Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:50 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

In mediul rural nu exista gradinite cu orar prelungit

ro

08 Jan, 2004 00:00 1080 Marime text

Stabilizarea frecventei copiilor in invatamantul prescolar

Singura unitate de acest tip a functionat in anul scolar 2002-2003, fiind desfiintata un an mai tarziu * In schimb, s-a constatat o crestere a numarului de gradinite cu program normal atat in mediul rural, cat si cel urban * Din ce in ce mai multi copii frecventeaza invatamantul prescolar, in special grupele mari, pregatitoare * Scaderea natalitatii a dus la micsorarea numarului de scoli I-IV in mediul rural cu doua unitati * Numarul scolilor gimnaziale a crescut de la 95 la 96 datorita eficientizarii invatamantului prin arondarea de unitati scolare si grupari de clase * Planul de scolarizare s-a dovedit a fi adaptat la baza materiala existenta in scoli

O serie de factori sociali si economici au influentat atat pozitiv, cat si negativ invatamantul preuniversitar constantean in anul precedent. Strategia de dezvoltare a invatamantului constantean, promovata de Inspectoratul Scolar Judetean Constanta, s-a inscris in reperele stabilite de politica Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului pentru dezvoltarea invatamantului. Astfel, in anul precedent s-a constatat o crestere a numarului de gradinite cu program normal cu cinci unitati, una in mediul urban si patru in cel rural. Totodata, s-a remarcat o crestere a numarului de grupe de elevi la gradinite cu trei clase. Acest lucru a fost cauzat de migratia populatiei catre mediul rural. La nivel de judet exista 549 unitati scolare, din care 224 in mediul urban si 325 in mediul rural. Dintre acestea, 38 de gradinite cu program prelungit si 219 cu program normal. In urma evaluarilor efectuate de ISJ s-a observat o tendinta de frecventare a invatamantului prescolar in crestere, mai ales la grupele mari, pregatitoare. Mai mult, tot mai numerosi copii de varsta prescolara sunt integrati in invatamantul de masa. Totusi, aceasta tendinta de frecventare a invatamantului prescolar a fost constatata numai in cazul gradinitelor cu orar normal. In anul scolar 2002-2003, in mediul rural exista o singura unitate cu orar prelungit, aceasta fiind desfiintata in anul scolar 2003-2004.

Scaderea natalitatii

Tot in mediul rural s-a constatat o diminuare a numarului de scoli I-IV cu doua unitati, datorita scaderii natalitatii. Clase cu efective reduse s-au inregistrat in mediul rural, acolo unde a fost necesara desfasurarea invatamantului simultan. Pe de alta parte, la nivelul invatamantului gimnazial a crescut numarul unitatilor in mediul rural. Astfel, numarul scolilor gimnaziale a crescut de la 95 la 96 datorita eficientizarii invatamantului prin arondarea de unitati scolare si grupari de clase. In ceea ce priveste numarul de licee, scoli profesionale si de ucenici, acesta a ramas constant, respectiv opt unitati in mediul rural si 43 in urban. Mobilitatea demografica a determinat cresterea numarului de elevi de la grupurile scolare cu aproximativ 300. Pentru toti acesti elevi a existat o oferta de meserii atractive.

Mai putine clase la liceele teoretice

Cu toate ca numarul unitatilor liceale a ramas acelasi in ultimii doi ani, orientarea elevilor catre meserii atractive si sansa mai mare de integrare pe piata muncii au condus la micsorarea numarului de clase de elevi la licee teoretice, in anul scolar 2002-2003 existand 874, iar in 2003-2004 acesta scazand cu patru clase. De asemenea, s-au constatat o cuprindere echilibrata a absolventilor clasei a VIII-a in cele patru forme de invatamant si eficienta planului de scolarizare stabilit si realizat de ISJ Constanta. In proportie de 99% planul de scolarizare s-a dovedit a fi adaptat la baza materiala existenta in scoli, la resursele umane formate sau aflate in curs de formare la anumite specializari, la solicitarile agentilor economici si la nevoia locala pentru formare in anumite meserii, ca de exemplu lucrator in agricultura si gospodarie ecologica. Numarul de unitati de invatamant special a ramas acelasi in ultimii doi ani, atat la nivelul invatamantului prescolar si primar, cat si la cel gimnazial si liceal.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii