De-ale iernii
Evenimentele iernii in Constanta
00:50 29 03 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Rechizitoriu pentru un chestor Martori protejaţi, vacanţe cu forţa pe litoral. Misiuni fictive pentru transportul unor porci (document)

ro

03 Feb, 2016 00:00 2043 Marime text


ZIUA de Constanţa prezintă rechizitoriul prin intermediul căruia procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie - Secţia de combatere a corupţiei au dispus trimiterea în judecată a zece angajaţi ai Oficiului Naţional pentru Protecţia Martorilor. Printre inculpaţi se numără şi chestorul de poliţie Adrian Augustin Bărăscu, fost director al Oficiului Naţional pentru Protecţia Martorilor. Bărăscu este acuzat de constituire a unui grup infracţional organizat, de obţinere ilegală de fonduri, una în forma autoratului și una în forma complicităţii, de deturnare de fonduri, una în forma autoratului și două în forma complicităţii, de două infracţiuni de abuz în serviciu, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, dintre care una în formă continuată, de abuz în serviciu, în formă continuată, dar şi de influenţare a declaraţiilor.
 
În rechizitoriul întocmit, procurorii au reţinut, printre altele, că, „în perioada septembrie - decembrie 2013, Bărăscu Adrian-Augustin, Popa Felicia-Violeta, Nanu Ion-Octavian și Liţă Andreea-Violeta au constituit un grup infracţional organizat, grupare la care, în perioada 2014 - noiembrie 2015, au aderat și Croitoriu Viorel-Marcel, Gomeajă Marcel-Daniel, Lehăduș Aurel, Pușcaș Dan-Cristian, Pintilescu Cristian, în scopul săvârșirii infracţiunilor de obţinere ilegală de fonduri, deturnare de fonduri, abuz în serviciu și abuz în serviciu, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit“.
 
În contextul amintit, în perioada 2014 - noiembrie 2015, membrii presupusului grup ar fi acţionat, pe de o parte, în vederea supradimensionării cuantumului fondurilor bănești necesare protecţiei martorilor, iar pe de altă parte, pentru reducerea cheltuielilor destinate folosului exclusiv al martorilor din Programul de protecţie. De asemenea din banii destinaţi folosului exclusiv al martorilor din Programul de protecţie, inculpaţii ar fi achiziţionat, de la furnizori preferaţi, bunuri și servicii destinate înzestrării ONPM, precum și destinate funcţionarilor instituţiei ori au achiziţionat bunuri și servicii inutile sau neperformante.
 
În cauză, DNA a audiat mai mulţi martori incluşi în Program, care au detaliat procurorilor experienţe legate de „impunerea venitului minim pe economie, uneori în discrepanţă totală cu nivelul de trai anterior, închirierea unor spaţii de locuit improprii şi la un preţ supraevaluat, achiziţionarea unor servicii de lux (autoturisme închiriate, sedii de birouri de lux închiriate), concomitent cu refuzul de a se asigura nevoile primare (asistenţă medicală, medicamente, plata utilităţilor şi a chiriei), servicii de pază şi protecţie inexistente sau ineficiente, reguli stabilite discreţionar, sub pretextul asigurării protecţiei, aflate în contradicţie cu măsurile care expun martorii chiar la pericolul care a determinat includerea lor în Program şi care fac greu de stabilit care este diferenţa dintre situaţia unui martor faţă de care au fost dispuse astfel de măsuri şi unul aflat în afara Programului, pretinderea unor sume de bani şi alte bunuri de către ofiţerii de legătură, relocarea discreţionară a martorilor, întrebuinţarea de ameninţări şi adoptarea unor comportamente şicanatorii, ca reacţie la nemulţumirile exprimate de către martori“.
 
Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie mai arată în rechizitoriu că „tabloul a fost completat cu alte elemente definitorii: executarea unor misiuni fictive (pretinse deplasări pentru escortarea martorilor ori pentru identificarea unor locuinţe în care ar putea fi relocaţi), în scopul rezolvării unor probleme private (transportul a doi porci, cu prilejul sărbătorilor de iarnă) sau pentru deturnarea fondurilor (repararea autoturismelor de serviciu din fondurile de protecţie a martorilor, sub pretextul defectării lor în timpul escortării martorilor), achiziţionarea unor produse/servicii care nu servesc protecţiei martorilor, ci înzestrării instituţiei, care ar trebui realizată din fondurile băneşti ale IGPR, faţă de care ONPM este subordonat (imprimante alb/negru şi color, consumabile, distrugătoare documente, echipament IT pentru prezentări pe ecran format din nouă monitoare, reportofoane, îmbrăcăminte, port insigne, camere video pentru supravegherea sediului etc.), reorganizarea serviciilor din cadrul ONPM, prin desfiinţarea serviciilor conduse de persoanele «indezirabile» directorului Bărăscu Adrian-Augustin, simultan cu înfiinţarea unor alte servicii, în care au fost numite persoane obediente acestuia, punerea în pericol a martorilor incluşi în Program, prin organizarea unor escorte supradimensionate şi cu vizibilitate maximă ori «plimbarea» martorilor în zone care îi pun în pericol (staţiuni turistice aglomerate, în scopul realizării unor «vacanţe» pentru funcţionarii ONPM), persecutarea martorilor care au «îndrăznit» să conteste practicile ONPM, concomitent cu favorizarea celor care au acceptat să participe la constituirea aparentă a unor misiuni de protecţie pentru petrecerile de sfârşit de an în pensiuni montane ori pentru vacanţe pe litoral în sezonul cald, folosirea unor metode de şicanare a personalului care a refuzat practicile nelegale ale directorului ONPM (acordarea concediului de odihnă pentru un număr de zile multiplu de şapte, repartizarea inechitabilă a îndatoririlor de serviciu, acordarea sporurilor salariale pe criterii extraprofesionale etc.)“.
 
În secţiunea „Documente“ poate fi citit integral rechizitoriul acestui dosar.

Ti-a placut articolul?

Comentarii