sails, cadets stood along upper yardarms, looking like set of toy soldiers standing in rows.
 

Saturday, June 26

Several thousand persons rushed to Ocean Drive and jammed the waterfront to welcome the Argentinian, full-rigger Libertad, the first of the Tall Ships to enter the harbor today. The ship, sails furled, was greeted with a cacophony of horns, whistles, fountains of spray from fireboats and a 21-gun salute from Fort Adams.
 
Libertad arrived shortly before 10 a.m. Not far behind her was Spain's four- masted topsail schooner Juan Sebastian de Elcano. Expected early this afternoon, were Norway's Christian Radich, Poland's Dar Pomorza, and Germany's Gorch Fock. The German bark has been declared the provisional winner in Class A.
 
Dar Pomorza, Christian Radich and Libertad are believed to be second, third and fourth; light air forced a premature end to the race and the results are "provisional" because radio reports at the time of the race end must be verified.
 
Protests based on mishaps at the start of the race in Bermuda remained to be judged and will have a bearing on the official results.
 
In Class B, Division One, Ken MacKenzie's Ticonderoga looked like the winner this morning.
MacKenzie, who knows the way between St. David's Head and Brenton Reef as well as local residents know Bellevue Avenue, said today it was a good race.
„We took a flyer, going west of the rhumb line [n.n. termen nautic; o linie care traversează toate longitudinile la un unghi constant fata de Polul Nord] and found the wind.“
 
Official results for Class B yachts will not be available until this evening.
This morning half of that class of vessels were still at sea; this afternoon and early this evening the Coast Guard's Eagle, Russia's Kruzenshtern, Chile's Esmeralda and Russia's Tovarishch are expected in port.
 
A light northerly made it virtually impossible for the square riggers to show any of their sails; but the sheer size of the ships with their vintage rigging make them a sight to behold." [2]
-----------------
 
[5] Staționarea la Newport (26-30 iunie 1976)

„Mircea“ a fost ancorat în radă Newport împreună cu trei din vasele sale surori; în grup a fost și Dar Pomorza“ (construită în 1909, de același șantier german „Blohm & Voss“ din Hamburg). Dezavantajul a fost că „Mircea“, fiind ancorat în mijlocul radei, nu a putut fi vizitat la fel ca navele ancorate la chei.

La chei au fost Sagres II și Eagle(în spate, „Christian Radich“); au fost cele mai vizitate nave în aceste zile la Newport:

 
Alăturat, câteva imagini cu „Mircea“, împreună cu două din navele sale surori (ancorate în radă):
 
Grupul văzut din babord:

 
Și în ordine inversă, văzute din tribord („Dar Pomorza“ primul vas):

 
 Și în ordine inversă, văzute din babord („Dar Pomorza“ primul vas):
 
 „Mircea“ împreună cu „Towarishch“, văzute din tribord:
 
„Mircea“, singur:
 
 
Șalupa cu motor a lui „Mircea“; în spate: „Regina Maris“ (SUA):

 
 Prova „Mircea“ - detaliu:

 
 Câteva imagini de grup; de exemplu, o imagine în care sunt toate cele cinci vase surori:

 
 [6] Festivitatea de premiere a participanților, Fort Adams:

Înainte de a începe paradă oficială a navelor spre New York, a avut loc la Fort Adams, Newport, o ceremonie de premiere a navelor participante la regata Bicentenarului SUA. A participat și un (foarte) mic detașament de cadeți ai lui „Mircea“ (cu steagul român, în rândul al doilea, centru - vezi detaliu).

Între spectatori, un ofițer român:

S-au acordat premii și trofee:

 
Bricul „Mircea“ a primit o diplomă de participare:
 

[7] Plecarea navelor de la Newport și sosirea lor la New York:
Plecarea vaselor spre New York a fost planificată pentru 1 iulie, dimineață. A fost însă o ceață deasă (vizibilitate sub 50 picioare / cca 17 m); spre prânz, cerul a fost senin și clar - iar „Eagle“ a plecat prima, în fruntea paradei.

Alăturat, imagini cu „Mircea“ - plecând de la Newport spre New York (jos: câteva momente mai târziu):


Același moment ca în imaginile precedente; la prova lui „Mircea“ sunt 10 cadeți; în detaliu: poate se recunoaște cineva?
 
 
[8] „International Naval Review“ (INR) - parada navelor militare moderne; a făcut parte din festivitățile „Salute '76“
 
Între timp, se pregăteau și cele 53 de nave militare moderne (reprezentând 26 de națiuni), care au participat la „Internațional Naval Review“ (INR).
La 2 iulie ele s-au adunat împreună în Atlantic, într-o coloană lungă de 30 de mile, la 232 de mile depărtare de New York. S-au format trei divizii de nave militare, cele trei având în frunte „USS Wainwright“, „USS Farragut“ și „USS William V. Pratt“.
 
La 3 iulie, navele militare au ancorat la Brooklin, New York; în după-amiaza zilei a ancorat și portavionul „USS Forrestal“ - pregătit să primească circa 3.000 de oficialități din toată lumea, invitați să privească parada „din primul rând“. Organizatorul și șeful executiv al „Op sail '76“ a fost Frank Braynard; cel care, împreună cu colegul sau Howard Slotnick, a organizat și alte trei festivități similare.
 
„The New York Times“, 14 iulie 2007, scrie: [3]
 
„«The city was psychically wounded; there were riots in New York in those years», Peter Stanford, the first president of the South Street Seaport Museum and president emeritus of the National Maritime Historical Society, said Thursday.
 
«Op Sail was a tremendous coming together, and under Frank’s orchestration it awakened Americans to their heritage.»
 
One by one, on July 4, 1976, towering ships glided below the Verrazano-Narrows Bridge, then unfurled their sails. There were nearly 300 large ships from more than 50 countries in the 18-mile-long caravan up the Hudson, including 16 of the approximately 25 masted «tall ships» remaining in the world at the time.
Among them were the United States square-rigger Eagle; the British schooner Sir Winston Churchill, with an all-female crew; the Romanian bark Mircea; and the Russian four-masted Kruzenshtern, out of Murmansk.“
 
Frank Braynard’s estimation: it was «the biggest assemblage of ships since the Battle of Navarino in 1827»“.
 
Împreună cu navele civile, se estimează că au fost circa 25.000 de marinari la New York în aceste zile.
 
Prima trecere în revista navală (INR) din istorie la New York a avut loc la 27 aprilie 1893:

 
 Alăturat, o schiță a aranjamentului naval în care se văd navele militare INR“ dispuse în trei grupe:
- două grupe „INR“ lângă portavionul „Forrestal“ - de o parte și de alta a traseului paradei navelor civile „Operation Sail“
- a treia grupă „INR“ lângă Washington Bridge.

 

[9] Sosirea și staționarea la New York:

 „Mircea“, în drum spre New York:

 
 Sosirea pe Hudson River; primul a fost „Eagle“ (nava gazdă a paradei):


„Mircea“:

 „Gorch Fock II“:

 
„Sagres II“:
 
  
„Dar Pomorza“ (1909, Polonia)

 
Portavionul „USS Forrestal“; pe punte, circa 3.000 de invitați de onoare; în planul 2: Statuia Libertății:

  
O altă imagine cu „USS Forrestal“:


Pe puntea portavionului „USS Forrestal“: președintele Gerald Ford lovește clopotul vasului de 13 ori - în memoria celor 13 colonii britanice originale, care au semnat „Declarația de Independența“ cu 200 de ani înainte: [1]
 
 
După „USS Forrestal“, navele au continuat spre locurile lor de ancorare de la New York.
 
Hudson River; în stânga sunt „Twin Towers / World Trade Center“ - care au dispărut la 11 septembrie 2001. În prim-plan, vasul „Eagle“, urmat de două dintre vasele sale surori:
 

„Mircea“ a acostat la cheiul nr. 84, New York, cu bordul tribord (în spatele lui, vizavi, se vede „Ara Libertad“).

 
Câteva imagini cu cadeți la bord (poate se recunoaște cineva)?

   
[10] La 8 iulie 1976, „Mircea“ a plecat de la New York spre Baltimore; la 11 iulie a acostat cu bordul tribord la cheiul nr. 3 Pratt din portul Baltimore. Aici au mai fost prezente „Eagle“, „Gorch Fock II“, „Esmeralda“, „Danmark“ și „Amerigo Vespucci“.

 
 La 16 iulie, Mircea a plecat mai departe spre Philadelphia, unde a rămas până la 23 iulie, când a plecat direct spre casă (decizie luată de conducerea României, pentru că la Philadelphia a dezertat din nou un membru al echipajului; el a fost al treilea „dezertor“ în acest voiaj).
 
Cursa navei a fost întreruptă din acest motiv; nu s-au mai făcut escale în Bermude și Azore. La 30 august, nava a ajuns la Constanța.
 
Bibliografie:

[1] „The Tall Ships, A Sailing Celebration“. Hyla M. Clark. Two Continents, A Tree Communications / Alexis Gregory Book, New York.
 
[2] „Newport Mercury“, iulie 1976
 
[3] „The New York Times“, iulie 2007
 

Despre Dan-Eugen Șambra

S-a născut în Constanţa, în martie 1950. A absolvit Liceul „Mircea cel Bătrân“ și Facultatea de Automatică şi Calculatoare Bucureşti. În august 1986, a emigrat oficial cu familia în Germania, unde a lucrat, până la pensionare, la Siemens AG (din 2004, cu titlul Senior Engineer). A proiectat şi a pus în funcţiune proiecte de automatizare şi software diverse pe patru continente. La începutul anului 2011, a demarat ca administrator un forum despre istoria României / Dunăre / M. Neagră (design & structură proprie) - romaniaforum.info.
 
facebook.com/Dan.Sambra.1/ 
 
facebook.com/Dan.Sambra.2
 
Citește și:

Dan Şambra şi file de istorie dobrogeană

Dobrogea - file de istorie

Dobrogea - File de istorie Nava-şcoală „Mircea (II)“. Partea I - 1938-1939, Hamburg

Dobrogea - File de istorie Bricul „Mircea“ (II). Partea a II-a - 1939-1966 (galerie foto)
 

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii